• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diabilder, något värde ?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diabilder, något värde ?

Shw er registrert som et Corel format, men brukes og av andre. Et produkt en kan prøve er Fileview Pro, finnes mulighetet for gratis test om det løser problemet.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Bilder med text till varje bild har högt värde. Många har pappersbilder som ligger i sina kuvert som dom kom i efter framkallningen, dom kan man slänga. Detta skulle jag gjort för många år sedan men har inte haft tiden. Har nu inför vintern satt upp en dator med skanner enbart för detta. Har räknat till att jag har 5540 bilder, tar det lång tid att göra detta? När jag är klar så skänker jag skannern till någon som också har sina diabilder kvar.
 
Senast ändrad:

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Diabilder, något värde ?

hade mina dia i Kodak Caurosell-mag.drygt 60 st.Har bränt dubbla skivor samt en extern hårddisk.Fick inte slänga dian för sonen så nu förvaras alt inkl.projektor i ett antal flyttkartonger på ett lager.Ett 20-tal oanvända magasin samt ytterligare en projektor anonserades ut på Blocket, gick i stort sett direkt
 

Åke EP

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7245
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Tänker du skänka bort scannern är jag intresserad.
Mvh Åke Pettersson
070-6759754.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Diabilder, något värde ?

Jag har plockat ur alla dior ur ramarna och lagt dom i plastfickor som är speciellt avsedda för förvaring av dior och negativ. De tar minimal plats. Skulle aldrig komma på tanken att kasta dom, det är ju original. Speciellt värdefulla är familjebilder.

Ramarna ligger i kartonger i förrådet om jag någon gång skulle komma på att montera diorna igen. Vem vet, det kanske det är ett värde för släktforskare i framtiden när det digitala är borta...Tänk om ett digitalt virus slår ut alla ettor och nollor i världen...då har efterkommande generationer iaf kvar bilderna fram till jag blev digital och övergav filmrullarna...:swoon:

/Ludde
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Diabilder, något värde ?

För sisådär en 20 år sen, dvs på den tiden det var stora o små floppydiskar som gällde, bevistade jag en föreläsning som handlade om just det framtida digitala arvet som framtida arkeologer eller överlevare ska försöka tyda.
Då fanns det bara embryon till digitala kameror, dvd-skivor fanns väl i nåns tankevärld å de små floppydiskarna kunde lagra ända upp till ofattbara 1,4 MB.
Föreläsaren manade fram ett framtida perspektiv där världen försökte hämta sig efter ett kärnvapenkrig, klimatförstöringen var nästan inte uppfunnen då.
Atmosfären var bemängd med så mycket stoft att solen knappt kunde skönjas.
Elektriciteten var helt utslagen så det gick inte att tända en lampa. Elektromagnetiska chocker hade slagit ut all elektronik, såsom livsnödvändiga tv-apparater, ipods o smartfånar, liksom datorer.
Potentaterna som hade åstadkommit hela förödelsen ville att historien skulle börja med dom,
(citat Evert Taube:Det var kungen av Tsin, Chi-Huang-Ti
Som lät bränna gula kejsardömets böcker
Changs o Konfutses o Laotses böcker
Kinas historia ska börja med mej, präntade Chi-Huang-Ti
Det var tretusen års kinesisk pränt
Som Chi-Huang-Ti lät bränna på bålet
För att historien skulle börja med honom...)


så de flesta böckerna hade bidragit till röken i atmosfären......

Arkeologerna, eller de överlevande, stog då inför några dilemman för att förstå hur det en gång hade varit...
Datamolnen gick inte att komma åt....
datorerna hade ingen ström...inte bildskärmarna heller...
cd- o dvd-skivor gick definitivt inte att läsa av....
några pappersbilder gick att tyda fast kanterna var förkolnade...
nån hittade en spetsig nål o kom på att gamla vinylskivor kunde ge nån slags ljud ifrån sig...men det var svårt att få rätt snurr på dom
i nån gömma nånstans hittades diabilder som det fanns bilder på att se nån liten stund när solljuset var tillräckligt starkt...
likaså nån gammal smalfilm som legat tillräckligt skyddad kunde tydas...

I dagens värld är ett sånt här scenario inte alltför otänkbart. Det finns dom som är trigger-happy å som har tillgång till riktigt stora smällare.

Kanske lite dumt att slänga alla gamla diabilder å filmer. Dom bästa kan ju få vara kvar till efter den digitala eran.
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Köpte en Reflecta Digit Dia 5000 för ca 5 år sedan. Den kostade ca 10.000 kr. Den tar 100 bilder i taget! För mina ca 6500 bilder från och med slutet av 60-talet tog det ca 1 månad att digitalisera bilderna. Jag hade "komprimerat" genom att se igenom bilderna innan och sortera ut ca 50%. När jag väl laddat in magasinet stod maskinen i ca 2 timmar med varje 100-magasin utan att jag behövde bry mig. Resultat blev mycket bra!!
Vad gäller kvaliten på diabilderna är jag förvånad hur små färgförändringarna blivit genom åren. Har alltid glasat dem, efter att de torkat en tid efter framkallningen, samt förvarat dem mörkt. (Kodacrome-II, Agfachrome och Fuji Velvia)
ORVAR
PS Jag har nu på 5 år tagit lika många bilder med min digitalkamera som jag tidigare gjort på 40 år!!DS
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Jisses vad det tog tid. Började i julhelgen och blev klar igår med inskanning av 6060 bilder. Skannat nästa allt i 1200dpi och hade jag använt 4800dpi som skannern klarar av så hade jag inte blivit klar till kommande julhelg ens. Det trevliga med detta är att helt plötsligt så går det att skicka bilderna på ett enkelt sätt. Några vänner har blivit glada att få se sig själva för länge sedan. Samt att det kommer att bli en artikel i Svensk Flyghistoriskt Tidskrift nummer 4, och det tack vare skanningen.
Bjuder på några bilder från 1988 i Jugoslavien. Undrar så om ordet ställplats var uppfunnet då?
 

Bilagor

  • 12 Mostar.jpg
    12 Mostar.jpg
    648,4 KB · Visningar: 31
  • 28 Övernattning.jpg
    28 Övernattning.jpg
    732 KB · Visningar: 34
  • pickis.jpg
    pickis.jpg
    614,1 KB · Visningar: 32
Senast ändrad:

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Efter snart 40 år som fotograf, håller på med att slänga alt som inte är intressant, resten scannar jag in högupplöst. Redan på 90 talet började jag att plåta me dåvarande digitala kameror ( dyra )! På den tiden mot dagens .
Alla mina digitala sparas på 2 hårddiskar. så hyllorna börjar att bli tomma , som kan användas till annat.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Jag har en till Canon CanoScan 8800F som bortskänkes. Bara att hämta. Tänk på att den inte funkar till Windos 10.
 

Bilagor

  • Canon CanoScan 8800F.jpg
    Canon CanoScan 8800F.jpg
    22,9 KB · Visningar: 10

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Diabilder, något värde ?

Fikk min til å fungere med Windows 7 64-bit driver under Windows 10. Mange advarsler som en måtte akseptere for å få inn driver pakken, men etterpå fungerte det ok.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Jag har en till Canon CanoScan 8800F som bortskänkes. Bara att hämta. Tänk på att den inte funkar till Windos 10.

Eftersom Knut skriver att det går att köra med en Windows 7 64-bit driver under Windows 10, så skulle jag kunna tänka mig att förbarma mig. Problemet är bara att jag inte vet när jag har vägarna nedåt. Den måste i så fall skickas på min bekostnad.

//Jan
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Jisses vad det tog tid. Började i julhelgen och blev klar igår med inskanning av 6060 bilder. Skannat nästa allt i 1200dpi och hade jag använt 4800dpi som skannern klarar av så hade jag inte blivit klar till kommande julhelg ens. Det trevliga med detta är att helt plötsligt så går det att skicka bilderna på ett enkelt sätt. Några vänner har blivit glada att få se sig själva för länge sedan. Samt att det kommer att bli en artikel i Svensk Flyghistoriskt Tidskrift nummer 4, och det tack vare skanningen.
Bjuder på några bilder från 1988 i Jugoslavien. Undrar så om ordet ställplats var uppfunnet då?

Läcker bild till höger.
Den ARCA:an (bilen längst bort) måste nästan vara sprillans ny
när du tog fotot.

Tack för att du delade med dej. :)
//Tony
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Den karossen kom väl 1981. Bilderna är tagna 1988. Återigen så tack vare att jag suttit och skannat alla mina bilder så kan dom glädja fler.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Kodachrome verkar hålla färgen så släng dem inte!

Så rätt...släng inga diabilder.
Jag har diabilder från - 50 talet som jag har fått av släkten..ligger bilderna mörkt så håller dom hur länge som helst..
Vill man inte ha bilderna kvar så lämna dom till ortens museum eller någon annan samfund
Kan vara värdefull för framtida historik.
Leffe S
 
Toppen