Diesel eller inte?

Tråd startad i 'Värt att veta om Husbilar' av Olof G, 8 Februari 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,454
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    I Sverige väljer man skatta bort dieselbilar medan, Tyskland planerar att införa skatterabatter, båda länderna är med i EU men åsikterna går helt isär.
    Så blir det (kanske) slut på fri fart, men det drabbar ju inte oss...

    TYSKLAND VILL HALVERA UTSLÄPP
    EU hotar Tyskland med höga böter om inte landet sänker transporternas utsläpp av växthusgaser och kväveoxider. Autobahn har länge har varit en frizon för de som vill köra fort. Men nu kan den tyska regeringen tvingas välja mellan fri fart eller klimatet, enligt nyhetsbyrån Reuters.

    En utredning om framtidens transporter i Tyskland har tagit fram förslag på hur landet ska göra för att klara klimatmålen. Fri fart offras, men det krävs även höjda drivmedelsskatter samt kvoter för elbilar för att Tyskland ska nå EU:s utsläppsmål.

    Enligt ett utkast till förslag ska nya hastighetsbegränsningar, på högst 130 km/h, samt drivmedelsskatter införas 2023. Till det kommer skatterabatt för dieselbilar samt kvoter för elbilar införas. Totalt ska åtgärderna halvera utsläppen av växthusgaser.
     
    Tommy.B, Maija & Veikko, JanneB och 3 andra gillar detta.
  2. Leifw

    Leifw HBK Medlem

    Inlägg:
    2,180
    Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2215
    Ingenting är bestämmt hur och vad det blir finns flera olika skriverier om saken men allt äri luften ännu.
     
  3. marunga

    marunga HBK Medlem

    Inlägg:
    893
    Kommun:
    Tranemo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14029
    Synd att våra styrande inte kan hålla isär klimat och miljö.

    /M
     
    KAW, libbe, Seglaren46 och 6 andra gillar detta.
  4. Ericsson c52

    Ericsson c52 Guest

  5. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,445
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Det är nog värre än så. Diesel, bensin, gas & el, alternativen är många & dom ändras efter vilka partier som styr. Det enda dom har gemensamt är höga "miljöskatter" & andra straffavgifter, betalar man bara dessa så är det tydligen fritt fram att skita ner.
     
    Tommy.B, Seglaren46, ulla & heikki och 8 andra gillar detta.
  6. Ericsson c52

    Ericsson c52 Guest

    hur ska jag göra nu jag har ny bil som kostar en jävla massa dollar ,ska man sälja innan undergången eller vänta på övergången när mp är döda
     
    Seglaren46, Buffalo och WalsanJ gillar detta.
  7. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,445
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Avvakta, nästa val så är nog inte MP i den sitsen att dom kan ställa några krav, om dom ens finns kvar. Förresten det finns inga rimliga alternativ till dieselmotorn idag när det gäller husbilar.
     
  8. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,436
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Det enda säkra är att fossilt bränsle kommer att kosta dubbelt så mycket om ett antal år om klimatmålet skall hållas.
    Som tur är finns det alternativ och en ny president i USA.
     
    Draumur gillar detta.
  9. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,445
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Det där är ju bara spekulationer. Allt beror på vem det är som styr. Som det ser ut idag & den närmaste framtiden så kan man ju inte bara fördubbla priserna. Om folk slutar använda sina fordon & transportföretagen måste ta ut så höga avgifter att marknaden avstår att anlita dom då stannar ju allt. Detta ser jag som föga troligt. At man skall värna om miljön tror jag alla är överens om men att det skall ske på bilismens bekostnad tror jag att de styrande snabbt kommer underfund med, dom vill ju fortsätta att regera.
     
  10. Leffe S

    Leffe S HBK Medlem

    Inlägg:
    243
    Kommun:
    Solna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15474
    Ja ..säker kan de kosta dubbelt så mycket...men inte på de du tror ..klimatmålet.
    Här gäller det att som i alla tider " mjölka bilägarna på så mycket avgifter som möjligt"
    Skatter..moms på moms..energiskatter mm nyligen höjde man rakt av med 26 öre litern diesel/ bensin..kom inte ihåg vilket ..eller om de var båda. Bensin/dieselpriset är inte högt, det är skatten som är för hög.( Olof G) Tyskland, vem får betala detta..jo bilisterna så klart med höjda avgifter.
    Tittar man lite vidare på värdsbilden när det gäller klimatet..vara gång som de stora drakarna samlas ( vissa flyger privat plan) till dessa möten..de slutar i stor förvirring..Köpenhamn fiasko lika så Paris där sprack klimatmålet..sista mötet nyligen fick gubbsen jobba 8 dygn övertid för att få till de, och ändå betraktade detta som inte någon framgång..de tre stora " drakarna USA..KINA..JAPAN ) dom åkte hem..övertid nej tack.
    AkkAkk lilla Sverige vem lyssnar på oss..nej här klämmer vi till bilisterna med mera avgifter i ställe..miljön ja visst.
    Surt sa räven.
    Leffe S
     
    Senast ändrad: 9 Februari 2019
  11. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,445
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Om man läser vad Reuter rapporterar så har man glömt eller uteslutit en väldigt viktig sak, nämligen att Tyskland är ett transitland framförallt för den tunga trafiken. När man kommer underfund med att det är trafik från andra EU-länder som står för en betydande del av denna så blir det nog "ett annat ljud i skällan". Likaså detta med fri fart, det finns inte många vägar kvar med detta om man jömför med hur det var förr. Alla de gånger jag kört på autobahn (både i tjänsten & privat) så är min åsikt att de som "bränner på" är ett mycket litet antal av bilisterna. En begränsning till max 120-130 km/tim skulle vara verkningslös eftersom flertalet kör så idag. I mitt tycke så borde man titta på industrin i t.ex Ruhr-området, forna DDR & deras brunkolsanvändning inte att förglömma. Där kan man prata om riktigt allvarlig miljöförstöring.
     
    Buffalo, MiRe, Bestliner och 2 andra gillar detta.
  12. CapYank

    CapYank HBK Medlem

    Inlägg:
    368
    Kommun:
    Hedemora
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11883
    Experter tror på kilometerskatt inom tio år

    ”I takt med att traditionella fossildrivna bilar ersätts av laddhybrider och elbilar minskar också statens intäkter från bensin- och dieselskatt. Det handlar om åtskilliga miljarder kronor varje år – pengar som statskassan kommer att behöva få in på annat sätt.”

    Experter tror på kilometerskatt inom tio år
     
  13. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,436
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    I Norge finns förslag på att införa betalning på alla större vägar.
    Att införa kilometerskatt som vi hade på dieselbilar förr i tiden är alltför tungrott och en källa till manipulering av mätarna.
     
  14. beritoove

    beritoove HBK Medlem

    Inlägg:
    18
    Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5780
    Läs Lars Berns uppfattning om miljöutsäppen. Finns att se på youtube. En man som har forskat om miljön hela sitt yrkesverksamma liv men får icke komma med i debatten för han vet vad han talar om.Tvärt emot tyckareliten. Läs LarsBern.
     
    Leffe Eng, Wizard och marunga gillar detta.
  15. Kristian676

    Kristian676 HBK Medlem

    Inlägg:
    474
    Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16927
    Finns det andra forskare och vad säger dom? De andra tillhör dom tyckareliten? Bern tillhör han eliten? Vilken elit i så fall? Han är ju rätt så ifrågasatt i forskarsamhället.
     
    pipers och knarrevik gillar detta.
  16. bosse b

    bosse b HBK Medlem

    Inlägg:
    1,239
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    548
    Snabb övergång till eldrift pratats det ofta om. Stammbanan elektrifierades 1933 fortfarande dras tunga godståg av diesellok, som blåser svart rök på elledningarna.
     
    Emppu gillar detta.
  17. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,436
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Kan det bero på att elektrifiering saknas på vissa förgreningar?
     
    HvaAdria gillar detta.
  18. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,454
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    När tråden är inne på tåg, så kommer alla problem att lösa sig med höghastighetstågen, några hundra miljarder kostar det visserligen, men dom kommer säker att gå på tid i alla väder också, eller kanske en bättre ide att satsa pengar på att få dagens järnväg att fungera.
    Magnettåg har diskuteras i tidningarna,kanske något att satsa istället, tar samma tid som flyget till Luleå, men det kostar nog ytterligare några hundra miljarder, men det är väl bara att höja biljettpriset.
    Med all elektrifiering bör man nog behålla kärnkraften, vindsnurror och solpaneler löser inte strömförsörjningen.
     
  19. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,896
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Maglev kan teoretisk bygges ut mye billigere enn vanlig jernbane, men egner seg ikke for godstrafikk.
    Vanlige tog kan kjøre på linjene til høghastighets tog.

    Sol og vind kraft trenger lagringskraft, vannmagasin kraftverk fungerer bra - noen steder trenger en å supplere med pumpekraft. Batterier er en mulighet, men foreløpig er det kun for kortere forbruk de er benyttet i større nett. Tesla batteriet i SA tjener penger på forsyning i den tid det tar å starte alternative kilder - hovedakig kun noen minutter om gangen. Men denne effekten er synlig i hele Australia. Første gang batteriet slo til kompenserte det for et kullkraftverk 3000 km lengre nord - før andre hadde registrert utfallet. Mens de andre reguleringskraft kilden har noen minutter reaksjonstid så regner en reaksjonstiden for batteriet i millisekunder.

    Mye av dette skyldes regelverket her i Australia, andre steder kan en lettere få til lengre brukstid på batterier.
     
    hansyngve0319, knarrevik och Olof G gillar detta.
  20. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    266
    Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Det är fel att både ha en fast bilskatt och en rörlig km - skatt - avgift.

    Av miljöskäl är en rörlig km skatt- avgift att föredra.
    Själv hade jag det på min första HB på 1980- talet. Fungerade utmärkt för mig.
    Trixande med mätare är nog svårt att undvika. Men trängselskattekamerna i Sthlm, Gbg, mm är nog användbara att kontrollera oss med.

    Går även att sätta upp flera. T.ex. vid varje kommungräns.
     
    Sinkan Andersson och Pilla gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.