• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Uteblivet svar tyder på att du medvetet mörklägger fakta!
Att försöka vilseleda i en sådan här viktig fråga ser jag som ytterst allvarlig.
Ja du ..knarrevik.
Kanske lite mera " fakta analys " från dej, så vi andra kanske kan förstå lite hur du tänker.
Leffe S
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ja du ..knarrevik.
Kanske lite mera " fakta analys " från dej, så vi andra kanske kan förstå lite hur du tänker.
Leffe S
Det behövs ingen analys för att förstå att dieseloljan bidrar till utsläpp redan innan den slutligen förbränns i fordonet.
Oljan skall pumpas upp, transporteras långa sträckor, raffineras, transporteras på nytt m.m. Lätt att glömma vid jämförelse med batteriets tillverkning.
Enbart Preemraff i min närhet förväntas öka utsläppen till 3,4 miljoner ton koldioxid årligen. En ansenlig mängd som många mörkar vid jämförelse med batteritillverkning!
 

DaggeZ

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
26341
Medlemskap
2024
Åke menar att en höjning av drivmedelspriserna i vårt lilla land håller inte havsytan nere. En prishöjning drabbar i stället dem med lägre inkomster. Är man av annan uppfattning (min?) har man en nonchalant attityd på de utsattas bekostnad?
Jag är tämligen säker på att samma resonemang förs i Danmark, i Norge, i Tyskland, i Frankrike, i Spanien, i... Om alla tänker att det får andra lösa så händer inget.
Jag har stor respekt för dem som kämpar för sin dagliga försörjning. Jag har själv erfarenhet av det. Men jag tror att man skall flytta blicken något: På 80-talet tjänade de 50 bäst betalade direktörerna 9 gånger mer än en genomsnittlig industriarbetare. I dag är samma siffra drygt 59 gånger! Detta betyder att en industriarbetare måste arbeta i 59 år för att tjäna ihop det en av dessa direktörer tjänar på ett år. Motsvarande uppgift för ett vårdbiträde är 83 år!

Visst, att beskatta dessa direktörer hårdare gör ingen skillnad men de är inte ensamma: Den rikaste tiondelen av befolkningen drar ifrån och har nu nästan lika stor del av den disponibla totala inkomsten som den halva av befolkningen som har lägst inkomst. Under de senaste åren har det således skett en massiv överföring av inkomster/förmögenheter från de fattigare till de rikare.

Självklart kan man tycka att det växande gapet är rätt och rättvist, att det skall löna sig att arbeta men att utjämna inkomstskillnaderna något skulle kunna underlätta för de utsatta att bära höjda drivmedelspriser.

Jag är medveten att mitt inlägg är kontroversiellt och flera kanske anser att det hör inte hemma i detta forum. Men om någon vill kontrollera mina uppgifter se:

Inkomstklyftor på rekordnivå visar ny statistik
 
E

Ericsson c52

Guest
Åke menar att en höjning av drivmedelspriserna i vårt lilla land håller inte havsytan nere. En prishöjning drabbar i stället dem med lägre inkomster. Är man av annan uppfattning (min?) har man en nonchalant attityd på de utsattas bekostnad?
Jag är tämligen säker på att samma resonemang förs i Danmark, i Norge, i Tyskland, i Frankrike, i Spanien, i... Om alla tänker att det får andra lösa så händer inget.
Jag har stor respekt för dem som kämpar för sin dagliga försörjning. Jag har själv erfarenhet av det. Men jag tror att man skall flytta blicken något: På 80-talet tjänade de 50 bäst betalade direktörerna 9 gånger mer än en genomsnittlig industriarbetare. I dag är samma siffra drygt 59 gånger! Detta betyder att en industriarbetare måste arbeta i 59 år för att tjäna ihop det en av dessa direktörer tjänar på ett år. Motsvarande uppgift för ett vårdbiträde är 83 år!

Visst, att beskatta dessa direktörer hårdare gör ingen skillnad men de är inte ensamma: Den rikaste tiondelen av befolkningen drar ifrån och har nu nästan lika stor del av den disponibla totala inkomsten som den halva av befolkningen som har lägst inkomst. Under de senaste åren har det således skett en massiv överföring av inkomster/förmögenheter från de fattigare till de rikare.

Självklart kan man tycka att det växande gapet är rätt och rättvist, att det skall löna sig att arbeta men att utjämna inkomstskillnaderna något skulle kunna underlätta för de utsatta att bära höjda drivmedelspriser.

Jag är medveten att mitt inlägg är kontroversiellt och flera kanske anser att det hör inte hemma i detta forum. Men om någon vill kontrollera mina uppgifter se:

Inkomstklyftor på rekordnivå visar ny statistik

ditt inlägg är inte kontroversiellt i min mening ,men det är helt ointressesant för oss vanliga dödliga för dom pengarna kan alldrig komma varken oss eller miljön till godo.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Man kan undra varför vissa åker husbil , vilket är ett lyxnöje egentligen och helt onödigt , varför inte utforska er egen kommun på trampcykel, finns mycket oupptäckt att utforska där, vilket skulle vara klädsamt i många fall ?
Såg att hundar också är ett stort miljöhot och att det bästa för miljön vore att dom åt insekter men nu hotas insektslivet också p g a ogräsmedel mm hmm , när diskussioner spårar ur och husbilsägare som förbrukar diesel , gasol ,oljor , däck ,el och div fossila tillsatser ska komma med argument att man värnar miljön är lite märkligt ??? Nej satsa på och hjälp de länder som skitar ner mest det skulle ge mera resultat. Att straffbeskatta en redan överbeskattad grupp ger lite resultat det blir ungefär som kärringen när hon klippte grisen "lite ull för så mycket skrik"
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nä, men vad ska man svara er fanatiker. Det spelar ju ingen roll vad andra skriver, svaret blir ju samma harang varenda gång. Ni har uppenbarligen inte förmågan eller viljan att sätta er in i andras tankar & funderingar.
Enligt er så kallade klimatförnekare är det tydligen så vist inrättat att klimatet inte påverkas av utsläpp från fossila bränslen, i alla fall inte i Sverige och i alla fall inte om man kör dieseldriven husbil. Om det finns någon som har så lite förstånd och kunskap att hen inte fattat hur det ligger till, i så fall får dom möjligen cykla i kommunen. Och kom ihåg att det är stor skillnad på om en liter diesel förbränns i Sverige eller i Kina. Det är där eventuella problem finns och så länge dom inte gör nåt så finns ingen anledning för nån annan att göra något heller. Förutom problemen med utsläpp i Kina så är det andra stora problemet elbilar och hur de förstör miljön vid framför allt tillverkning Det gör inte dieselbilar. Och som sagt håller du inte med om det här så cykla! Tror nog att jag fått med essensen, så nog finns det dom som lyssnar och försöker sätta sig in i andras tankar och funderingar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag är medveten att mitt inlägg är kontroversiellt och flera kanske anser att det hör inte hemma i detta forum.
Jag förstår vad du menar men alternativet med miljöns förstöring och giftiga utsläpp är betydligt allvarligare, som de flesta av oss sent omsider har insett.
Förutom Trump vars intelligens inte riktigt håller måttet.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Det är lätt att bli kallad klimatförnekare men de som stämplar oss är sällan upplysta alls. Oftast tvärt om. Religiösa extremister är nu sällan kloka och upplysta men ofta mycket högljuda.
Att vi har klimat och att det förändrar sig är inget man kan förneka men orsakerna kan sällan bevisas alls.
Detta menar jag. Det är inget som beror på mänsklig aktivitet utan på solaktivitet vulkaner etc. Det är variationer som förekommit längre än människan vandrat på jorden och variationerna ökar varken i frekvens eller storlek. Det vi nu ser är politik och skojeri. Kan nästan kallas en ny religion där kättare brännmärks som ”klimatförnekare”. Ingen kan förneka att klimatet finns men att påstå att vi styr detsamma är att överdriva vår betydelse extremt mycket.
Forskarna är långt från eniga och de som FN skramlat ihop är knappast forskare alls utan tyckare. Variationerna är empiriska fakta som inte går att förneka . De senaste tusen åren finns det till och med nedtecknade vittnesmål och tidigare finns geologiska och biologiska bevis för variationerna. Mycket av klimatet finns att studera i de borrkärnor man tagit fram både från Grönland och Antarktis. Det mediala och politiska trycket för hysterin är stort men bluffen går över. På sextiotalet skulle maten ta slut pga överbefolkning, inget hände. På nittiotalet gällde ozonhålet och alla skulle stekas. Inget hände. Direkt efter sekelskiftet gällde att isarna vid polerna skulle smälta och översvämma allt. Nu artonår senare är de större än någonsin och maldiverna finns kvar med alla sina nästan tvåtusen öar. Visst det kommer att bli varmare vissa perioder i framtiden men också kallare.
Tittar man på variationerna så står vi troligen inför en mindre istid inom 10-40 år. De har tidigare varat 80-120 år och den senaste vi genomgick gav oss våra sydliga landskap. Den svenska kungen tog armen och marscherade över lilla och stora bält som då var helt frusna. Då var det djäkla kallt i hela europa. Variation är nog något vi får leva med.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Bestliner
Så länge vi inte kan förhindra vulkanutbrott får vi börja med att minska utsläpp orsakade av oss själva. Ett utmärkt exempel är elbilen som i drift har utsläpp 0,0.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen