• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig mottagning?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej, vi har tv-antenn motsvarande bilden. Är det svårt att få mottagning med denna typen av antenn? Vi har även en reglerbar antennförstärkare.
På Hönö Klåva förförra helgen var det omöjligt. Likaså på Vänersborgs Marina (mitt inne i stan) nu i helgen. Men på ställplatsen igår vid Trollhättans slussar blev det kanonbild.
Gjorde ny kanalsökning på varje ställe.
Fick använda Chromecast och SVT/TV4-play som backup där det inte funkade.
Men är det vanligt att det inte funkar med denna typ av antenn?

//Ulf
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    87,4 KB · Visningar: 46

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Sv: Dålig mottagning?

Ibland kan det hjälpa att flytta bilen 1 meter framåt eller bakåt , så kan man ha kanonbild igen. Men vi har på vår husbil en Maxview Rundumantenne Omnimax ( Vispen ) den fungerar utmärkt, kan rekommenderas

leihag
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig mottagning?

Et problem med det frekvensområdet en benytter er at tungt løvverk på trær kan spise opp signalet. Sliter selv med dette problemet på hovedhuset, en mindre antenne på et mindre hus 50 m fra hovedhuset gir perfekte bilder. Ser ut til at jeg må fjerne endel grener på et par trær, problemet er at det ene treet står på statens grunn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning?

Är antennen LTE avstörd dvs. störs inte av mobilnätet,har du en antenn som är några år är den inte avstörd, hade samma problem bytte antenn vilket löste problemet.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning?

Troligen saknas LTE filter i antennen. Man sålde för några år sedan en bit av tv-kanalområdet till mobila tjänster. Om man mäter signalen från dem är de ofta flera hundra gånger starkare än TV-signalerna vid mottagning i tätorter. Ett LTE filter på sladden hjälper oftast inte då förstärkaren i antennen redan är storknad av de starka mobilsignalerna på 4G...

Med vänlig hälsning, Conny J
 
F

F.d. 53505

Guest
Sv: Dålig mottagning?

Hej hade också en sån på vår förra bil bytte till en huvagns antenn har samma på vår nya bil behöver nästan aldrig röra den.
 
F

F.d. 55379

Guest
Sv: Dålig mottagning?

Ibland kan det hjälpa att flytta bilen 1 meter framåt eller bakåt , så kan man ha kanonbild igen. Men vi har på vår husbil en Maxview Rundumantenne Omnimax ( Vispen ) den fungerar utmärkt, kan rekommenderas

leihag

Jag har oxå haft problem med mottagninge, så körde jag av masten och satte på en visp och fick kanonbild men lyckades köra under ett träd och så var den antennen borta, skulle kunna köpa enbart takdelen och slippa köpa hela kittet
Conny
 
R

RobbeS

Guest
Fyller på en fråga i tråden stället för att skapa en ny. Har också dålig mottagning husbilen.
Har idag detta paket från Triax som satt originalmonterat.
Båt/ Marin / Camping Antenn med LTE skydd + 12V / 240V Nätdel, Triax

Placeringen är inget vidare där tv och nätdel sitter direkt under antennen. Kablarna är klass B och det finns inget slutmotstånd i den öppna utgången.
Så kort och gott. Om jag byter ut kablarna till trippelavskärmade klass A med compressinskontakter och sätter i ett slutmotstånd i det oanvända uttaget, tror ni mottagningen bli bättre?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har Televes omni-nova som fungerat i princip överallt i 3 år nu. Förutom TV, den tar även in alla digitala radiokanaler. Den kostar lite mer kanske, men det är det absolut värt. Är man i "skugga" mellan hus eller berg, då blir det därefter, annars har vi i regel perfekt bild i hela Europa. Antenen sticker upp bara 5 cm ovanför solcellspaneler med fri rundstrålnings mottagning vilket har räckt för oss.
omni-nova_rundstrlande__tv-antenn_boss_lte_husbil__bt-40945006-37035227-org.png
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Hur är skärmningen mellan antenn och tv? Är det aluminiumtak så skärmar det säkert av en del, kablarna behöver bara vara klass A, men gärna bra kontakter typ compression. Tv och tvnätdel och vissa ledlampor stör säkert in i antennen om det inte är så långt mellan dessa. Sätt gärna s.k. Klämferriter på kabeln till antenn innan den går ut ur bilen. Såg inte om antennen hade LTE filter, det är nästan det viktigaste idag. Har själv varit irriterad över solcellsregulatorn som stör på radiomottagningen. Att höja upp antennen eller sätta den på en plats bredvid är troligen en bra lösning för att lämna stördimman från elektronik i bilen...
Med vänlig hälsning, Conny J
 
R

RobbeS

Guest
Hur är skärmningen mellan antenn och tv? Är det aluminiumtak så skärmar det säkert av en del, kablarna behöver bara vara klass A, men gärna bra kontakter typ compression. Tv och tvnätdel och vissa ledlampor stör säkert in i antennen om det inte är så långt mellan dessa. Sätt gärna s.k. Klämferriter på kabeln till antenn innan den går ut ur bilen. Såg inte om antennen hade LTE filter, det är nästan det viktigaste idag. Har själv varit irriterad över solcellsregulatorn som stör på radiomottagningen. Att höja upp antennen eller sätta den på en plats bredvid är troligen en bra lösning för att lämna stördimman från elektronik i bilen...
Med vänlig hälsning, Conny J

Jo det är aluminiumtak och antennen ska ha LTE filter enligt instruktionen. Däremot sitter antennen alldeles bredvid solpanelen men solcellsregulatorn, LTC MPPT-10, sitter i motorrummet en bra bit från antennen så den borde inte störa antennen. Bra tips på klämferriter. Räcker det med en eller behöver jag flera?
Vill helst slippa flytta på antennen då jag dels får ett extra hål i taket och ett gammalt hål som måste tätas.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det kan vara ett skitfel som är enkelt att åtgärda, kan bero på vem som installerat antennen t.ex. Vet inte varför man tror att man kan fixa detta själv, har man inget mätinstrument så är man blind. Har två sätt till dig, köp nytt och skruva upp eller kör bilen till någon som kan mäta och har kunskapen. Ser att där är några seriösa firmor i din närhet, sök på Göteborg. CANT.se - Centrala Antennföreningenpage=auktoriserade&xtext=2991&expand=597#
Bifogar en bild på analoga signaler, Mux 53 till vänster och kanal 69 till höger.H60.JPG
 
R

RobbeS

Guest
Lite långt att åka till Göteborg, 300 mil tor:).
Åker nog in på husbilsfirman som monterat utrustningen så får dom fixa det.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Oj då där snurrade jag till det riktigt, men finns i Luleå och Haparanda också. Husbilsfirman vet inte hur det fungerar och har inget att mäta med. Är det inte garanti och du skall betala så kan det inte skilja i pris.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej.
Vi har en TV som inte klarar DVB-T2 (hdtv kanalerna ligger där) och en TV som klarar DVB-T2.
Oftast är det lättare att få in "lågupplösta" kanalerna på den som inte klarar DVB-T2.
Tycker att det indikerar att mottagarens kvalité i TV-apparater nog kan skilja en del.

Vi har Televes DigiNova Boss antenn på ett maströr, men behöver sällan ändra antennen överhuvudtaget.
Kan varmt rekommendera denna antenn.
Enda gången vi haft problem var då vi lyckats få kabelbrott i antennkabeln så att det blev kortslutning.
Då pajade ströminjektorn vilket ledde till att elektroniken i antennen blev utan ström och slutade funka,
Fick köpa en ny ströminjektor på Kjell & Co (kostade ca. 150kr).

Hälsar

Bettan o Einar
 
E

Ericsson c52

Guest
Hej jag hade en sådan antenn på en bil jag hade och hade samma problem som dig och jag satte en bit plaströr mellen antenn och fäste så att den kom ungefär 30cm ovanför taket och då blev det bra.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Hej leihag! Undrar om din anten är fastmonterad på taket eller sitter den på höj och sänkbar anordning.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Vi har Televes omni-nova som fungerat i princip överallt i 3 år nu. Förutom TV, den tar även in alla digitala radiokanaler. Den kostar lite mer kanske, men det är det absolut värt. Är man i "skugga" mellan hus eller berg, då blir det därefter, annars har vi i regel perfekt bild i hela Europa. Antenen sticker upp bara 5 cm ovanför solcellspaneler med fri rundstrålnings mottagning vilket har räckt för oss.
Visa bilaga 148762
Hej! Om jag fattar dig rätt så är den fastmonterad på taket, ej antennrör?
 
Toppen