• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dashcam

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa vindrutekamera eller dashcam (om man ska vara internationell) önskar tips och erfarenheter från er som har detta, det finns ett stort antal att välja på.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
I svenska domstolar finns det något som kallas fri bevisprövning, vilket i korthet betyder att domstolen själv avgör vilka omständigheter som lagts fram ska få betydelse för utfallet och vilket värde de ska tillmätas.

"1 § Rättegångsbalken (1942:740) (RB). Fri bevisföring innebär att i princip alla bevismedel är tillåtna, alltså att du får använda alla typer av medel som kan styrka din rätt. Fri bevisvärdering innebär att domstolen fritt har att bedöma bevisvärdet av den bevisning du lägger fram." (Google Lawline.se).
Vet att förut dög inte fiskepolisens foton dom tagit på tjuvfiskare , utan det var tagna på "bar gärning" som gällde. Foton kunde nämligen manipuleras i datorprogram, men det kanske är annat med dashcam ??
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Vet att förut dög inte fiskepolisens foton dom tagit på tjuvfiskare , utan det var tagna på "bar gärning" som gällde. Foton kunde nämligen manipuleras i datorprogram, men det kanske är annat med dashcam ??

Praxis är att bilder, och filmer, inte är mer trovärdiga än fotografen som tagit dem. Visst går det att manipulera bilder, särskilt enkelt är det digitala bilder. Likaså kan man manipulera digitala filmer, vilket dock torde vara lite svårare kan jag föreställa mig. När det gäller all form av bevisning, också teknisk, behövs det nog alltid någon form av stödbevisning, exempelvis vittnesutsaga.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tack för snabbt o bra svar. Funderar på att köpa en kamera och blev lite besviken på att kvaliten på filmen inte blev bättre än så.

Hälsar Kjell
Citerar mig själv. Det blev en Garmin Dash CAM 55. Hittade en på Netonnet för 1580:- (återlämnad). Håller på att prova lite olika upplösningar för att se vad som ger bäst resultat vad gäller skarphet och minnesanvändning. Kan redan nu konstatera att det är stora minnesvolymer som tas i anspråk. Har spelat in i 1080 och för 30 minuter krävs ca 1,6 - 1,7 GB.

Hälsar Kjell
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har också köpt en sådan och även skaffat ett 64 GB minneskort, vilket jag tror behövs om man vill kunna spara några längre filmer
De flesta kameror kan ställas in på hur långt videoklippet skall vara, jag föredrar 1 minut långa klipp vilket ger hanterliga filer.
När kortet är fullt startar minneshanteringen om på nytt genom att skriva över den äldsta filen.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Någon mer som har en Garmin dashcam 55 och som hittat den ”perfekta” inställningen. Mitt syfte är att hitta en inställning så att det är värt att spara lite filmsnuttar för att kunna titta på i efterhand(läs kalla vinterdagar).

Undrar Kjell

Jag har en likadan kamera. Röststyrningen funkar bra, men jag valde engelska som språk.
Om du säger "Ok Garmin, save video" så sparas en filmsnutt på 3 minuter har jag för mig.
Väldigt användbart.
Det finns fler användbara kommando. T.ex. det som gör att du kan spela in en video som sedan kan spelas upp väldigt snabbt, som en "reseöversikt" (som resorna på "På spåret" på SVT). Kommer inte ihåg vad kommandot kallas nu, tyvärr.......

Sedan får man ju tanka över filerna till datorn...

Jag har monterat kameran högt, framför backspegeln, typ
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har en likadan kamera. Röststyrningen funkar bra, men jag valde engelska som språk.
Om du säger "Ok Garmin, save video" så sparas en filmsnutt på 3 minuter har jag för mig.
Väldigt användbart.
Det finns fler användbara kommando. T.ex. det som gör att du kan spela in en video som sedan kan spelas upp väldigt snabbt, som en "reseöversikt". Kommer inte ihåg vad kommandot kallas nu, tyvärr.......
Sedan får man ju tanka över filerna till datorn...

Jag har monterat kameran högt, framför backspegeln, typ

Hej. Kommer du ihåg vilken upplösning du valt? Finns ju några att välja på.

Hälsar Kjell
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Jag har denna: Best Budget Dash Cam 2018 - 70 Minutes Smart Car DVR Review - Action Camera Guides & Reviews

En riktigt trevlig pryl som går att röststyra. Filerna sparas på ett SD-kort i kameran. WiFi till mobilapp om man vill kolla i realtid eller ladda ner video eller stillbilder till mobilen. Upplösning 1920 x 1080P HD.

Det har kommit en efterföljare, Xiaomi 70Mai Dash Cam PRO, som även har display mm.: 70mai Dash Cam
Beställde en sådan pro, men tog med GPS för ngn hundring till. Nu funderar jag på om det behövs något abbonemang för att nyttja GPS funktionen?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Beställde en sådan pro, men tog med GPS för ngn hundring till. Nu funderar jag på om det behövs något abbonemang för att nyttja GPS funktionen?

GPS- modulen till Xiaomi 70Mai Dash Cam PRO är bara till för ADAS. Kameran får mycket bra omdömen i flera reviews som jag läst men gps modulen är tydligen en besvikelse. Man hade nog förväntat att den skulle visa hastighet och position också. Det spekuleras om att det kommer en firmware update framöver som fixar detta.

Källa: 70Mai Pro
 
Toppen