• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diafilm

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Svårt o säga Jag har matat över alla mina diabilder men visst kvaliteten är sisådär Men o andra sidan det går ju inte o jämföra med dagens kameror Jag är glad att jag har bilderna kvar denna är en dia från 1985PICT0055.jpg
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Köpte en diaskanner somkostade några tusen för flera år sedan. Resultatet blev inte tillräckligt bra, så jag lade ner projektet.
Köpte sedan en skanner som man monterade på systemkamran som ett objektiv, detta gav mycke bättre resultat.
Nikon har ett sådant i sitt sortiment
/Thomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er 2 saker med diascannere, fysisk oppløsning og evne til å fjerne støv. 5 megapixel er omlag 2000 DPI for 135 dia. Digital fjerning av støv (damn) ved hjelp av en ekstra scann med infrarødt lys effektivt, uten dette trenger en grundig rengjøring av bildene før scanning.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Köpte en Canon CanoScan 9000F Mark ll är nöjd den klarar också att scanna gammal rullfilm. Före provade ja billiga små scannrar men med dålig resultat.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det finns en del olika sätt att digitalisera diabilder.

Om man har en digital systemkamera och makroobjektiv eller mellanringar så är antagligen en diaduplikator billigast. Det är en anordning som består en bälg eller ett rör som sätts på objektivet. I andra änden sitter en hållare för diat. Med lämplig ljuskälla fotograferas diat av och det kan ge ett bra resultat men då gäller det, som Knut skrivit, att diat är riktigt rent. Annars blir det mycket damm.

En annan metod med likvärdigt resultat är att projicera diat på en skärm och fotografera av denna. Här gäller det att kamera- och projektorobjektiv är så nära som möjligt för att undvika parallaxfel. Dammproblemet är samma som tidigare. Fördelen är att dia i magasin kan användas och processen går alltså betydligt snabbare.

Ett steg uppåt är en "projektorscanner" som är en diaprojektor där objektivet är ersatt med en bildsensor. Väldigt dyr men snabbarbetad och går att hyra.

Sedan finns det scanners som fungerar som en vanlig pappersscanner men för dia som läser av bilden pixel för pixel. Den ger bäst resultat. Båda de senare har möjlighet till automatisk borttagning av damm och repor.

Kolla begagnatmarknaden för de olika metodernas hårdvara såsom www.fotosidan.se, www.ebay.de, www.ebay.co.uk, tradera etc.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
flatbed scannere fra canon og epson finnes med dia/film scanning, bra oppløsning og fjerning av støv og riper. Canon med ir-scanning og epson med evansert bildebehandling.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Är det någon som kan överföra diafilm till usb
Jag har en som ligger och skräpar.
Du kan få den om du vill, hör i så fal av dej.
Resultatet blev sådär, men med tanke på att bilderna är gamla är jag rätt nöjd.
Färgerna blev mycke åt det röda hållet.
Går kanske att justera senare i datorn.har inte provat. kunnandet saknas.
Snarken 2
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Är det någon som kan förklara varför en del av mina scannade diabilder
har blivit såhär efter en tid ?
// Janne7320029.JPG
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Hur ligger de lagrade, vilket filformat och har du gjort back up?

Ser ut som att lagringsmediet håller på att ge upp.
 
Toppen