• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dashcam

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa vindrutekamera eller dashcam (om man ska vara internationell) önskar tips och erfarenheter från er som har detta, det finns ett stort antal att välja på.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vet ej vad Du Annar menar med "-en kamera hade intevarit till någon nytta-". För mig finns det 2 klara skäl att få dashcam:
1- för att få filmmaterial (*) för redigering och sedan inkludering i rese-film-berättelser. * Sådant material med intressanta delar av vägen under körning kan inte fås på annat praktiskt sätt. Dashcam för detta ändamål ska självklart ha leverera högupplöst filmmaterial.
2 - för att ha bevismater för rättsliga ändamål. Här kan även sämre bildkvalité accepteras (självklart beroende på vad det är för brott, förseelse osv.) I fall där ord står mot ord varje bevis har betydelse.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Lahälla -15° idag
Hej Knarrevik. Brukar beundra dina fina bilder men den här filmsnutten upplever jag som både oskarp och ”blurrig”. T.ex så är topparna mer som ett moln än som en krona med grenar. Beror det på mina inställningar eller är filmen tagen med låg upplösning? Förklara gärna vad det beror på.

Hälsar Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det jeg ser i knarrevik sin filmsnutt er klare tegn på problemer med kompresjon. Om feilen er oppstått i kamera sin kompresjon eller om det er overføringen til youtube kan jeg ikke avgjøre. Men det er tydelig at utfordringen med nakne bjørkegreiner og bevegelse knekker regnekraften - mest sansynlig i kamera.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej Knarrevik. Brukar beundra dina fina bilder men den här filmsnutten upplever jag som både oskarp och ”blurrig”. T.ex så är topparna mer som ett moln än som en krona med grenar. Beror det på mina inställningar eller är filmen tagen med låg upplösning? Förklara gärna vad det beror på.
Hälsar Kjell
Tyvärr har Youtube försämrat kvaliten betydligt även om man klickar på HD i nedre hörnet. Youtube vill tyvärr visa i 360-läge om man inte klickar på HD vilket ger uruselt resultat.
Originalfilmen är betydligt bättre. Filmen har snabbats upp till tre gånger hastigheten som också kan ha negativ inverkan.
Tänk på att inte rikta kameran för mycket mot himlen vilket gör att exponeringen luras av ljus himmel. Även vit, solbelyst snö kan ha betydelse för kvaliten. Kameran klarar HD 1080, 4K hade naturligtvis varit bättre men gör att videoklippet blir 4ggr så stort.

PS! Jag försökte att ladda upp originalfilen men fick till svar att den var för stor, ca 100 MB.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tyvärr har Youtube försämrat kvaliten betydligt även om man klickar på HD i nedre hörnet. Youtube vill tyvärr visa i 360-läge om man inte klickar på HD vilket ger uruselt resultat.
Originalfilmen är betydligt bättre. Filmen har snabbats upp till tre gånger hastigheten som också kan ha negativ inverkan.
Tänk på att inte rikta kameran för mycket mot himlen vilket gör att exponeringen luras av ljus himmel. Även vit, solbelyst snö kan ha betydelse för kvaliten. Kameran klarar HD 1080, 4K hade naturligtvis varit bättre men gör att videoklippet blir 4ggr så stort.

PS! Jag försökte att ladda upp originalfilen men fick till svar att den var för stor, ca 100 MB.
Tack för snabbt o bra svar. Funderar på att köpa en kamera och blev lite besviken på att kvaliten på filmen inte blev bättre än så.

Hälsar Kjell
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Nu bryr jag inte vad som är lagligt vill inte ha åverkan på bilen .Finns det hjälp medel ,mvh håkan

Självklart finns det hjälpmedel, det är bara sikaflexa fast väderskyddade kameror med trådlös inspelning men vad skall du ha det inspelade materialet till? Det är dagsböter i straffskalan för olaglig kameraövervakning så det blir garanterat billigare att betala helförsäkring och självrisken på densamma.

Jag försöker inte ge några pekpinnar, bara informera. Vill du nödvändigtvis ändå gå vidare så har Kjell och company alla attiraljer du behöver. Vanliga batteridrivna övervakningskameror för utomhusbruk kostar cirka 1500kr/st.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
JanneB, i de två eller tre fall jag genom åren kommit till en olycka hade redan allt tråkigt skett, en kamera hade då inte spelat någon roll, så menar jag. Däremot ser jag verkligen det fina i att filma resan.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Finns även kameror som startar när bilen står parkerad ,om något händer,någon med erfarenhet av detta?
Japp, har det på båda mina dashcams som jag har i våra två personbilar. Funkar fint. Dunkar man till lite i bilen så startar den, man kan ställa känsligheten i tre lägen. Har alltid detta aktiverat, med lite tur så får man med ett regnr eller en film på personen som orsakat en ev. skada.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Japp, har det på båda mina dashcams som jag har i våra två personbilar. Funkar fint. Dunkar man till lite i bilen så startar den, man kan ställa känsligheten i tre lägen. Har alltid detta aktiverat, med lite tur så får man med ett regnr eller en film på personen som orsakat en ev. skada.
Är det ett inbyggt batteri i kameran som används i parkeringsläge och bilens batterispänning när tändningen är på?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
När du gör en film om din resa är det fint att klippa in stick från vägen du körde.

Precis, film eller bildspel från husbilsresan med blandat stillbilder och klipp från dashkameran. Om man snabbt vill skapa ett litet bildspel att dela är appen Quik ett kul alternativ. Välj bilder och videoklipp, välj tema och ev musik, klart. Olika alternativ för delning finns. Quik finns för Android och iOS.

 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tyvärr har Youtube försämrat kvaliten betydligt även om man klickar på HD i nedre hörnet. Youtube vill tyvärr visa i 360-läge om man inte klickar på HD vilket ger uruselt resultat.
Originalfilmen är betydligt bättre. Filmen har snabbats upp till tre gånger hastigheten som också kan ha negativ inverkan.
Tänk på att inte rikta kameran för mycket mot himlen vilket gör att exponeringen luras av ljus himmel. Även vit, solbelyst snö kan ha betydelse för kvaliten. Kameran klarar HD 1080, 4K hade naturligtvis varit bättre men gör att videoklippet blir 4ggr så stort.

PS! Jag försökte att ladda upp originalfilen men fick till svar att den var för stor, ca 100 MB.
Ved avspilling i 1080P så ser en enda tydeligere at det er YouTube sin resampling til optimal overføringsvolum som ødelegger filmen. De visker ut grenene på bjørkene når bildeinformasjone blir for stor, ser en stor forskjell i det du svinger av store vegen og inn aleen - her kommer plutselig grenene frem og kvaliteten blir bra. Det er noen få glimt underveis også hvor endel grener er synlige individuelt.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
I svenska domstolar finns det något som kallas fri bevisprövning, vilket i korthet betyder att domstolen själv avgör vilka omständigheter som lagts fram ska få betydelse för utfallet och vilket värde de ska tillmätas.

"1 § Rättegångsbalken (1942:740) (RB). Fri bevisföring innebär att i princip alla bevismedel är tillåtna, alltså att du får använda alla typer av medel som kan styrka din rätt. Fri bevisvärdering innebär att domstolen fritt har att bedöma bevisvärdet av den bevisning du lägger fram." (Google Lawline.se).
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Självklart finns det hjälpmedel, det är bara sikaflexa fast väderskyddade kameror med trådlös inspelning men vad skall du ha det inspelade materialet till? Det är dagsböter i straffskalan för olaglig kameraövervakning så det blir garanterat billigare att betala helförsäkring och självrisken på densamma.

Jag försöker inte ge några pekpinnar, bara informera. Vill du nödvändigtvis ändå gå vidare så har Kjell och company alla attiraljer du behöver. Vanliga batteridrivna övervakningskameror för utomhusbruk kostar cirka 1500kr/st.
Tack för infon ,man kan ha dolda kameror
 
Toppen