• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som forundrer meg litt er den totale ignoreringen av ressursbruk ved produksjon av bilene, med unntak av batteripakken for elbiler. Støping av motorblokker og produksjonen av resten av motoren er ikke uvesentlig forbrukere av energi og for stålproduksjonen er det direkte co2 utvikling hovedsaklig fra kull.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Är det någon som skall anklagas för mörkläggning så är det Svenska miljöinstitutet där jag hämtat uppgifterna.
Min fråga var om du glömde hela kedjan vid oljeframställning eller om det var medveten mörkläggning?
Jag skulle tro att utan att veta säkert att en full tank diesel redan släppt ut lika mycket koldioxid och andra giftiga gaser vid framställning som när den förbrukas i fordonet. Eller har Svenska miljöinstitutet lurat dig igen?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, det skulle det kanske kunna vara. Priset gör väl att den inte är tillgänglig för vem som helst, tyvärr. Det står inte speciellt mycket på deras hemsida, i alla fall inget om lastförmåga & räckvidd. Om räckvidden skriver dom "Maximal räckvidd uppnås med ett självutvecklat batterihanteringssystem." vad det nu innebär. Vid en Europaresa vill man ju kunna ha möjligheten att köra åtminstone 30- till 40 mil mellan laddningarna vilka heller inte får ta för lång tid.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Ja du knarrevik du tror mycket men vet lite. Läs inlägg 80 och försök förstå budskapet. Min erfarenhet som lärare har visat att repetition ibland kan vara nödvändig för att förstå ett sammanhang.
För övrigt är det så att inom kunskapsbranschen ägnar vi oss inte åt mörkläggning, vi söker fakta. I det tror jag mig tala för alla lärare oavsett ämne.
Klart slut.
BBa
 
D

Deleted member 11118

Guest
Några praktiskt problem som uppstår med el husbil. Kommer man kunna ladda på ställplatser, campingar eller hänvisas man till laddstolpar var de nu kan vara placerade och hur lång tid tar laddningen.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Det måste bytas el intagskabel till mycket grövre och vidare.
Läste att en laddstation hemma kostar ca 2000 € samma på arbetsplanen för en e-Golf.
Tuulilasi tidningen köpte en e-Golf för att testa de måste skaffa 2 stationer hem + redaktionen. Vanlig uttag kunde inte användas tog för lång tid att ladda.
Tidningen är nr 14/2018 fanns endel att läsa om testet de körde 25000 km.
 
E

Ericsson c52

Guest
Detta kan nog vara en framtid men den ligger nog väldigt långt bort i tiden om det är den svenska marknaden som ska ha dessa bilar.

jag kan tänka mig att det tar minst 30år innan det ens finns uttag att ladda personbilar med el så glöm husbilar.

det finns inget inntresse för detta här det enda som gäller är att höja skatten och suga ut så mycke som möjligt innan nästa val så att politikerna kan behålla sina fantasilöner.

detta är endast för innerstadsfolk gemene annan får nog nöja sig med moroten medans eliten tar bonusen.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Hej! Ja det här med tillverkning av batterier för el-fordon är en intressant fråga som förtjänar att belysas. Här kommer lite fakta hämtat från IVL Svenska miljöinstitutet.
Att tillverka ett batteri till ex-vis en Tessla (100kWh) resulterar i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären.
En Mercedes E 220d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per km vilket innebär att den kan köras i nästan 20 000 mil innan den har uppnått de värden som Tessla batteriet förorsakade enbart vid tillverkningsprocessen.

(egen kommentar) Att fordonet sedan skall förses med el som åtminstone här i Sverige har genererats med ca 50% kärnkraft,
så råder ingen som helst tvekan om att Mercedesen är det miljövänligaste alternativet.
BBa

Tack...intressant fakta du hittade..
Jag tror vi och många andra inte har tagit in helheten..I detta vad som är miljövänligt och inte.
Leffe S
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Räckvidden är uppgiven till 300km,batteri på 103kwh,vilket man som vanligt får ta med en nypa salt,problemet blir laddning,tror inte det är tänkt att man ska koppla in sig på ställplatsen och ladda, redan idag är det svårt att få ut 10A på många ställen.
Angående skattehöjningar så skall bensin/dieselpriset tillbaka till det årliga skattehöjningen som nyligen togs bort, allt enligt MP.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Lyssnade på Agenda och det var väldigt krystat för Lövin att svara på om bränsleskatterna skall höjas , tror reportern upprepade frågan flera ggr innan ett jakande svar kom från Mp men det satt hårt åt hehehe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ja du knarrevik du tror mycket men vet lite. Läs inlägg 80 och försök förstå budskapet. Min erfarenhet som lärare har visat att repetition ibland kan vara nödvändig för att förstå ett sammanhang.
För övrigt är det så att inom kunskapsbranschen ägnar vi oss inte åt mörkläggning, vi söker fakta. I det tror jag mig tala för alla lärare oavsett ämne.
Klart slut.
BBa
Uteblivet svar tyder på att du medvetet mörklägger fakta!
Att försöka vilseleda i en sådan här viktig fråga ser jag som ytterst allvarlig.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Att ladda en elhusbil med rimlig räckvidd kräver stora elutag. Ett vanligt 10amp 230v utag medger ca 2 kw per timma. Den beskrivna husbilen i tråden hade dryga 100 kwt i batterikapacitet och hade då klart dålig räckvidd på max 300km. En vettig husbil behöver minst dubbla den batteribanken. Om du då vill kunna ladda på en timma behöver du 100 st normala elutag eller ett utag avsäkrat för 1000 amp. Såna utag dröjer det nog rätt länge innan du hittar efter vägar och ställplatser.
Vi pratar här om krav på elnät mm som få människor tänkt igenom när de pratar om miljoner elbilar och kanske sjuttio tusen elhusbilar bara i Sverige. Lägg sedan till några hundra tusen Ellastbilar och bussar så blir behoven mycket extrema.
Jag bor i ett småhus och en riktigt kallt vinterdygn gör jag av med hundra kwt el. Det är vad husbilen behöver för en laddning och trettio mil. Vi pratar om att bygga elnät som är mycket större än allt som idag finns i nätväg och vem skall betala för allt det. Nuvarande nät har tagit över hundra år att bygga. Det nya nätet skall byggas på tio år om målet på fosilfria transporter skall nås med hälp av elbilar.
Vi skall samtidigt också skrota ut allt som idag rullar till extrema kostnader och onödig miljöbelastning.
Jag börjar bli djäkla trött på alla talibaner som vill tvinga fram detta och som tror att det går att genomföra.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Laddning är problemet om man bortser för kostnaden,när/om Tesla bygger husbil kan man utnyttja dessa laddare ,det kommer dröja länge innan en vettigt laddnät finns över Europa, om det ens blir något.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta är inget lätt problem att sätta sig in i & förstå. Världen är full av förståsigpåare både på hög & låg nivå- En del påstår sig veta, andra tror. Även från sakkunskapen kommer det motstridiga utsagor. Min personliga åsikt är att dom som tror att lösningen finns inom en snar framtid får nog fortsätta att fantisera. Dessvärre lär väl ingen av oss få uppleva detta. Kanske om vi har tur så kan vi sitta på ett moln & titta ner när det händer.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Laddning är problemet om man bortser för kostnaden,när/om Tesla bygger husbil kan man utnyttja dessa laddare ,det kommer dröja länge innan en vettigt laddnät finns över Europa, om det ens blir något.
Här byggs laddstationer i lilla Uddevalla som kan användas av de flesta elbilar inom kort.
Snabbladdarna laddar ett elbilsbatteri på 45-60 minuter om nu nattladdningen hemma glömdes av. Till dessa kommer laddare vid parkeringar på olika köpcentra.

7DD90AEC-F478-4078-86C3-2C32903C31A0.png
 

DaggeZ

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
26341
Medlemskap
2024
Jag har följ inläggen i denna tråd och jag måste säga att en del åsikter förvånar! Visst är det så att klimatet förändras och att det är mänsklig aktivitet som skapar denna förändring. Ja, ja, ja, jag vet att flera tycker annorlunda med betoning på "tycker". Till och med USAs president tycker! Men det beklagliga med honom är att han kan inte skilja på väder och klimat! Vid ett tal någonstans i USA raljerade han hur kallt det var just där ahn var och han undrade var den globala uppvärmningen av klimatet befanns sig? Inte där han var i alla fall! Han frös ju!

Majoriteten av vetenskapen är överens: Klimatfäöändringara är skapade av människan och det är bara vi som kan göra något åt det! Så frågan är, skall vi leva med låga bränslekostnader nu och låta våra barn och barnbarn ta smällen när havsytan stiger och utplånar hela nationer och skapar miljöflyktingar eller skall vi begränsa oss nu genom bl a höjda diesel och bensinskatter för att bidra till en bättre framtid för våra barn och barnbarn...
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Varför acceptera höjda bränslepriser som ställer till ett h-e för människor runt om i Sverige som kämpar på marginalen för att klara av sina nödvändiga resekostnader till arbete m.m. Någon kronas kontinuerlig höjning på diesel/bensinpris i vårt lilla land håller inte havsytan nere men räcker för att tvinga många människor att ge upp! Dom som har råd behöver inte ligga sömnlösa men man behöver ju inte ha en nonchalant attityd på dom utsattas bekostnad.
Åke[/QUOTE]
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen