• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Defalarm dvs-90

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Till "EPersson" !

Studera frågeställaren "Draumur"´s inlägg (det 5:e uppifrån) - där står det klart och tydligt att han fått en offert på 8.500:- !!!

Mvh
Bosse och Gerd
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Till "Lars o Gunborg" !

Och vad har ni då gjort åt fellarmen som sker i tid o otid ???
Ta en tur upp till Lindome, så fixar dom det åt er !!!

Det som ibland inträffar vid montering av larm är att kontakterna som sitter t.ex. vid garagedörrarna eller vid andra (mindre) lastluckor hamnar en aning snett vid montering. Förr eller senare resulterar det i ett eller flera fellarm, men det är lätt att åtgärda och kan säkert även åtgärdas av en lokal firma nära er bostadsort. Detta fenomen inträffar ibland på samtliga på marknaden förekommande larm.
Det är alltså inget fel på larmanläggningen som sådan utan på monteringen av kontakterna, som ibland kan bli något felaktig (om uttrycket tillåts).

Vi och många med oss, som vi talat med under våra resor, är MYCKET nöjda med JR´s larm och vi använder vår husbil mycket ofta och har aldrig haft ett enda fellarm eller annat fel på anläggningen !!!

Mvh
Bosse och Gerd
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Vi monterade ifjol in Defa larmet i vår husbil och har hittills fungerat klockrent. Enkelt med canbus, dvs larmet aktiveras via bilens fjärrkontroll. Båda dörrarna o bodelsdörren är larmad liksom motorhuv och garagelucka. Att larmet fungerar blir man varse när man har för bråttom ut på morgonen och glömt larma av!!! Ropade in larmet på Tradera för en mycket billig penning, helt oanvänt. En firma här i Piteå monterade det till ett pris långt under 4500 kr som nämnts tidigare i någon tråd. Larmet går ju dessutom att komplettera med en mängd olika funktioner. Kan varmt rekommenderas.
 

Lars o Gunborg

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4809
Medlemskap
2025
Sv: Defalarm dvs-90

Till Bosse O Gerd.
Skall besöka JR Larm när jag passerar Göteborg.
Känns inte som det vore kontakterna som är felmonterade
Snarare lutar det åt styrboxen.
Larmet kan gå igång både vid larmat och olarmat

Med vänlig hälsning,
Lars
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Till "EPersson" !

Studera frågeställaren "Draumur"´s inlägg (det 5:e uppifrån) - där står det klart och tydligt att han fått en offert på 8.500:- !!!

Mvh
Bosse och Gerd

Nu började ju tråden om med inlägg 15 av paj56262.
Det var honom jag svarade om DEFA.
Vad kostar då Prosafe GPS monterat o klart hos JR Larm?
Som jag har studerat kostar larmet 7890:- står inget om att montering ingår?
Men det kanske det gör, upplys mig gärna.

Med vänlig hälsning/Erik
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Till "EPersson" !

Hej igen Erik,

Vid samma tillfälle som vi monterade larmet, så monterade vi även en Oyster 85 Parabol och en solcellsplatta på 150 W. Vi fick en totalkostnad för allt inkl. montering, så jag törs inte säga vad just monteringskostnaden för enbart larmet var. Allt inköptes hos JR, men monteringen gjordes av ett företag i Stockholm som är "auktoriserat" av JR.
Det är ju även en förhandlingsfråga - ta kontakt med Michael hos JR och be att få ett kostnadsförslag - utgå ifrån att det ska ingå i priset för larmet !

Mvh
Bosse
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Till "EPersson" !

Hej igen Erik,

Vid samma tillfälle som vi monterade larmet, så monterade vi även en Oyster 85 Parabol och en solcellsplatta på 150 W. Vi fick en totalkostnad för allt inkl. montering, så jag törs inte säga vad just monteringskostnaden för enbart larmet var. Allt inköptes hos JR, men monteringen gjordes av ett företag i Stockholm som är "auktoriserat" av JR.
Det är ju även en förhandlingsfråga - ta kontakt med Michael hos JR och be att få ett kostnadsförslag - utgå ifrån att det ska ingå i priset för larmet !

Mvh
Bosse

Hej Bosse!
Trodde du visste efter som du skrev att det var samma pengar.
Gissar att JR inte bjuder på monteringen. Hur som Defa är ett bra larm men det saknar i grundutförandet positionering. Men det finns att köpa till.
Sedan tycker jag att det är smidigt att slippa en extra fjärrkontroll.

Med vänlig hälsning/Erik
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Defalarm dvs-90

Hej
Vi har ett Defa larm i vår husbil och jag är inte belåten med det alls, t ex när man skall larma av så vågar vi inte öppna fören jag har kollat efter att dioden slocknat, man kan inte lita på den till hundra procent, i dom två andra husbilarna hade vi Cobra och det var vi riktigt nöjda med
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Defalarm dvs-90

Har nu installerat defalarmet för en kostnad av 8.500. Men då är det proffsigt gjort. Det bästa tycker jag är att det går att stänga av/på rörelsedetektorn. Så att det funkar som skalskydd.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Defalarm dvs-90

Nu har jag låtit montera ett Defa DVS 90 i min husbil (LEV byggd på 5 ton MB Sprinter). Larmet kopplat till centrallåset med bilnyckelns fjärrkontroll, vilken låser alla luckor och dörrar. Separat och förbikopplingsbar rörelsesensor i bodelen.
Totalpris (enligt offert) för material och montering 5.900 SEK, vilket är riktigt billigt eftersom arbetet tog närmare 8h. Prydligt jobb, alla kablar dragna i dolda kabelrännor och inte ett spår att se.

aake
 

bjorkis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Hej EPersson.
Jag har fortf inte monterat mitt larm. Beror på fler saker bla att det i Defas monteringsanvisning för FIAT Ducato står att man ska montera 4st dioder samt 1 st resistor.
Jag vet knappt vad detta är o funderar på om man verkligen måste använda såna prylar.
Du verkar hemma på det här, därför hoppas jag du kan klargöra det här för mig.

Lars
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Hej Lars!
Det behövs inga dioder eller resistorer alls.
Vilken installationsanvisning tittar du på?

Tror du tittar på någon äldre installationsanvisning för tidigare Defa larm.
DVS 90 är enkelt att koppla in.
 
Senast ändrad:

prius

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Mariestad
Sv: Defalarm dvs-90

Hej
Tänker köpa detta larm till våran fiat 2012:a, säljaren ska programmera innan och vill veta om det ska vara
standard eller homecar.

Vad har ni på era som har detta larm?
Vad är skillnaden?
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Defalarm dvs-90

Hej!

Välj Motorhome då får du det färdig konfigurerat för en NC slinga på brunkabel på P2 kontakten.

NC= en brytande slinga för dörrar och luckor kopplad mot jord (-)

Ett mycket flexibelt larm som går enkelt att programmera om efter behov.

Det verkar inte vara något annat som skiljer.
 
Toppen