• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta eländiga Postnord

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så har det hänt igen! Beställda varor från Tyskland fastnar hos PostNord.:mad: Den här gången är det en el-vinsch till båttrailern som skickades från Berlin 29/8 & sitter fast sedan 3/9 i Göteborg med förklaringen Delayed. Även en tankgivare till husbilen har kört fast hos PostNord. Den skickades från AxelAugustin 29/8 & ankom Malmö 3/9 sedan Göteborg 4/9 & har varit under transport i 2 dagar. Man kan ju tro att dom går ut med paketen eftersom jag bara bor 12 mil från Göteborg. Jag har aldrig fått ett utrikespaket utan att detta hänt. Tackar vet jag den tid man kunde lita på postgången, sedan PostNord tagit över detta ansvar har det bara blivit dyrare & sämre.
 
F

F.d. 53814

Guest
Fick ett paket från Grekland av alla länder, gick på 5 dagar inkl helg. Spårbart, kostade 10€.
Utlämnat av PostNord.
Så även en blind höna får fram posten ibland.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Väntade på ett rek från Ukraina. Från det att brevet kom till Sverige till dess att Postnord klarat av tulldeklareringen så att jag kunde hämta ut det hos mitt ombud, tog det TRE MÅNADER (så när som på ett par dagar).

Vad jag fick betala? Jo, 79 öre i importavgifter och 75 kronor i speditionsavgift.

Pålle
 

Bilagor

  • Post Nordlotteriet.jpg
    Post Nordlotteriet.jpg
    75,6 KB · Visningar: 51

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju bedrövligt. I mitt fall kan dom i alla fall inte skylla på någon tullklarering. Sist när jag beställde 4 däck från däckonline så tog det 2 veckor från Tyskland innan jag fick 3 av däcken, det 4:de snurrade runt i Sverige ytterligare 1 vecka.
 

Jonas Bygdén

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
26713
Medlemskap
2021
Min frus son gick och väntade på att få sitt nytagna körkort. Han ledsnade efter ett par veckor och fick personalen på Coop (postutlämningsstället) att rota igenom alla rek som låg där och fick sitt körkort. Ytterligare 3 veckor (!!) senare kom avin som sa att han kunde hämta det på Coop...
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Det funkade bra för mig, beställde en gummimatta till husbilen från Tyskland på Ebay, det tog 3 dagar hem till dörren med DHL och sen PostNord i Sverige. Så visst lyckas de i bland.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kan dra ett flertal fantastiska historier om vad som kan hända när man har oturen att Postnord tar över leveransansvaret i Sverige.... Särskilt om finansministern skall ha några enstaka moms kronor dessutom.
(Hur kan man kräva in moms på alla småpaket för några kronor i inköp utan att först skapa ett fungerande system.)
Jag gjorde ett inköp från Ryssland på några polyuretanbussningar till min JEEP från en seriös firma.
Efter tre dagar var det lilla paketet, skickat som rek. brev troligen redan i Sverige kunde jag se på tracking. Efter ytterligare några dagar så kunde jag se på trackingen, "Postnord och STOPP" som upplysning.
Sedan hände inget... Sedan hände inget............ Efter tio dagar ringde jag upp posten och fick plats 46 i kön.
Fick svaret att paketet är nog snart på gång om jag väntar.
Efter ytterligare tre dagar ringde jag igen, bara trettio före i kön denna gång.
Fick dock lite respons av tösen i telefonen.... Blev ombedd att vänta i telefonen medans hon kollade läget.... Något gick fel, fick höra i mitt öra "Du har nu plats 17 i kön" ?????

Ny tös efter väntan. Även hon tyckte att det verkade lite underligt, dessutom lovade hon att inte koppla bort mig av misstag som den första tösen gjorde.
Hon återkom med beskedet att paketet/brevet hade blivit liggande på Arlanda för det var ingen vikt angiven på paketet.
Jag fattade inget först. Har posten ingen egen våg om vikten (runt några hekton) är så viktig.
Jag frågade hur det hela då var tänkt, skulle paketet ligga på deras hylla till något andeväsen hälsade på och vägde paketet samt brände in vikten på etiketten, eller skulle det bara ligga kvar till tidens ände.

Jag frågade också om det behövs vikt på ett rek. brev även om det är lite större än ett kuvert.
Som svar fick jag frågan om jag visste vad paketet vägde....
Ingen aning, jag har aldrig ens sett mitt paket tyvärr, men kanske ett par hekto eller max ett halvt kilo sa jag....
Om du väntar en gång till så skall jag kolla upp sa hon.

Efter några minuter återkom hon och sa att nu är det fixat så du kan gå in på sidan snart för att betala momsen sa hon.
Ingen skugga bör falla på tösen som i alla fall fixade till det, men jag upprepade frågan om vad som var tänkt att hända om jag inte hade ringt.... Fick inget svar på det tyvärr.
Efter en timme så kunde jag betala in några kronor i moms och 75:- för att få betala.

Efter ytterligare tre dagar utan att något hände på trackinginfons "STOPP" så ringde jag igen. Ovanligt kort kö denna gång, hann knappt bli sömnig innan en ny tös svarade.
Förklarade att jag undrade över att inget hände fast problemet var löst och momsen betald. Det naturliga svaret var.... Nu skall ju paketet genom tullen och det kan ta mer än två veckor får du räkna med.

Jag gav upp mina försök efter detta.... Men ytterligare ett problem fanns. Jag skulle resa bort om några veckor, och om paketet hamnade på ICA så skickas det tillbaka till avsändaren efter 14 dagar om det ej hämtas ut.

Jag stövlade in på ICA och frågade hur jag skulle kunna förlänga den tiden som jag vet det går att göra.
Fick svaret att det kan du inte göra förrän paketet är här och du fått en uttagsavi.
Men jag är ju inte hemma och kan få tag i uttagsavin sa jag.
Jaha, men då går det inte.
Jag gav upp även detta försök och försökte glömma bort hela eländet.

Skrev ett snällt mail till klagoombudsmannen på Posten som utlovade svar inom två veckor.
Jag ställde bara frågan om vad som var tänkt, och skulle ha skett med mitt brev utan viktangivelse om jag inte ringt, samt om de inte har någon skyldighet att behandla folks inköpta egendom med visst ansvar.
Har inte fått något svar och räknar inte heller att få något.

Brevet/paketet kom faktiskt två dagar innan resan, men två dagar senare hade inneburit åter till säljaren efter 14 dagar.... Och sedan vet jag faktiskt inte. Men jag hade nog gett upp troligen.

Det blev lite lång klagosång, ursäkta. Men hur länge skall detta som det verkar, totala kaos få fortgå.
Skippa momsen m.m. på små värden/paket tills det finns ett fungerande system. Jag betalar gärna moms men att behöva vänta uppåt fyra veckor extra för detta verkar !!!!!!! upprörande.
Det räcker väl att paket från Tyskland försvinner i veckor utan krav på momsinbetalning. Att spä på med moms på något som inte funkar ens utan moms verkar vågat.
Varför kan man inte få öppna ett mosinbetalningskonto som summan blir synlig på för betalning i efterhand, och då utan att paketet skall ligga i evighet på Posten före tullning innan betalning.

Fy f.. för att kunna sabba en tidigare fungerande instans så fullständigt. Det går inte att ursäkta sig med att det är mycket att göra hur länge som helst. Det är ju som sagt våra köpta ägodelar som hanteras så illa.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Vad som är viktigt när man skickar med PostNord är att skicka så det är spårbart. Då menar jag inte de blå vadderade kuverten för de slängs och det håller inte i hanteringen. Jag skickar med PostNord en hel del och speciellt om det skall inåt landet, orsak är att t.ex DHL inte har den sevicen i glesbygd utan kanske en dag i veckan och har du otur så hamnar ditt paket med DHL i en lucka och tar 2 veckor innan det är hos kunden.
Att paket blir liggande med både Post Nord och DHL är tyvärr vanligt. Skickar även med Bussgods, men där köper Bussgods tjänster av andra och har inte alltid egna transporter.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Spårbart eller inte har väl ingen betydelse om inte godset kommer fram i tid som lovats av säljaren eller om PostNord inte sköter sitt spårningssystem. Det framgår väl i trådens början att det handlade om spårbart gods likaså i JANKRO's inlägg, spårbart även där. Problemet är ju att leveranstiderna inte hålls & då man gör en förfrågan så får man inget vettigt svar (om man över huvud taget får ett). PostNord sköter inte sitt spårningssystem. Däcken jag skrev om ligger fortfarande ute som försenade & dom sitter på bilen sedan juni.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
De långa väntetiderna beror antagligen på de enormt stora mängdern av billiga inköp från Kina. Jag föredrar också att handla i Sverige.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag handlar hemma. I värsta fall får jag åka till någon av grannstäderna.
Jag får titta och känna på prylarna. Efter 1 till 3 timmar har jag prylarna
hemma. Javisst, det kostar några kronor mer men jag slipper irriteras
på andra inte sköter sig! :)
// Janne
--------------------------------------------------
Hejsan Janne, jo nog kan man handla hemmavid ibland för att få känna frid i sinnet, men jag köper en del elektronik och bildelar som inte finns att få tag på i Sverige ens om man försöker, eller är prissatta så lååångt över dess värde så det blir ointressant.
Som jag nyligen skrev i en annan tråd. En bilframfjäder (Ford) köpt från Tyskland för 175:-
Samma fjäder, samma fabrikat som faktiskt är svenskt dessutom skulle en av våra eftermarknadsfirmor ha 865:- kronor för. Då väntar jag gärna några dagar på varan utan att kunna klämma på den innan köp :p, men blir sur när Posten omvandlar några dagar till några veckor.

Men mitt i all klagan så måste jag ändå ge de postanställda på "golvet" pluspoäng.
Min lantbrevbärare kommer glatt släpande på paket som troligen skulle gå till utlämningsstället normalt sett. På stora postterminalen är de jättetrevliga när de med bekymmersamma veck i pannan försöker att hitta ex. ett försvunnet däck av fyra (ett försvunnet däck verkar vara standard vid däckleverans).

Fälgar köpta från USA, paketerade två och två.
Två kom till Tyskland och en fraktfirma fick hem dem till mig därifrån på utlovade två dagar.
De andra två som råkade gå till Postnord var fullständigt borta fast tracking fanns. De var borta så länge efter sista lev. datum att jag började fundera på åtgärd med återbetalning eller ersättningsvara.
Jag kunde följa dem steg för steg i USA, flyg till Holland, fraktade därifrån till Sverige och Posten på ett dygn...... sedan inget, inget och inget..... Sedan låg de helt plötsligt på stora postterminalen för att de var lite klumpiga att ta till ICA's utlämning. Var de var under tiden de var "försvunna" gick aldrig att reda ut.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen