• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig växelkurs på ATM automater

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vi råkade ut för det förra året på en atm-automat ! olyckligtsvis råkade jag få med mig automaten på vägen därifrån på nåt sått ? men finns tydligen fler !
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Stämmer! Testade automaten häromdagen och tog ut 300€, skulle aldrig gjort detta. Kollade transaktion sedan på kvällen och höll på att trilla baklänges, -3621,83 kr...

Gjorde ny test i bankens egen automat (ingen gatubox) och kollade sedan den nya transaktionen. Det blev ”bara” 3079,41...

Google Image Result for https://images.gr-assets.com/hostedimages/1392618334ra/8584856.gif

Fick du ingen fråga om du ville att ditt konto skulle debiteras direkt i Euro eller om automaten skulle växla?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Om automaten föreslår en kurs och du godkänner den så är det ju bara att tugga i sig... oftast finns ej val ”utan omräkning”, då räknar din svenska bank om kursen och du ser resultatet på dit kontoutdrag. Det är oftast billigare.
 

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Svenska banker tar ingen avgift när man tar ut pengar i ett euro-land (däremot kan det bli det i Eu-länder som inte har euro).
Man ska dessutom ALLTID välja landets valuta oavsett var i världen man är då man ändå inte får ut SEK i automaten. Då räknas inte kursen om 2 gånger heller vilket händer annars.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Fick du ingen fråga om du ville att ditt konto skulle debiteras direkt i Euro eller om automaten skulle växla?
Jag tror det, jag väljer alltid Euro. Nu i eftehand är jag inte längre säker på någonting... Det som fångade min uppmärksamhet var uttagsavgift 29kr vilket jag tyckte var OK för att få ”snabba cash” så jag godkände uttaget. Det blev dyrköpt erfarenhet Roger...
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
COOP ändrar villkoren 190305
Valutaväxlingspåslag, på valutakursen ........... 1,75 %
Kontantuttag .................................... 1,5 % lägst 35 kr
Extrakort Coop Mer .............................................................95 kr
Årsavgift Coop Mer ...........................................................295 kr
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tror det, jag väljer alltid Euro. Nu i eftehand är jag inte längre säker på någonting... Det som fångade min uppmärksamhet var uttagsavgift 29kr vilket jag tyckte var OK för att få ”snabba cash” så jag godkände uttaget. Det blev dyrköpt erfarenhet Roger...

Ja sen är dom ju inte heller så tydliga när man tar ut och vill gärna få en att valutaväxla i automaten till den kurs dom visar. Det är väl där dom drar in mest stålar och det som finansierar automaterna.
Jag har sett skrämselformuleringar under uttaget typ : "Varning!! om du inte väljer den växlingskurs vi erbjuder här har du ingen aning om vad det här uttaget kan komma att kosta i slutänden". Det blir ju då lätt frestande att välja det enkla alternativet där kursen står i klartext. Dom vet vad dom gör...
 
Toppen