• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

F

F.d. 25023

Guest
Jag har en Blaupunkt San Remo originalinstallerad i husbilen. Radioantennen finns i höger sidospegeln (enligt etikett i spegeln) på Fiat 2,3 Ducato 2005.

Radiomottagningen är mycket dålig, jämfört med vår vanliga bil med riktig antenn på taket.
Jag skulle vilja veta om någon har kunnat förbättra mottagningen, kanske med en bättre antenn? Eller på något annat vis.

Kan man installera en yttre takantenn? Såvitt jag tror borde man installera den på plåttak, men det har man ju inte i husbilen, bara glasfiber. vad göra?

Kan man koppla Bilradion på husbilens TV-antenn?

Tack i förväg

jyrki / 274
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

En TV-antenn är inte gjord för de frkvenser som radiosignalen har. Men har du en TV-antenn kanske det går att mintera en bilradioantenn på den och använda samma kabelgenomföring så att du slipper ytterligare hål i karossen.
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Det finns jorplanantenner att montera på TV-antenn röret så du slipper nya hål.
En jordplanantenn är ett litet spröt med 3 eller 4 små pinnar vid foten av antennen.

Det är som du själv säger att den optimala placeringen för en radioantenn är mitt på taket. När den är placerad på skärmen (som den sitter på många bilar) fungerar den som riktantenn.

Hi.Life
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

:cool: Jag har samma problem med radion,jag har bytt till en ny radioannten men det blev ingen skillnad så det blev att byta till en ny bilradio men problemet kvarstår.
Jag har en alkovbil där antennen sitter på den högra skärmen som är av plåt så det borde jorda bra, frågan är om antennen måst sticka upp över taket för att det ska funka?.
Förr fanns det antenner som hade en stor spiral nere vid antennfoten, var det till för bättre rundstrålning tro?
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej.

Vi har bra mottagning i vår FIAT Ducato 2007. Där har säljaren monterat en extra antenn innanför framrutans nedre kant till höger, det var redan gjort när vi köpte bilen. Det var Tommy, som nu är delägare i Dungens husbil som ansåg att det behövdes. Radion har funkat utmärkt.

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Har kanonmottagning på min husbil!
Sitter en liten gummiantenn monterad på ena framskärmen, ca 30-35 cm.
Däremot är mottagningen på min bil med både ny antenn och en Blaupunkt radio som inte var helt gratis totalt kass!
Får knappt in lokal radion i min egen hemstad!
Sedan finns det ju en massa inställnings möjligheter på radion som ligger på en meny som man bläddrar igenom, att förstå detta är inte helt lätt!
Gå in hos radiohandlaren där den är inköpt och be att få en genomgång av radion och dess möjligheter, övervinn din stolthet och be om hjälp!:wink:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Har nog samma som Crystal antennen verkar vara lindad uppifrån och ner
sedan överdragen med gummi.
Den tar in kanonbra, men däremot Volvos originalanten och Volvos stora originalradio
Kan inte ta in alla kanaler (brusar) Tror att antennen har suttit på husbilen sedan bilen var ny.
 
F

F.d. 6586

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Har antennen monterad på "stolpen" vid sidan av vindrutan (Hymer orginalmontering Ducato 05).
Har också konstaterat dålig radiomottagning. Fungerar OK i städer men väldigt svagt emellanåt ute på vägen.

Vill inte borra några hål, Finnse det något typ av "spröt" som är bättre än de andra som kan skruvas på befintligt fäste?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Kan det ha något med jordningen av radion och antennen??:swoon:
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Jag har också problem med mottagningen på min Fiat 2007.
Hade exakt samma problem med Fiat 2005....
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Leif Hansson, köpte du din bil med MediaPack dvs radio, inbýggd antenn, högtalare mm eller har du efterinstallerat radio, antenn mm?
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Leif Hansson, köpte du din bil med MediaPack dvs radio, inbýggd antenn, högtalare mm eller har du efterinstallerat radio, antenn mm?


I båda fallen beställde jag radion vid köpet, om det är eftermonterat...
skulle tro det...vet dock ej. Jag tror att radioförberedd med antenn och dylikt är väl de flesta nybilar...
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Jag blev nyfiken för jag har beställt en ny bil med tillvalet Media Pack.
Innehåller radiokontroller i ratten, radio med CD-spelare, inbyggd radioantenn i spegeln.
Nu börjar jag undra om den i spegeln inbyggda antennen är rätt lösning.
 
H

hianders

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej jyrkla!!

Ser på din avatarbild att du har en Fiat Dukato och då har du kaross av plåt att fästa antennen i. Du skall montera antennen på vänster framskärm (för att undgå antenmarodörerna som går på trotoaren intill din husbil) och på ett ställe där det är lätt att arbeta med installationen.
Så här gör du: borra hål enl. monteringsinstruktionen, skrapa bort färgen på insidan av plåten ca 5 -10 mm runt hela monteringshålet, måla med rostskyddsfärg i snittytan runt och någon millimeter in där du skrapat bort färgen, låt torka ordentligt.
Montera antennfästet och var då noga med att tandbrickan eller motsvarande funktion får bra mekanisk/elektrisk kontakt med den nu plåtrena ytan, drag åt ordentligt och din antenn har fått en fint "jordplan". Mät nu resistansen mellan antennkabelns skärmkontakt och en jordpunkt nära platsen för radion och du skall kunna läsa av ca. 0,1 ohm eller mindre.
Spreja på rostskyddsmedel runt antennfästet där färgen är bortskrapad. Skruva på antennsprötet som skall var ca 74cm långt dvs. något kotare än en kvarts våglängd och böj spötet ca 20 grader bakåt från vertikallinjen.
Kontrollera att radion tänder upp utan att antennen är ansluten. Om inte, jorda radion separat.
Detta är BASIC för att få en bra mottagning på FM 88-108 MHz.

Hälsningar Hasse A
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej Robert,

Tyvärr tror jag att det är precis den inbyggda antennen i spegeln som är problemet. Har nu hört att aven andra har haft problem med den. Bäst nog att prata med leverantören om placeringen.

hälsning
jyrki
 
H

hianders

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej igen!!

Ett litet tips bara så här i förbifarten.
Jag skrev några rader om hur man monterar en antenn för att få bra mottagning. Här kommer ett tips om hur ni kan kolla om antennen är ok.
Ställ in radion på LV/MV och lyssna, ni skall då få in massor med stationer, minst 20-30 st med bra läsbarhet. Är det bara (eller nästan) brus är installationen kass. Detta är fallet med vår FIAT -07. Testet skall göras efter ca kl 19 eller strax efter skymning.
Har nu inhandlat ett antenfäste som skall monteras snett igenom karossplåten nedanför vänstra A-stolpen, spröt har sen tidigare.
När/om allt fungerar, skruva då in 1179 KHz (MV) och tryck på (t ex.) knapp ett och håll den inne tills displayen signaler "lagrat" då har ni ställt in Radio Sweden, ett trevligt sällskap om man vill ha koll på läget hemma i "svedala".

Hälsn Hasse A
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej.

Den här tråden tystnade...

Jag har också riktigt dålig mottagning.
Finns det någon bra antenn att köpa?
Befintlig antenn sitt på höger framskärm och jag vill prova att byta till en bättre antenn.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej.

Som nytillkommen medlem halkade jag in på den här tråden. Och det var intressant! Trodde tills nu att det bara är i vår bil som mottagningen är skit. Vi har en Pioneer radio och den skrapar nästa hela tiden. Och när den inte skrapar så "fadar" den. Verkar som om den inte får tillräckligt starka signaler någonstans, inte ens stillastående på vår garageuppfart! Vår antenn sitter uppe på förarsida straxt bakom alkovfönstret. Har en Kabe Travel Master -04. Nå`n annan som har samma kombination av bil, radio och antenn? Kunde vara bra med ett litet tipps för en som inte är lagd åt det radiotekniska hållet.

Skulle för all del kunna åka iväg till någon radiofirma (eller är det Fiat-verkstan man skall vända sig till?), men det har inte blivit av ännu.

Hälsn. / Sven-Erik
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Om antennen sitter högt och underlaget är någon form av metallisk plåt så borde det inte vara något problem med mottagningen om radion är av hyfsad kvalité.

Har man en kort antenn kan man montera en full-längds 1/4-vågs antenn, ca 1m lång.
Antennen bör sitta så att den inte skärmas av husbilen i någon riktning.

Har man glasfiberkaross kan man förbättra antennens jordplan genom att dra några kablar på insidan av karossen och som är elektriskt förbundna med metallen i antennfoten.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Jag har bytt bil, det sitter samma antenn som på den gamla, någon lindad historia
överdragen med gummi funkar kanon.
tror det är originalantennen (bilen är 03 Fiat)
Tips: jorda radion och antennen noga.
 
Toppen