• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig start på semestern

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Är det inte olagligt att ha ett litet hus som sticker ut på vägen? Känns ju spontant sanslöst farligt för bilister.
Förebygga fler olyckor genom att meddela kommunen?

Njae, så kanske man kan tycka. Men jag tror nog i detta fallet att huset/garaget/förrådet/lada eller vad det nu är stod på plats innan man asfalterade vägen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Väldigt tråkigt när det händer, men man måste väl nästan vara utanför den vita linjen med hjulen för att bilen skall ta i? Har kört den vägen många gånger men aldrig reagerat på att det skulle vara riskabelt, men jag har ju inte lika stor bil.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Väldigt tråkigt när det händer, men man måste väl nästan vara utanför den vita linjen med hjulen för att bilen skall ta i? Har kört den vägen många gånger men aldrig reagerat på att det skulle vara riskabelt, men jag har ju inte lika stor bil.
Håller med.Felet är mellan ratten och ryggstödet.
Mvh.s670sl
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det tycker jag väl är lite drastiskt, dom kan ju t.ex. ha haft möte med en lastbil, och är lite ovana vid den egna bilens bredd och har därför väjt lite onödigt mycket?
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Jo, det kan mycket väl vara så att jag klantade mig, men vägen är smal och saknar mittlinje om jag minns rätt. Strax innan garaget fick vi möte så jag höll sannolikt ganska långt ut, men vill nog påstå att jag inte var utanför linjen. Alltnog - vindskivan är väldigt förrädisk.

/ J Peter
 
F

F.d. 54526

Guest
Visst ska man ligga långt ut för att köra emot men tänk på att hjulen på många hb sitter en bit in mot centrum och därför kanske man inte känner kanten. Sidvind och girar kan också göra att det lutar lite extra åt fel håll.

Så sammantaget kan man lätt hamna i en dålig sits när ett hus ligger så illa till.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Felet är alltid förarens så till vida fordonet som framförs inte får tekniskt fel. Så den kommentaren var ju både given och gav lixom inget. Mer än möjligtvis för skribenten.

Nästa gång ni själva åker samma väg stanna på parkeringsfickan 200m längre fram. Gå sedan tillbaks och ta en bild som visar hela kurvsektionen, inte bara en bild där ni, som jag, sträcker upp händerna ståendes utanför vägen (dvs till höger om vita linjerna) fotograferandes inåt mot vägen. Så kommer nog även ni inse att bilden ovan har en annan vinkel än den även ni just framfört ert fordon i och att kurvan där huset står har ganska snäv radie.

Må hända någon mår bättre av att tro annat.

Vindskivan sticker ut i vägbanan, om än inte så fruktansvärt mycket, därav behovet av reflex (rätt meningslöst att sätta reflex på ett hus om inget behov finns kan jag tycka).

Får du sedan möte, vilket inte vi fick, med annat större fordon, har du två val (förutom att slå av på farten eller stanna så ni INTE möts vid huset).

1.) Antingen ha vesäntligt mindre än 10cm mellan speglarna.
2.) Eller träffa huset.

// Niklas
PS Jag har också kört där många gånger tidigare men varje gång reagerat på att inte bara den vindskivan (det finns fler, sönderkörda utmed sträckan) sticker ut. Och därför ”tagit extra höjd”.
Tyvärr säger jag inget till min köra hustru som med husbil kör denna sträckan för första gången.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Varken Avarage eller någon annan har väl påstått att det här är något annat än ett förarmisstag? Även om man kan tycka att byggnaden står alldeles för nära vägen.

Det finns säkert dom som aldrig har gjort något enda misstag i trafiken men jag är övertygad om att ingen av dem finns på det här forumet…
 
Toppen