• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dashcams äntligen tillåtna!!

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

De har aldrig varit förbjudna i Sverige och obligatoriska i Ryssland.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Något som dessutom behöver beaktas och som man bör ha med sig är den nya lagen om kränkande fotografering. Den är relativt oprövad och har en del tolkningsutrymmen :
Brb4 kap 6 a § "Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.
Till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig.
Första stycket gäller inte den som med tekniskt hjälpmedel tar upp bild av någon som ett led i en myndighets verksamhet. Lag (2013:366)."

Frågan är väl om annat liknande utrymme kan vara ex via bilmonterad kamera eller drönare filma in i en Bil, in i en husvagn, på campingplats in i ett avskärmat område i anslutning till husvagn m.m
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Har besiktigat både vanliga och husbilen med dashcam i flera år. Aldrig någon som sagt något.

/M
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Förstår hur du tänker - men bilprovningen bryr sig lika lite om det som om du skulle ha en hembränningsapparat lastad eller ett gevär liggandes i bagageluckan. Deras uppgift är att kontrollera fordonstekniska delar och fordonssäkerhet, kopplat helfordonsgodkännandet eller kontrollprogrammet i enlighet med TSFS 2010:84. :spinny:
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Något som dessutom behöver beaktas och som man bör ha med sig är den nya lagen om kränkande fotografering. Den är relativt oprövad och har en del tolkningsutrymmen :
Brb4 kap 6 a § "Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.
Till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig.
Första stycket gäller inte den som med tekniskt hjälpmedel tar upp bild av någon som ett led i en myndighets verksamhet. Lag (2013:366)."

Frågan är väl om annat liknande utrymme kan vara ex via bilmonterad kamera eller drönare filma in i en Bil, in i en husvagn, på campingplats in i ett avskärmat område i anslutning till husvagn m.m

Förhoppningsvis har man inte husbilen med på toaletten!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Garmin har kamera inbyggt, NuviCam filmar strax man startar bilen. Säljs av bilförbundet mm. samma som M i Sverige. Har man inte kunna köp dem i Sverige?
Tänkte ifall de varit förbjudna i Sve.

Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Jag kör med Samsungmobilens kamera och sugpropp på vindrutan. En app Autogard Background recording filmar och sparar filmerna på SDkortet - appen kastar de äldsta filmerna när kortet är fullt. Ingen HD kvalitet men helt OK som trafikdokumentation. Visar plats (koordinater) och hastighet.

När jag använder Sygic i mobilen som navigator finns det också en Dashcam funktion i Sygic.

Garmin har inte lämnat byrålådan på ett tag nu.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Förhoppningsvis har man inte husbilen med på toaletten!

Nej det var andra sammanhang jag tänkte på och även relaterade till i texten - ex högt placerad kamera i husbilen som vid färd eller uppställd filmar in i delvis "privata miljöer" - ex över vindskydd på camping, in i fordon o husvagnar vid trafik på väg eller i kösituationer osv. Är ju fastställt nu att det är ok med fordonsmonterad kamera - är väl hur det inspelade materialet används som kan bli en annan fråga framöver. :spinny:
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Jag kör med Samsungmobilens kamera och sugpropp på vindrutan. En app Autogard Background recording filmar och sparar filmerna på SDkortet - appen kastar de äldsta filmerna när kortet är fullt. Ingen HD kvalitet men helt OK som trafikdokumentation. Visar plats (koordinater) och hastighet.

När jag använder Sygic i mobilen som navigator finns det också en Dashcam funktion i Sygic.

Garmin har inte lämnat byrålådan på ett tag nu.

Ja - har tänkt på att nåt liknande måste fungera med IPhone och vanlig vindrutehållare. Inget minneskort där dock, men kanske finns någon liknande app. Annars kan man väl köra med vanliga filmningsfuntionen, där internminnet är gränssättande och man får radera manuellt :spinny:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Kan eventuellt vara bra om man har en fin bil och råkar ut för stressade medtrafikanter.

Filmen är från när jag testade en kamera på väg hem från Sälen för ett par år sedan. Man kan se storleken på stenarna och även märkena som blev i vindrutan. Även huven blev rejält blästrad.
Visa bilaga Stendusch.zip
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Jag har alltid undrat VARFÖR man vill ha en kamera som spelar in väg...
Vad ska man ha filmerna till?
Tittar man på dem på vintern? :)
Precist!
Som denna utvecklat i Husbilsklubben
https://youtu.be/dqHyzmZijxQ
[YOUTUBE]dqHyzmZijxQ[/YOUTUBE]
Starta i helskärmsläge på datorn eller starta på tablet https://www.youtube.com/embed/dqHyzmZijxQ?hd=1&vq=hd1080&rel=0

Mer: https://www.youtube.com/playlist?list=PL6MYWJEnmuAztHZGHscw08PGFlhXQia8t

Jag ska gärna länka till en Youtube från mina egna besökta platser.
Många tack på förhand :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Jag har alltid undrat VARFÖR man vill ha en kamera som spelar in väg...
Vad ska man ha filmerna till?
Tittar man på dem på vintern? :)

Javisst! Tänk att kunna återuppleva den dagliga turen till affären och se vilka som rör sig på trottoaren - det hinner man inte när man ska ha koll på trafiken!
:D:D:D
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Jag har alltid undrat VARFÖR man vill ha en kamera som spelar in väg...
Vad ska man ha filmerna till?
Tittar man på dem på vintern? :)

- Till försäkringsbolag/Polis styrka sin oskuld i samband med en trafikolycka
- Till gagn för annan trafikant som råkar ut för trafikhändelse o som man blir vittne till.
- Till att skapa en samling av roliga klipp av trafikmarodörer
- Till att fånga trevliga väg- och reseupplevelser
- Till att vara Polisen behjälplig att lösa brott (filmar mötande och passerande trafik - som i efterhand vid ett grovt brott kan vara ovärdeligt material om en händelse (rån/mord/bortförande) har hänt i anslutning till det område o tidpunkt man passerar o man behöver knyta fordon/person till en plats (Typ Engla-fallet)
Med mera - med mera
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Jag har alltid undrat VARFÖR man vill ha en kamera som spelar in väg...
Vad ska man ha filmerna till?
Tittar man på dem på vintern? :)

Filmsnuttarna är färskvara och spelas över av nya klipp ganska snart beroende på sd-minnets storlek.

Jag själv tittar så gott som aldrig på inspelade klipp men den senaste är ovärdelig vid en eventuell trafikolycka, egen eller andras.

Någon enstaka gång har jag tittat och sparat ned klipp då jag själv inte kunnat ta bilder på spektakulära vägavsnitt.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Precist!
Som denna utvecklat i Husbilsklubben
https://youtu.be/dqHyzmZijxQ
[youtube]dqHyzmZijxQ[/youtube]
Starta i helskärmsläge på datorn eller starta på tablet https://www.youtube.com/embed/dqHyzmZijxQ?hd=1&vq=hd1080&rel=0

Mer: https://www.youtube.com/playlist?list=PL6MYWJEnmuAztHZGHscw08PGFlhXQia8t

Jag ska gärna länka till en Youtube från mina egna besökta platser.
Många tack på förhand :)

Bra kvalite på dina filmer
Vad har du för daschcamera? Märke, typ?

Undrar
Kåre
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Hej Smeden
Nu är vi i Ämneskategorier för Husbilen> Lagar o Regelverk
- Så därför kommer jag bara hänvisa till användning som

Enligt min mening, allt som kan spela in videofilm
kan användas som en "dashcam"
Så gör nytta som Håkan Nilsson beskriver # 17
- mer eller mindre avsedda syften.

16 timmar efter att jag inspelad Youtube filmen,
filmade jag i Tyskland en olycka där jag träffas bakifrån.
I Tyskland är videofilmer inte bevisbördan,
Polisen på ställen, ville se film snutten
och nickade bra uppskattande vid plötslig påverkan
husbilen gjorde en bit inne i en omkörning.
Skickade bilder till försäkringsbolaget och jag kom inte att betala risk.

Jag har använt en handy-cam
men t.ex. kan en mobiltelefon ha gjort lika bra
om bilderna är skarpa och icke snedvriden.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen