• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det är synd om hundarna.

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Har under mina resor noterat att väldigt många husbilsturister medför hundar en eller flera. Dessa hundar transporteras runt i Europa i många fall i små husbilar o lämnas ofta ensamma i bilen när ägarna är på utflykt. Har hört många gånger hundar skälla ensamma i bilen.
En hund vill ha ett eget revir. Det får hunden inte när den byter plats kanske varje dag. Ofta ser man dessa stressade hundar stå bundna utanför husbilen o skäller på allt o alla. Allt för att värna om sitt tillfälliga revir.
Jag pekar inte ut någon särskild nation. Naturligtvis gäller detta inte svenska hundägare som har väldressade hundar, som inte skäller i tid o otid.
Lars
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Det är synd om hundarna.

Jag känner inte igen bilden från våra resor i Europa, visst förekommer det skällande hundar, men de flesta verkar trivas med sin tillvaro. Hundar är flockdjur och mår oftast bäst om de är i närheten av "sin" flock.

Jag störs mera av husbilsmänniskor som envist hävdar revir på ställplatser genom att ställa ut möbler och andra saker för att förhindra andra att komma i närheten.:wink:
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Det är synd om hundarna.

Det största problemet med hundar är deras ägare, husbilsägaren parkerar husbilen och släpper ut sina hundar utan koppel.
Det är alltfrån små hundar till labrador.
Dom har ingen koll alls på hundarna.
Det finn lag både i Spanien och Portugal om att hundarna skall vara kopplade.
Det finn folk som har hundskräck även på en ställplats.


Jojje
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

Nu svarar jag som ägare till 2 skälliga och vaktiga hundar som inte alls gillar att vara själv. Jag håller fullständigt med trådskaparen att det är inte alls trevligt för övriga på ställplatsen att ha skälliga hundar till granne eller i närheten. Vi minimerar tiden då våra skall vara ensamma men ibland måste man och det är dom som styr precis som barnen gjorde när dom var små.
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Det är synd om hundarna.

En säker källa säger att när hundar skäller på campingar och ställplatser är det för att dom märker att hundhatare finns i närheten och dom vill bara tala om för dom att inte komma för nära.

Oftast är det gubbar som ska sova kl 19.00 och kliva upp 04.30 för att åka till nästa ställe som gnäller. ;):D

Nu får jag skit oxå men det bjuder jag på :p::p:

PS! Att ingen skriver om alla som kör elverk på kvällarna !

/Pelle o Lagotton Signe som tröttnat på hundhatare och batteriladdare .
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Det är synd om hundarna.

Är ingen hundhatare, har själv en stående fågelhund (en av de mindre raserna). Skulle aldrig drömma om att dra runt vår kompis i en husbil en hel semester. Det finns hur många sätt som helst att lösa detta på här hemma. Hundarna mår betydligt bättre att vara på pensionat eller hos någon som passar dom. Så för guds skull sluta tänk på er själva och se till hundens bästa. Har liksom trådskapare både sett och hört många konstiga hundägare. I Kroatien på Pulas camping i somras var det en Svensk bil med en HBK dekal som hade två hundar som låstes in i bilen varje eftermiddag i ca 2-3 timmar i en veckas tid. Efter det att dörren stängts så skällde hundarna tills ägarna kom tillbaka. Vid ett samtal och frågan hur dom tänkte när dom gjorde så fick vi till svar att dom hade ju en stor portabel AC och det värsta var att han avslutade med att "det är väl för fan våra hundar, eller hur?". Det är detta beteende som gör att ni som har hundarna med er på campingar etc inte är så populära.:(
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Det är synd om hundarna.

Säger jag husbil och går dit så springer hunden efter och stannar i bilen. Det är det bästa han vet. Åka vanlig bil däremot, då lägger han öronen bakåt.

I husbilen vet han att hela familjen är samlad och alla har tid för varandra.

Nu ska tilläggas att vår hund är alltid med oavsett utflykt så generalisera inte detta till alla hundägare....
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

Är ingen hundhatare, har själv en stående fågelhund (en av de mindre raserna). Skulle aldrig drömma om att dra runt vår kompis i en husbil en hel semester. Det finns hur många sätt som helst att lösa detta på här hemma. Hundarna mår betydligt bättre att vara på pensionat eller hos någon som passar dom. Så för guds skull sluta tänk på er själva och se till hundens bästa. Har liksom trådskapare både sett och hört många konstiga hundägare. I Kroatien på Pulas camping i somras var det en Svensk bil med en HBK dekal som hade två hundar som låstes in i bilen varje eftermiddag i ca 2-3 timmar i en veckas tid. Efter det att dörren stängts så skällde hundarna tills ägarna kom tillbaka. Vid ett samtal och frågan hur dom tänkte när dom gjorde så fick vi till svar att dom hade ju en stor portabel AC och det värsta var att han avslutade med att "det är väl för fan våra hundar, eller hur?". Det är detta beteende som gör att ni som har hundarna med er på campingar etc inte är så populära.:(
Om du tror att din hund mår bättre på ett pensionat än med sin familj (flock) under semestern så visar du bara på en väldigt dålig förståelse för hur en hund fungerar.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Det är synd om hundarna.

Är ingen hundhatare, har själv en stående fågelhund (en av de mindre raserna). Skulle aldrig drömma om att dra runt vår kompis i en husbil en hel semester. Det finns hur många sätt som helst att lösa detta på här hemma. Hundarna mår betydligt bättre att vara på pensionat eller hos någon som passar dom. Så för guds skull sluta tänk på er själva och se till hundens bästa. Har liksom trådskapare både sett och hört många konstiga hundägare. I Kroatien på Pulas camping i somras var det en Svensk bil med en HBK dekal som hade två hundar som låstes in i bilen varje eftermiddag i ca 2-3 timmar i en veckas tid. Efter det att dörren stängts så skällde hundarna tills ägarna kom tillbaka. Vid ett samtal och frågan hur dom tänkte när dom gjorde så fick vi till svar att dom hade ju en stor portabel AC och det värsta var att han avslutade med att "det är väl för fan våra hundar, eller hur?". Det är detta beteende som gör att ni som har hundarna med er på campingar etc inte är så populära.:(

Har sett skräckexempel på hundar som haft ett helvete på pensionat, så min erfarenhet är, öppna backluckan på personbilen och den som hinner före vår Signe in i husbilen finns inte hon får vara med sin flock på heltid och det är det bästa hon vet, hon är lös och går inte längre bort än 25 m då saknar hon sitt gäng. Så dra inte alla över samma kam de flesta har nog det lika gott som vår älskade vovve.
Har ni aldrig funderat på vad er hund tycker och känner när ni bara lämnar den i sticket för att ni ska slippa släpa på den stackarn, ni borde nog själva tänka efter lite extra nästa gång ni bara lämnar bort.

Men hon skäller och morrar på hundhatare det känner hon så lätt. :msn_dog:
Vov vov
 
Senast ändrad:

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

Var i Borgholm på ställplatsen vid reningsverket i somras , där det stod två bilar mitt mot varandra (med hbk emblem). Där hade de satt plaststängsel lika stora som deras markiser där hundarna, två stycken var,sprang lösa ock gläfsande på varandra hela tiden ock gjorde sina behov där också ibland . Pratade med en av ägaren att han kunde gå en runda med dem så kanske dom lugnade ner sig.
Men ingen reaktion från hans sida så de fick vara kvar i rastgården,ock han kvar i solstolen.
Så det finns hundägare som inte bryr sig ! Ock dom som bryr sig.

PS Hoppas dessa ägare läser detta ock visar mer hänsyn !
Leffe
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Det är synd om hundarna.

Ja det finns många bortförklaringar och ursäkter, men det är få som lever upp till vad de påstår sig göra. Jag håller också med om att det finns hundar som trivs i husbilarna, men tror ni att dom trivs vid medelhavet i 35-40 graders värme? varför kryper så många hundar under bilarna på dagarna? det tråkiga är att det går inte att fråga dom. Det finns många icke hundägare som åker till de ställen som har hundförbud. Titta i Spanien (bara ett exempel) på många av campingarna så får inte hundarna beträda marken utan ska köras runt i typ barnvagnar, detta tillhör ju i och för sig hundarnas leverne!!! Hundar ska också hållas kopplade i hela Spanien hela året. Dessa bestämmelser finns ju av en anledning, att vi hundägare inte sköter oss. Restriktioner kommer ju när en del inte följer gängse bestämmelser.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Det är synd om hundarna.

Måste bara säga, stackars hundar som måste varpå pensionat när ägarna åker på semester. Ska kanske tänka över om man ska ha hund eller inte,vår hund är en familjemedlem är med överallt utom när vi handlar mat. Älskar att åka hb och älskar att springa i långkoppel på playan i Spanien mm. Först ut i husbilen när vi börjar packa./Agnetha
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

våra två bor året om i hb . när vi är nere i portugal så är det vi som kryper in i skuggan hundarna ligger i solen hela dagarna spelar ingen roll hur varmt det är fast de kan gå undan. hur många hundar och katter är det inte som sitter och ylar och skriker hela dygn bara för att de måste bo på pensionat medans matte och husse inte har tid för dom när de ska roa sig på krogar och allt annat de ser
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.665
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

Vi bor året om i i husbil, vintern på Iberiska halvön och sommaren i Sverige och vi har hund boende hos oss. Vår lilla Zacko är en mycket älskad familjemedlem som ytterst sällan blir lämnad ensam. Vi avstår gärna från aktiviteter där vi inte kan ta med Zacko.

På tal om koppeltvång i Spanien (vilket jag aldrig har hört talas om) så undrar jag vem som håller i kopplet på alla hundar som springer runt utan ägare. Både i Portugal och Spanien så är det mycket vanligt att hundar springer lösa. En del är lydiga och andra är det inte.
 
Toppen