• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dab radio

stig ingemansson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
18861
Medlemskap
2024
någon som vet om man kan limma fast en dab anten på plastfönstret i bodelen om man kompleterar med separat jord blir det bra kontakt med yttre rymden eller isolerar plasten tänkte limma den på insidan i bodelen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Plast är genomskinligt för radiovågor så länge den inte har ett metallager på sig. Något som nog aldrig har förekommit på plastfönster i husbilar/vagnar. Framrutan i glas kan ha metallager ibland.

DAB och FM har i stort sett samma radioegenskaper och en FM-antenn fungerar ju bra bakom plast alt. glas.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

stig ingemansson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
18861
Medlemskap
2024
hej och tack för råden radion kommer att sitta mitt i bodelen och ersätta en gammal radio 29 år gammal.så jag måste sätta dab antennen i plastfönstret det blir lättast därför är jag osäker på funktionen. den gamla antennen ligger lös bakom radion i skåpet tänkte dra kabel fram till vanliga antennen i panelen på bilen. men dra kortaste vägen med dab antennen.bara en halv meter.
 
Toppen