• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den optimala kombiantennen, finns den?

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Fins den optimala kombiantennen?
Jag vill ha bättre mottagnining på FM bandet (Radio)
Jag vill ha bättre mottagning på DAB+ (Radio)
Jag vill ha bättre mottagning på DVBT (TV)
Jag skulle helst bara vilja ha en gemensam antenn för allt, fins den?
Eller vilka antennkombinationer är bäst för en optimal mottagning av de olika enheterna?
Mvh. Klas
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Allt som är kombi är fusk. Det du skrivet i din lista kan dessutom sändas i olika polarisationer. Är det i bostaden eller till husbilen?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Den enda fungerande "kombiantennen" är troligen en parabol.
Allt annat mer eller mindre dåliga kompromisser.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

De mesta av mottagningsproblemen på husbilar kommer inte av fel på antennen som sådan, utan av att antennen monteras fel. T.ex. nere på sidan i skuggan av en stor plåtlåda (husbilen) Innanför plåtskalet, infästning i plastdelar utan jordplan, direkt på plåttaket utan möjlighet att få upp antennen o.s.v.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

De mesta av mottagningsproblemen på husbilar kommer inte av fel på antennen som sådan, utan av att antennen monteras fel. T.ex. nere på sidan i skuggan av en stor plåtlåda (husbilen) Innanför plåtskalet, infästning i plastdelar utan jordplan, direkt på plåttaket utan möjlighet att få upp antennen o.s.v.
Hej
Min HB är tillverkad av GFK, så det enda "riktiga" jordplanet skulle då vara motorhuven. Men vare sig DAB+ och DVBT antennen behöver väl inget jordplan? Meningen med att hitta en bra antenn är för mej att kunna lyssna och titta på mina favoritsändare över i stort sett hela Tyskland utan att behöva pejla med någon form av riktade antenner.
Mvh. Klas
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Hej

Det här ser väl bra ut? Men kan det fungera?
DVB-T Antenne | eBay
DVB - T-antenn för båt , husbil , husvagn , camping

Plast med anti - UV - beläggning
Rundstrålande mottagning runt - utan att rikta
Störningsfri radio- och TV-mottagning , t.ex. även när båten eller bilen är i rörelse eller när en satellitantenn är avskärmad av träd eller byggnader
Separat mottagare förstärkare ( för inomhusbruk )
Två förstärkare utgångar exempelvis 2 TV-apparater eller tv och radio
Frekvensområde : 887-108 MHz , 174-230 MHz , 470-862 MHz
Mottagningsområde : FM , VHF , UHF
Antennförstärkning : FM 25 dB , 28 dB VHF , UHF 32db
Strömförsörjning : 12V DC eller 230V med medföljande strömförsörjningen
Diameter : 30 cm , höjd utan fot 15 cm , med foten24 cm
Antennen har en 1 tums invändig gänga och kan monteras på en vanlig marin antenn eller den medföljande aluminiumfoten. Kabeln är dragen genom foten och antennhöljet skyddas av foten
Leveransomfattning : DVB - T-antenn , aluminiumfot, ryggplatta för uttag , tätning , antennförstärkare, 12V anslutningskabel , nätaggregat 230V , monteringsskruvar , bruksanvisning
Mvh. Klas
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Decker. Det var väl inget seriöst svar på Klas fråga med sin kravlista.

Klas. Tyvärr så ser jag inte vilken antenn du hittat i ditt inlägg. Önskar du god FM mottagning så bör antenn vara utrustat med en dipol som ser ut som en bygel baktill som i dessa exempel.
http://www.kathrein.de/en/satellite-and-terrestrial-reception-systems/product/214125/
http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=T15-38A
http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=T15-26
Tyvärr så är alla dessa antenner riktantenner och att du blir säker inte nöjd med DAB mottagningen då man sänder vertikalt, troligen även så i Tyskland. Det får bli egen antenn till DAB mottagaren. Det finns en antenn från Televés som heter Omninova BOSS som du inte behöver rikta. Tänk på när du köper att där står på kartongen att där är inbyggt LTE filter.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Uppgifterna enl din beskrivning stämmer väl med den antenn jag har, o det är en Televe Omninova kopplad till både TV o bilradion, fungerar kanonbra.

Hejs från ett soligt Altura.
Claes 105
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Nu i höstas, det var ju inte så bra. Den skall man inte rekommendera till någon då det är en gammal produkt som saknar LTE filter. Den skall heta MDA-110. Har inte varit på denna antenn själv så jag sökte lite på nätet angående filtret.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Hej
Vad gör ett LTE filter?
Är det möjligt att sätta dit i efterhand?
Kollade lite på nätet och såg att det finns sådana hos Conrads.
Mvh. Klas
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Hej
Vad gör ett LTE filter?
Är det möjligt att sätta dit i efterhand?
Kollade lite på nätet och såg att det finns sådana hos Conrads.
Mvh. Klas

Har du en passiv UHF antenn i din bostad så kan man eftermontera filtret men dock före förstärkaren om man nu har det. Alla de antenner vi pratat om i denna tråd har sin elektronik och förstärkare inbyggda i utomhusdelen och då går det inte att eftermontera. Jo det går men det gör ingen nytta. Om du nu skall köpa en antenn så är det bara att köpa med inbyggt filter.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Nej. den optimala kombiantennen finns inte till en husbil. Förr fanns det stora "fiskbensantenner" med sina lánga spröt VHF & UHF men inte FM.

Enkelt .
Detta har med storleken att göra, váglängden av signalerna.

En DAB antenn är en antenn som användes i början av TV, VHF kanal 5-7
Denna har ett mátt av Ca 1m.
En UHF antenn har Ca 22Cm
Vill man ha en rundstrálande antenn sá finns det ingen reflektor eller direktor som ökar antennens förstärkning. Istället används en elektrisk förstärkare som förstärker den inkomna signalen.

Använd en bra UHF antenn, en bra FM antenn och till sist en WIFI antenn.
Skall du använda en antenn som den ávan sá har du endast en god förstärkning av UHF bandet till TV . denna signal vill du antagligen dela till TV, Fm, och som du skriver en DAB radio? Nu máste du ha en distribuidor för att separera signalen. I bästa fall en 2vägs splitter som har en dämpning av minst 3,5 dB. dB är en logaritmisk potencial och 3,5 är 50% av signalen.
DAB radion i har ingen framtid den är mycket lokal och har bättre mottagning med Internet.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Då hoppas jag att det är den du köpt och monterat. Fast monterat är säkert smidigt, snyggt och problemfritt. Men ibland kan det vara bra (beroende på var man är) med en riktantenn monterad så att den går att höja och sänka. Man får välja antenntyp beroende på hur TV beroende man är.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Har du din FM radio och DAB radio anslutna till denna antenn? Det har jag svårt att tänka mig.
 
Toppen