• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Damer bakom ratten

F

F.d. 6095

Guest
Undrar om det är andra än jag som tycker om att köra husbil och finns bakom ratten när vi åker? Vi brukar turas om att köra min man och jag, tycker att det är viktigt att vi båda rattar bilen, man vet ju att allt kan hända under en resa.
Tycker också att det är viktigt att jag som kvinna även kan en del om det tekniska i bilen. Vi får en ny husbil i vår och jag kommer att lära mig allt om tekniken i bilen, trots att det är min man som ändå sköter mest av den biten när vi är ute på resa. Därför läser jag med intresse även vad männen skriver i detta forum, för alltid lär man sig något nytt av andras erfarenheter.
Det är bra när man lär av varandra!

He en bra dag alla i husbilsklubben! Carina
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Trevligt att höra att du engagerar dig i husbilens tekniska sida Carina!
Men nu är det väl tyvärr inte alla kvinnor som är så tekniskt intresserade och beslutsamma som du, jag kan lätt räkna upp flera stycken i min närkrets!
Och det är bra att ressällskapet också kan köra husbilen, som du säger kan mycket hända på en resa.

Tro det eller inte men en del av oss karlar har faktiskt inte så lätt att erkänna att även kvinnor är tekniskt begåvade, man anser kanske att den kunskapen bäst skulle bevaras inom den manliga sektorn.
Vilket påminner mig om uttrycket om en man och hans framstående hustru:
”Rackarns karl å ha en duktig käring!” Erkännandet måste alltså ovillkorligen riktas åt rätt håll...

Har du några funderingar runt husbilar så är du välkommen med dina frågor här på forumet, våra hjälpsamma medlemmar har en stor samlad kunskap och det brukar alltid finnas någon som har svaret.

Även om det säkert har sagts tidigare så önskar jag dig och din man välkomna hit till HBK!
 
F

F.d. 6095

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Det är nog min mans förtjänst att jag fått lära mig att köra husbilen. Inte var det lätt i början att "backa" husbilen mellan träd etc. men att vara lite envis och målinriktad går det bra + många skratt...

Nog är också männen värda ibland att få "bara vara" och ta ett glas efter en tung arbetsvecka, eller hur? Delad glädje = dubbel glädje.

Jag vågar inte tänka tanken att åka på en långresa med bara en chaufför. Men, det förutsätter ju att man vill köra frivilligt och njuter av det!

Carina
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Carina, dina synpunkter är utomordentligt bra, särskilt det där med att "bara vara" mm!:D

Och det är nog ganska bra för oss alla att träna backning emellanåt, man kan kanske använda sig av tricket att tänka på att främre delen av ratten rör sig åt det håll som bakvagnen också rör sig när man backar!

Backar man däremot med ett enaxlat släp bakom bilen så är det rattens BAKRE del som rör sig åt det håll släpen rör sig vid backning!
:wink:
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.425
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

;) Här är en till som gillar att köra husbil, hos oss är det mest jag som sitter bakom ratten.

Men jag överlåter gärna det tekniska till Gunnar, även om det kan vara lite osäkert ibland ( ni kanske kommer ihåg den försvunna trasan ).

:twitcy:
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Damer bakom ratten

Jag har lagt märke till att det det senaste åren har blivit mer damer bakom husbilsratten även på stora bilar som backar in galant på ställplatserna och min hustru har sagt varje år att i "i år skall jag börja köra bilen" men av någon anledning blir det inte av, vi skulle vänta tills vi åker på raka och kända vägar där vi vet att det inte dyker upp trafikproblem direkt till att börja med, bara för att få lite känsla bakom ratten och känna bilens bromsar och växlar mm, före man hamnar i tät trafik. För våran del skulle det bli när vi åker norrut Vänersborg, Säffle Torsby Malung ex. Men när vi har kört dessa vägar så säger jag att: här skulle ju du "träningsköra" Men i år hoppas jag det blir av.
:yes:
 
F

F.d. 9519

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Här är en till som tycker det är roligt att köra husbilen.:D
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Damer bakom ratten

:p Jag är en sådan person som gillar att åka husbil, kan tänkas köra den, men ej i städer eller där det är trångt, denna nya bilen känns så stor.:confused: Lena
 
Senast redigerad av en moderator:

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Damer bakom ratten

Hej!

Jag tycker också om att ratta vår husbil. Vi har kört ner till Medelhavet några somrar och då brukar vi bytas om att köra. Tror att alla damer klarar av att köra. Jag har en man som sover gått i pasargerarstolen när jag kör.

Anitha;)
 

Jimmy & Milla

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Skövde
HBK-Nr
46
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

En till som sällar sig till att ratta husbilen. Oftast är det Jimmy som kör men jag tar även hand om ratten ibland och det där med att köra efter backspeglarna=backa har Jimmy lärt mig hemma på gården. Träning ger färdighet.
Milla
 
F

F.d. 28721

Guest
Sv: Damer bakom ratten

:) Hej!
Här är en tjej till som tycker om att ratta bilen ibland och när vi åker söderöver är det ju skönt att man kan dela upp körningen lite.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Jag för min del är inte ett dugg road av att köra vare sig husbil eller annan bil, men som singel har jag ju inte mycket val! Det sista året min sambo levde fick han inte köra, och då var det bara att bita i det sura äppet och ta över både ratt och motorcykelstyre (fast motorcykel har jag aldrig haft något emot att köra, av någon anledning...). :mcride:

Så ja, jag rattar den husbil jag skaffade för några år sedan själv, eftersom hunden inte har körkort!:wink:

Ser ganska många damer bakom ratten i mötande husbilar. Betydligt fler än i bilar med husvagn bakom! Kul!!

Åsa
 
Senast redigerad av en moderator:

Yvonne & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
264
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Jag älskar att köra bil, husbil allramest. Så när vi ska ut så är ratten min.

Hälsningar
Yvonne :)
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

:yes: Här är det en till som gillar att köra husbilen, min gube har byggt om gas-pedalen, så att ja nu me kan köra den (nådde inte till pedalen tidigare).

Kunde då köra kortare sträckor bara innan ja fick kramp i benet, Nu kör jag lika mycket som guben min:p
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Damer bakom ratten

Jag kör jämt förutom när vi har några mil kvar till hemmet för då blir jag så fruktansvärt trött, det slår alldrig fel. Så han brukar få köra 3-4 mil. Gubben sitter jämte och läser sådant han inte hunnit med hemma.(Flygtidningar ).
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej på Er här är en till som kör husbil jag har tagit den själv ibland när gubben inte är hemma lite nervöst första gången men nu är det bara att tuta o köra. Kvinnor kan.

:wub: Birgtta
 
F

F.d. 12730

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej alla! jag tycker det är jättekul att köra bil, har alltid tyckt det. Vi vill nästan alltid köra båda två, det är inte så lätt.

matte i hundfamiljen:wub:
 
F

F.d. 29763

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej husbillsvänner !
Kom hem för en stund sedan från årets premiär tripp först i Häsleholm.Vi, Stig och jag var barnvakt åt Florian 1 år medan mamma tävlade i distans 8 mil på hästryggen, allt gick brå, barnbarnet tyckte det var mycket spännande med alla knappar i husbilen.För att vila upp oss åkte vi till Karlshamn, stannade i Fritidshamnen i Vägga, trevlig ställe, men oklart om man och vart man får stå. På hemvägen körde jag husbilen för första gången efter omregistrering till personbil klass 2. Jag håller med Carina det är viktigt att vi damer kör våra husbilar, det är så avkoplande att sitta bakom ratten.Kör lungt MVH Kristina.:twitcy:
 
F

F.d. 11858

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej alla som rattar! Vi blev med husbil förra året och då lät jag min man köra...är "gammal bonntös" och ratta traktor +vagn har jag gladeligen kastat mig på....men detta "boogie-vidunder" ser så:swoon:
svårmanövrerat ut!!! Jag har dock bestämt att denna Frankia är inte farligare :wideeyed: än traktorerna, så till helgen bär det av till Norge med mig bakom ratten! YYihaaaa....

ps.det är trevligt att vara ute på vägarna med Frankie när alla hälsar så glatt:D
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Jag tyckte mycket om att köra vår husbil och hade gärna fortsatt med det om inte olyckan hade varit framme. 1999 snubblade jag på några dumma stenar och bröt fotleden på 2 ställe samt slog armbågen ur led. Armen återfick sin rörlighet och styrka men så hände det igen. Trampade fel , på Elmia mässan, och armbågen gick ur led igen. Armen fungerar bra men jag litar inte på att den funkar i alla läge. Så jag valde att avstå att köra vår husbil. Då hade vi en Dethelffs som det endast krävdes B-kort till. Nu kan det ju kvitta för jag har inte c-kort. Ibland får man bita i det j-vl-gt sura äpplet och fortsätta njuta av livet, eller hur?
:mad: :)
Eva HBK 9
 
Toppen