• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa j... Långtradarchaufförer!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Jag har inte klagat på någon. Jag bara undrade lite över vad som rör sig i tradarförarnas huvuden under långa monotona arbetspass. Nog måste någon ha funderat över detta!

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Läs vad Magnus startade tråden med så kanske vi kommer på spåret igen. :wink:

Bennie
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Efter en tur till Tyskland för att handla läskeblask ( billigt billigt ) så har jag vid 7 - 8 tillfällen vid omkörning av tradare måste tuta på tradaren för den är på väg över mot mig under omkörningen och när jag kollar in i hytten så sitter chauffören och skickar SMS !!! Vid ett tillfälle var det en personbil , övriga var lastbilar . Alla svensk registrerade . Läste också för en tid sedan att många lastbilschaufförer kollar på film under körningen !! Sevallbo
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Efter en tur till Tyskland för att handla läskeblask ( billigt billigt ) så har jag vid 7 - 8 tillfällen vid omkörning av tradare måste tuta på tradaren för den är på väg över mot mig under omkörningen och när jag kollar in i hytten så sitter chauffören och skickar SMS !!! Vid ett tillfälle var det en personbil , övriga var lastbilar . Alla svensk registrerade . Läste också för en tid sedan att många lastbilschaufförer kollar på film under körningen !! Sevallbo

Det är ju bra inga som kör husbil skriver sms, det verkar som nästan alla hb ägare är experter o världsmästare när dom är ute o kör.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Efter en tur till Tyskland för att handla läskeblask ( billigt billigt ) så har jag vid 7 - 8 tillfällen vid omkörning av tradare måste tuta på tradaren för den är på väg över mot mig under omkörningen och när jag kollar in i hytten så sitter chauffören och skickar SMS !!! Vid ett tillfälle var det en personbil , övriga var lastbilar . Alla svensk registrerade . Läste också för en tid sedan att många lastbilschaufförer kollar på film under körningen !! Sevallbo

Tråkigt att du råkar ut för dessa lastbilschaufförer, själv har jag aldrig råkat ut för dem trots att jag åker 6000-7000 mil per år. Däremot förekommer det ibland att man råkar på andra bilister som vinglar omkring med telefonen i örat. Tur att vi har yrkeschaufförer som servar oss med allt vad vi gjort oss beroende av.
Har lärt mig att det jag inte kan påverka är ingen ide' att ödsla energi på, bara att gilla läget. Som fritidsbilist så har man ju inte så mycket tider att hålla, inga vilotider, inga kunder som ödslar galla över en bara för att man är två minuter sen osv.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Tråkigt att du råkar ut för dessa lastbilschaufförer, själv har jag aldrig råkat ut för dem trots att jag åker 6000-7000 mil per år. Däremot förekommer det ibland att man råkar på andra bilister som vinglar omkring med telefonen i örat. Tur att vi har yrkeschaufförer som servar oss med allt vad vi gjort oss beroende av.
Har lärt mig att det jag inte kan påverka är ingen ide' att ödsla energi på, bara att gilla läget. Som fritidsbilist så har man ju inte så mycket tider att hålla, inga vilotider, inga kunder som ödslar galla över en bara för att man är två minuter sen osv.


Bettan och Bertil,

Vi håller med er till 100% - visst finns det en och annan yrkeschaufför som man svurit över, men de allra flesta är just det = yrkeschaufförer.

Vi talade med några svenska långtradarchaufförer i Tyskland på en rastplats när vi var på väg hem från Spanien för några veckor sedan och konklusionen deras över oss privatbilister är inget man egentligen vill sätta i pränt...!

Kommentar 1 - man blir omkörd av en bilist strax före en korsning och ett par hundra meter längre fram svänger "Nissen" av vägen för att ta sig hem på en mindre väg... = en fullständigt onödig och vansinnig omkörning med en tidsvinst på ca 2-5 sekunder,

Kommentar 2 - hålla avstånd - det finns inte på kartan hos bilister,

Kommentar 3 - man måste - till alla buds stående medel köra om oss för att efter omkörningen lägga sig framför lastbilen och sända hastigheten med ca 10 km/h...

Ja, vi är helt på det klara med att det är nog vi och ni som borde ta oss i akt och inte tycka illa om yrkeschaufförer - dom är just det, men jag och du och ni och vi är INTE det..., så tycker vi !

www.varahusbilsresor.blogspot.com¨
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Jag håller inte heller med allt som skrivs i denna tråden, även om jag kan tycka som Magnus ibland.
Under de åren jag arbetade som säljare och snittade tjugofem mil om dagen på arbetstid, upplevde jag en respekt och ett samarbete i trafiken under dagtid. Liten som stor. (Lastbilar och övrig trafik.)
Hade man bråttom släpptes man fram, eller tvärtom.
Problemet började vid fyratiden på dagen när många arbetsplatser stängde.
Då försvann rytmen i trafiken. Där var bilisten som låg och fes i sjuttio-åttio km på samma gång som fittipaldiwannaben med gasen i botten visade hur man skulle köra.
Eller som exempel varför inte E6 söder om GBG där personbilarna oftast kör vänstertrafik på motorvägen.
Där hade det varit enklare att köra om till höger för där var oftast fritt.

Jag kan också förstå en lastbilschaufför som skall köra en viss sträcka på en bestämd tid,så även om han kör tidigare så har han lika bråttom.
Han har sin lagstadgade tid att köra på.
Krister
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Hej

Intressant utveckling av tråd, inte ovanligt vare sig på HBK el. andra forum...
OM vi nu diskuterar Långtradarchaufförers beteende i denna tråd, kan vi diskutera vad som i andra avsedda trådar! :wink:


Många bra inlägg/åsikter!
Som några påpekar, det är båda yrkeschaufförernas bristande kunskap som är problemet... Vad sägs om: Samarbeta i trafiken!

1. Att den som går ut för omkörning, gör detta utan omtanke om bakomvarande betydligt snabbare trafik, nonchalant! (100/110/120väg)
2. Den chaufför som blir omkörd som INTE underlättar omkörning,
utan istället med all kraft försvårar dito som någon personlig vendetta... Trafikfarligt!

Min åsikt, men många hundra tusen mil bakom ratten, en stor del av detta som yrkeschaufför,
är att det finns mycket övrigt att önska av en allt för stor del av de som har detta som yrke!

Stoltheten har fått ge vika för jakten av tid/pengar.
Kanske även arbetslöshetsinsatser där "vem som" som vart arbetslös, fått möjligheten att ta körkort/behörighet: C/CE givit oss denna utveckling?

Ingen av oss är Fullkomlig i trafiken!
Men det finns de som agerar mer förståndigt, dem lovordar jag och ger ett stort plus! :yes:

Vänligen, Magnus
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Det går inte å starta tidigare om man ej har fått lasta färdigt, men du har väl jäkligt bråttom när du är ute å åker på fritiden.:confused:

Ej lastat färdigt sov du över eller ? Håller lagstadgad fart och räknar med att yrkestrafiken oxå gör det men får hela tiden gå ut på vägrenen och släppa förbi yrkestrafik som har tidspressade tider att passa, kanske man skulle ge sig på myndigheter istället som tvingat fram detta, jag lossar i mitt yrke Timmerbilar och brukar fråga åkarna varför timmerlassen är förskjutna framåt då vi har gripar som är 1 m breda och får svårt att lyfta av lasten, dom svarar alltid att dom fått tvärnita för bilar framför.
Tid är pengar för yrkestrafiken därav hetsen.
Sen sitter inte jag och dricker kaffe och läser tidning över ratten :cool::cool:
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Perspektiv.

En tanke bara, plötslig uppkommen mitt i natten efter div. upplevelser i Enkirch som verkar vara en central tillflyktsort i EU: Det kom en buss glidande förbi, tyst och fint gjorde chauffören sitt jobb - körde människor hem efter krogbesök eller kanske från eller till arbetet eller någonting annat, egalt vad. När det är mörkt så blir alla människor lika på något vis. Inte på det viset att alla strider upphör - det bara uppfattas så när natten gör sitt jobb! Sordin och eftertanke, vila och vederkvickelse. Lugnet fungerar! Kanske är jag fixerad vid Mosels makt. Det må ha festats och dönats (Göteborgska) tidigare under kvällen, inget ont i det, men natten dämpar alla mänskliga excesser och låter själarna vila tills morgondagen gryr och striderna om penningen börjar igen. En tanke bara!

Denna tanke vill jag också tillägna alla tradarförare som gör sina jobb natt som dag!

Jappe
 
Senast ändrad:

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Go kväll om ni läser Magnus o jappes senaste inlägg så förstårman
Att vi är på samma våglängd problemet var nog att börja med dom
j väla chaufförerna även jag har svurit över många p bilar jenomåren
men det är nog bättre att vi försöker att vara sams på vägen
TOMMY
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Varken bra för blodtrycket eller det allmänna välbefinnandet om man hela tiden blir upprört över andras beteenden eller egenarter.:wink:


(Detta är nog en tråd som skulle passa bra under vinterns info-torka men nu borde det finnas mera intressanta saker att skriva om.)
 
Toppen