• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Källor, källor, källor, ... Sanningshalt, sanningshalt, sanningshalt, ...

Letar man på nätet kan man hitta precis det som passar ens egen åsikt. Ofta. Om den inte är alltför vansinnig förstås. Exempel på Rubrik på om vad Kina satsar på, i en helt annan inriktning än vad föregående inlägg vill påskina:

1.600 kraftverk för kol bygger Kina i 62 länder
"Efter stora satsningar på ”förnybar” el har man i Kina fått förnyat intresse för kolkraft. Orsakerna är flera. En är att landet har stora avstånd. För att ta vara på all energi från vindkraft, behöver man ledningar med en kapacitet som är c:a tre gånger den genomsnittliga effekten från möllorna. Med stora avstånd blir ekonomin orimlig. Om man bygger ledningar för ex.vis den dubbla medeleffekten istället för den tredubbla, måste c:a 25 % av energin dumpas. Då kommer ledningarnas kapacitet ändå att utnyttjas bara 10 % av tiden. För stora avstånd blir ekonomin helt enkelt omöjlig.

En konsekvens är att Kina nu satsar på att utveckla en teknik för höggradig rening av utsläppen från kolkraftverk. Kinas problem med utsläppen har inte varit koldioxid utan mera varit smog i storstäderna orsakad av stoft och nitrösa gaser.

På denna reningsteknik satsar man stort, för att exportera utrustning till andra länder och bygga kraftverk där. Planerna omfattar nu 1.600 anläggningar i 62 länder.

Efter Fukushima har även Japan satsat på att utveckla tekniken för kolkraftverk. Där satsar man också på storskalig export. Från båda länderna beviljas enorma lån, vilka gör genomförandet av planerna högst realistiska.

Således kan vi räkna med att storleksordningen 2.000 nya kolkraftverk, stora kraftverk, kommer att byggas under överskådlig tid. Världens energibehov ökar snabbare än någon expansion av ”förnybart” kan möta.

Uppenbarligen har ledningarna i Kina och Japan insett att koldioxid inte påverkar klimatet.

Den globala utbyggnaden av kolkraft gör att Miljöpartiets ständiga larmande om de obetydliga svenska utsläppen av koldioxid blir till en fars."


En annan rubrik, visserligen från 2016:

Kina bygger ut med "ren" kolkraft
Kinas installerade kolkraft hade 2014 en kapacitet på 846 gigawatt, en siffra som enligt en rapport från forsknings- och konsultföretaget GlobalData uppskattas öka till 1 016 gigawatt 2018 och över 1 367 gigawatt 2025. Det innebär att Kina kommer att fortsätta vara världens största producent av kolkraft, men enligt rapporten förväntas samtidigt andelen ren kolkraft bli större.

Enligt Sowmyavadhana Srinivasan vid GlobalData har Kina infört strängare utsläppsgränser för kolkraftverk och gått med på att begränsa produktionen av växthusgaser.

- Regeringens politik, lagar och regler uppmuntrar byggandet av storskaliga, koleldade kraftverk med högre verkningsgrad, lägre vattenförbrukning och bättre kontroll över utsläppen, menar Srinivasan.

Totalt förutspår GlobalData att Kinas rena kolkraftskapacitet kommer att öka med 508 gigawatt mellan 2016 och 2025.

- Ökningen kommer att drivas fram av nya kraftverk, som alla kommer att vara utrustade med teknik för ren kolkraft, och av ombyggnadsprojekt vid äldre kraftverk, säger Srinivasan.


Jag tror att man ska vara varsam med vad man påstår, särskilt i miljöfrågor. Tro för guds skull inte på vad ni hittar på nätet, såvida det inte kommer från seriösa och erkända forskningsorganisationer i den aktuella frågan.

Slarva inte med sanningen. Välj era källor. Påstå inte det ni i rimlighetens namn inte kan veta. Diskutera frågorna på ett ödmjukt vis. Utgående från er kompetens. Dessa viktiga frågor förtjänar konstruktiv debatt, inte fight om åsikter.
 
F

F.d. 940

Guest
Kan rekommendera programmet Vetenskapens värd som sändes förra måndagen och i måndags i SVT 1.
Går att se på SVT Play.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det skall visst gå att separera CO2 och t.o.m. dra nytta av det genom kontrollerad växthus odling istället för att hela klotet ska bli ett jätteväxthus innan nästa istids period!

 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Är det inte betydligt enklare och billigare att minska utsläppen?
Vi glömmer lätt att koldioxid inte är det enda problemet vid förbränning av fossila bränslen, kväveoxider och partiklar dödar på kortare sikt i våra storstäder.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Intressant tråd tycker jag som är bagare och har varit egenföretagare med många anställda.
När det gäller forskning - så kommer det fram nya och ofta olika resultat hela tiden.
Angående rubriken på denna tråd, så kan jag komma ihåg att för några mandatperioder sedan, i Sverige, så beslutade riksdagen att diselbilar var miljövänliga. När det blev skifte år 2014 så var dieselbilar förkastliga. Så vad skall vi med andra kunskaper tro och satsa våra pengar på.

Nya rön - nya kunskaper - nya förvillade medborgare.

Som företagare med ansvar för många anställda - så behöver jag energi för att hålla produktionen igång.

Med allt mjöl som jag har mellan örona så förstår jag ändå att vi människor påverkar klimatet. De lärde får slåss om vilket som är minst skadligt. Det åtgår energi för att skapa el eller diesel / bensin / gas.

Det som jag har läst är att diesel släpper ut mindre mängd CO2 än bensin men mer av andra skadlig partiklar.

Bilar är endast ett problem i storstäder - de behövs på landsbygden.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag tycker som dig Gösta vi måste lyssna på sakkunniga från båda sidor. Annars får vi för många sk experter som tror att upprepning är lika med att allt är sant. Jag är annars rädd för att vi får en samhällskostnad likt den som etanol blev för många bränsle försäljare på landsbygden. Det är inte bara storstäderna som skall leva tills utvecklingen har kommit ikapp verkligheten. Vi kan inte bara lyssna på de som kämpar för omval vart 4 år, då får vi ett elit samhälle bara för storstads boende. Det så kallade reseavdraget man diskuterar kan väl inte hjälpa oss till vanliga sociala resor.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Angående rubriken på denna tråd, så kan jag komma ihåg att för några mandatperioder sedan, i Sverige, så beslutade riksdagen att diselbilar var miljövänliga. När det blev skifte år 2014 så var dieselbilar förkastliga. Så vad skall vi med andra kunskaper tro och satsa våra pengar på.
Regeringsskiftet i Sverige var nog det som minst påverkade omvärlden i denna fråga!
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Men vår regering påverkar väldigt mycket hur vi skall klara Sverige i närtid, med energi uttag i vårt land med så skiftande förhållanden och möjligheter. Då måste man ta hänsyn till många faktorer. Det är bra att ligga i framkant på utvecklingen men det kan bli dyrt.
 
F

F.d. 52548

Guest
Jag tror att vi blir mer importberoendet av el. Då kommer ju frågan om den tillverkas av kol. Då faller legitimiteten till trovärdighet av klimattänkande.
Allt skall elektrifieras. Då måste ett land med stort beroende av el sluta att stänga ner kärnkraften. Vi har idag ingen självförsörjning
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag tror att vi blir mer importberoendet av el. Då kommer ju frågan om den tillverkas av kol. Då faller legitimiteten till trovärdighet av klimattänkande.
Allt skall elektrifieras. Då måste ett land med stort beroende av el sluta att stänga ner kärnkraften. Vi har idag ingen självförsörjning
Vårt importberoende av fossilbränsle kommer att minska i samma takt som vind- och solkraft byggs ut och skogsindustrin ersätter fossilbränsle med eget biobränsle. Ringhals reaktorer stoppas med början i år. Det största problemet är avfallshanteringen.
 
F

F.d. 52548

Guest
Vårt importberoende kommer att minska i samma takt som vind- och solkraft byggs ut och skogsindustrin ersätter fossilbränsle med eget biobränsle. Ringhals reaktorer stoppas med början i år. Det största problemet är avfallshanteringen.
Jag litar på dej. Jag tänker också som du gör
Men vi är ett solfattigt land.
Ock den elektriska husbilen kanske bara just blir elektrisk.
För batteribanken tar hand om lasten.
Lastvolymen idag är en katastrof hos många
Själv tror jag att vi som skriver här har inte tid att vänta Vi har helt enkelt åldern emot oss.
Hälsning. Libbes gubbe
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kärnbränselavfall är ett problem ,men hur man ska kunna ersätt kärnkraft med sol/vind får gärna någon förklara, var skall vi el från vintertid?
Vi som skriver här har nog passerat bäst före datum, det blir kommande generationer som får ta smällen om det nu blir någon.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Kärnbränselavfall är ett problem ,men hur man ska kunna ersätt kärnkraft med sol/vind får gärna någon förklara, var skall vi el från vintertid?
Vi som skriver här har nog passerat bäst före datum, det blir kommande generationer som får ta smällen om det nu blir någon.
Det enklaste svaret är att sol- och vindkraft producerar mycket billigare el än från fossilbränslen och på ett renare sätt.
Att bygga nya kärnkraftverk när de gamla reaktorerna gjort sitt finns inga direkta beräkningar på eftersom få nya har byggts. Finlands reaktor skulle producera elkraft 2009, oklart om den tagits i bruk.
Något som sällan nämns i debatten är att förbränning av hushållssopor i kraftvärmeverken bidrar till både elkraft och fjärrvärme.
 
F

F.d. 52548

Guest
Sol ock vind är det renaste. Men satsningen om än hur stor den blir räcker inte till i Skandinavien.
Vi har för kallt klimat helt enkelt
En rolig jämförelse är vårat så trevliga Spanien.
Där har vind ock sol gjort dom i princip självförsörjande Men dom har ju ett underbart klimat. Just därför åker vi ju dit
PS. Är det nån som vet om Spanien har kärnkraft?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen