• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa j... Långtradarchaufförer!

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Sanning med modifikatino:) Även de som kör A-B-A måste i slutändan backa till kaj.Oftast är det chaffisar som "kommit upp i åren" som kör A-B-A. Stressen som Lotsen( den som skall lossa 5-6 stopp eller flera och lasta 5-6 ställen med flera mils avstånd) är till för de yngre. Men det finns skräckex. på "chaffisar" oftast Östasdasreggade dragbilar som inte klarar att backa in en Trailer till kaj. Jag kan ge dig många ex, på detta. Frågan är då, hur har de klarat uppkörningen? Köpt körkort? Ja det har ju visat sig vara sanning vi kontroll. Inte roligt att möta dessa en hal vinterkväll.

Dom är säkert bra på teorin !!Sevallbo
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Sanning med modifikatino:) Även de som kör A-B-A måste i slutändan backa till kaj.Oftast är det chaffisar som "kommit upp i åren" som kör A-B-A. Stressen som Lotsen( den som skall lossa 5-6 stopp eller flera och lasta 5-6 ställen med flera mils avstånd) är till för de yngre. Men det finns skräckex. på "chaffisar" oftast Östasdasreggade dragbilar som inte klarar att backa in en Trailer till kaj. Jag kan ge dig många ex, på detta. Frågan är då, hur har de klarat uppkörningen? Köpt körkort? Ja det har ju visat sig vara sanning vi kontroll. Inte roligt att möta dessa en hal vinterkväll.

Det finns tom. dom som inte har något körkort, som moldaviern polisen tog förra året.:D

Bennie
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Hej, tänkte berätta något som kanske inte var avsedd för den här tråden, MEN jag kör några mil till jobbet varje dag och vad retar jag mig på:

1) De som ska upp på motorvägen där det står 100km/tim vid påfarten och dom kör ut i 70-80 km istället för att ta upp fart och "glida in" in trafiken i c:a 100km/tim så blir dom en tillfällig bromskloss på motorvägen, obs det händer dagligen där jag kör på E20.

2) Sen har vi dom som kör i 80km/tim på 100 väg när det är en fil och vajerräcke för att sen gasa på i 120km/tim när man ska köra om och det blir 2 filer!!!!!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.830
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Mycket snack om teknik, färdskrivare, aktuell och möjlig hastighet, vem som kan backa, förarens nationalitet, avstånd till framförvarande bil, mm. Men Magnus start av tråden var de här omkörningarna när lastbilar långsamt, långsamt segar sig förbi varandra och skapar kilometerlånga köer. Det finns inte någon yrkeschaufför som inte förstår vilka risker och stockningar det skapar i trafiken, långt efter att omkörningen är genomförd. Gör man dessutom de här omkörningarna kring en större stad vid morgon- eller eftermiddagsrusning, är konsekvenserna ändå större. Lika förbannat gör man det.

Jag kör ofta i rusningstrafik och upplever i stort sett dagligen det här. Jag ser inte att någon viss typ av fordon, ex utlandsregistrerade, skulle vara överrepresenterade. Så här gör man bara. Visst tjänar säkert en transport några minuter om dagen på det här, men förlusterna för alla andra och de trafiksäkerhetsrisker som uppstår, är ofantligt mycket större.

:-/<rister
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Hej, tänkte berätta något som kanske inte var avsedd för den här tråden, MEN jag kör några mil till jobbet varje dag och vad retar jag mig på:

1) De som ska upp på motorvägen där det står 100km/tim vid påfarten och dom kör ut i 70-80 km istället för att ta upp fart och "glida in" in trafiken i c:a 100km/tim så blir dom en tillfällig bromskloss på motorvägen, obs det händer dagligen där jag kör på E20.

2) Sen har vi dom som kör i 80km/tim på 100 väg när det är en fil och vajerräcke för att sen gasa på i 120km/tim när man ska köra om och det blir 2 filer!!!!!
Vi får nog avstå E4 och motorvägen, att jag skall komma upp 100-110 för att köra ut på
vägen är omöjlighet, söder påfart går ganska bra för där är det utför, hoppas också på att
nordanvinden skall hjälpa till, norrut får vi väl ta gamla E4.
Nu är det snart högsäsong för stressade husbilsbilister, där många måste köra om till
varje pris, dom är nog lika farliga som lastbilarna.
Tommy R
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Efter att ha läst de allra flesta inläggen i denna tråd, så blir vi mycket förvånade att så många klandrar den som kör om !

I sak är vi överens med de flesta av er - det ÄR ett otyg när någon absolut måste köra om och det trots att diffen i fart mellan ekipagen kanske inte är mer än ett par km/h.
Självklart ska här den som håller på att bli omkörd släppa på gasen (koppla ur farthållaren) för att på så vis underlätta för den som vill köra om och naturligtvis även för övrig trafik !!!
Dessvärre är vår erfarenhet att alldeles för många yrkeschaufförer EJ underlättar en kollegas omkörning - i vart fall inte på en motorväg.
På vanliga landsvägar är det dock oftast det motsatta som gäller - här hjälper man verkligen varandra !!!

Vi inbillar oss nu - rätt eller fel - att många av er som kommenterat själva inte släpper på gasen och underlättar en omkörning när så krävs...???
Flera av er skriver ju att det är ett elände med dessa långtradare och deras omkörningar i tid och otid...

Om vi översätter detta till oss själva - när vi är ute och kör husbil - så kan vi ju leka med tanken att en husbil är på väg att köra om dig.
Den husbilen som vill köra om dig väger kanske 11 ton och han/hon har en tid att passa, t.ex. en färja och skulle uppskatta om du höll igen lite för att underlätta omkörningen. Tidsvinsten totalt sett kanske inte blir så stor, men dom hinner med färjan...

Handen på hjärtat - hur gör du i en liknande situation - hjälper du till eller kör du ditt eget race ??? - det skulle vara intressant att få lite kommentarer från er kring detta känsliga ämne...!!!

Bosses och Gerds husbilsresor
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Handen på hjärtat - hur gör du i en liknande situation - hjälper du till eller kör du ditt eget race ??? - det skulle vara intressant att få lite kommentarer från er kring detta känsliga ämne...!!!

Bosses och Gerds husbilsresor

Bästa inlägget i denna debatt!
Häromdagen när jag kom åkandes i min jobb bil (skåpbil), låg i vänsterfilen och skulle köra om Husbil och personbil med släp.
Precis framför mig körde husbilen ut, den skulle om personbil med släp.
Och det var segt för husbilen att komma om.
Jag vet att min bil inte accelererar så fort, så jag hade bra fart på väg mot husbilen, och fick bromsa för att inte krocka.
Jag ökar hastigheten INNNAN jag byter till vänsterfältet och inte när jag väl är i vägen för andra omkörande.
Nu var det en utländsk husbil, så ingen medlem här.

Helt klart att många ute på vägarna borde läsa trafiken och planera bättre.
Både för smidighet och för miljö.
Hur miljövänligt är det att köra fram mot en långsammare bil, bromsa in, vänta på lucka och gasa gärnet för att komma om...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Ok. Kan göra ett sista inlägg eftersom du är intresserad Jappe. Ca 46 år i branschen varav 25 år som förarprövare för C. CE. D. DE. Kör fortfarande och sköter lagringen av färdskrivardata för några åkerier.

Med vänlig hälsning,
Stig

Jappe? Skilj på Jappe och Joppe! Det är stor skillnad!

Jappe
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Jappe? Skilj på Jappe och Joppe! Det är stor skillnad!

Jappe


Ja, så är det... för den Jappe vi lärt känna via vår allas hemsida "Husbilsklubben.se" är den som, precis som vi, vurmar för motorsport och som även anser att Formel 1 är den största av alla sporter...!!!

Hur det är med Joppe i det avseende har vi ingen aning om...

Bosses och Gerds husbilsresor
 

KjellL

HBK Medlem (P)
Inlägg
1
Kommun
Nacka
HBK-Nr
17256
Medlemskap
2026
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Kan ju som yrkesverksam i branschen försöka förklara fenomenet.
Ja det stämmer att det sitter fartspärrar på 85 km/t i dagens bilar, även en singelbil som får köra 90 km/t. Bil och släp får som bekant bara köras i 80 km/t
Bil 1 som nödvändigtvis skall sega sig om gör inget fel enligt lagen, men det är rätt korkat om man inte tickar ner ett steg på farthållaren.
Bil 2 gör egentligen heller inget fel på en motorväg däremot på 1-2 väg skall denne slå av.
Jag försöker själv att undvika omkörningar då det är trafik och/eller man inte har en lättare lastad bil t.ex.
Att köra in framför för att bromsa upp är så korkat så det lämnar jag därhän.
De flesta lastbilsförare kör hyggligt tycker jag, men det är allmänt känt att det rullar en stor del bilar och förare från f.d östblocket där kunnigheten är rätt usel.
Kan också nämna att det finns en del synpunkter på oss husbilsförare och husvagnsförare i lastbilscommunitys. Och det man mest har synpunkter på är ojämn hastighet samt att man inte får möjlighet att ta fart inför en backe för att det ligger någon framför i 75 km/t. Samt att när man försöker köra om så ökar den omkörda farten.
Men rent allmänt tycker jag det funkar rätt bra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Efter en snabb långresa genom Tyskland, Schweiz, Frankrike, Luxemburg och tillbaka till Moseldalen så kan jag bara konstatera att det finns ungefär lika många olika körstilar som det finns förare och att de allra flesta sköter sig bra, i varje fall tillräckligt bra!

Viktiga ting för att bevara både livet och självbehärskningen är att förstå att vi alla är olika och att lite marginaler till medtrafikanterna inte är fel. Långtradarchaffisarna må utmärka sig lite men eftersom de har så jäkla bråttom så ge dom lite av din tid! Gör du det så kanske du får ett behagligare liv och kanske rentav ett längre och lyckligare liv!

Frustration hjälper inte ett dugg!

JAppe
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Bosse och Gerd tycker ni inte att det vore bättre att åka i tid istället för att förvänta sig att alla andra skall anpassa sig till er?


Med det svaret, så konstaterar vi alla att du säkert är en sån som inte lättar på gasen och hjälper till vid en omkörning...!

Bosses och Gerds husbilsresor
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Och alla andra i trafiken vet att ni inte åkte i tid? att ni skall till en färja??? Vi åkte alltid så tidigt att vi inte behövde stressa, är mycket bättre och enklare gör alla i trafiken
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Dom vi skriver om, som sitter i den där 11-tons husbilen, startade jättetidigt på morgonen men så gick det så illa att dom fick punktering - inte på ett hjul - utan på båda tvillinghjulen på höger sida bak och det enda reservhjulet var tomt på luft och ingen ville stanna och hjälpa dom. Enda lösningen var att ringa efter hjälp och det tog tid innan nån kom...

Till slut ordnade det sig och på rull var dom igen, men oroliga var dom minsann för att dom skulle missa färjan och rätt vad det var så kom dom ikapp en husbilsresenär och den som körde den husbilen ville inte för allt smör i Småland släppa förbi någon - han kunde ju ha startat tidigare hemifrån tyckte han som körde den lilla husbilen, så hade han inte behövt ha haft så bråttom, han i den stora husbilen...

Bosses och Gerds husbilsresor
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Bästa inlägget i denna debatt!
Häromdagen när jag kom åkandes i min jobb bil (skåpbil), låg i vänsterfilen och skulle köra om Husbil och personbil med släp.
Precis framför mig körde husbilen ut, den skulle om personbil med släp.
Och det var segt för husbilen att komma om.
Jag vet att min bil inte accelererar så fort, så jag hade bra fart på väg mot husbilen, och fick bromsa för att inte krocka.
Jag ökar hastigheten INNNAN jag byter till vänsterfältet och inte när jag väl är i vägen för andra omkörande.
Nu var det en utländsk husbil, så ingen medlem här.

Helt klart att många ute på vägarna borde läsa trafiken och planera bättre.
Både för smidighet och för miljö.
Hur miljövänligt är det att köra fram mot en långsammare bil, bromsa in, vänta på lucka och gasa gärnet för att komma om...

Instämmer, varför tittar så få svenskar i backspegeln?
Kan de bero på våra löjligt låga hastighetsbegränsningar(?)
eller gles trafik(?)
och för att inte tala om personbilar, med alla möjliga fancy beteckningar på bakluckan, men inte f-n orkar man trampa på gasen, varför köpte man inte en svagare modell för när man ändå inte använder alla hästarna.

Själv använder jag ofta alla mina pollar när jag ska om nån :cool:

:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Bosse och Gerd tycker ni inte att det vore bättre att åka i tid istället för att förvänta sig att alla andra skall anpassa sig till er?

Jo, det borde man kunna förvänta sig från de som kör långsammare.

§1-Alla som blir omkörda skall underlätta omkörningen.
§2-Innan man påbörjar en omkörning skall man försäkra sig om att det fritt bakåt, i annat fall gäller §1 :)

Alltså den som kör fortast har företräde, oavsett orsaken till farten :D
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Vid det här laget vet de flesta vad jag gör - i extrema fall lägger jag mig framför den främre, går sakta ner till 70 ... dock med personbilen så jag kan dra på om dom skulle få för sig att inte släppa på gasen. :)
Kenth jag hoppas du skämtar med oss, om inte borde du skäms, det du gör är så korkat att
man skäms för att kommentera ditt fruktansvärda uppträdande mot vår nyttotrafik och
yrkeskår, du begår en olaglig handling vid varje tillfälle du uppför dig på detta sätt i trafiken.
Ett gått råd Kenth, sluta omedelbart med dessa dumheter det finns många lastbilar idag som
är utrustade med kamera i framrutan som kan bevisa dina olagligheter.
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Om personbilarna ser mina backspeglar ser jag oxå dessa och kan hjälpa till, men det är svårt när de ligger precis i baken. Det blir mer o mer vanligt när man kör personbilen att bakomvarande kör en meter bakom och det är mkt irriterande och i bland farligt.
Visavi lagöverträdelse så begår ju den tung trafiken oavbrutet lagöverträdelse möjligen med något undantag ( de med släp).
 
Toppen