• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig diesel behov av tillsatser?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Vid mitt besök hos BiÖ för att göra 2-års service på min Globecar plåtis så fick jag en flaska Bell Add Diesel Additiv att hälla i tanken i samband med att jag tankade bilen. Flaskan rymmer en halv liter och kostar om jag vill köpa en ny 199:-. Är den svenska dieseln så dålig att man måste hälla i dyra tillsatser får att motorerna skall fungera bra?
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Bell Add

OKQ8 hade en tidigare en diesel som förstörde bränslefilter på löpande band på vissa bilmodeller. Råkade själv ut för det med en Hyundai som enbart tankades på OKQ8.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Nej, inga extra tillsatser behövs om bilen används.

Det är skillnad på anti-alg tillsatser och tillsatser för att göra dieseln bättre för motorn.
Vill man ha en korrekt dos av tillsatser i sitt bränsle, tanka hos ett bolag som tillsätter dessa kemikalier. (dom funkar)

En biocid kan vara bra att hälla i tanken över vintern för att förhindra alg tillväxt.
Jag använde Biltemas anti-algtillsats förra vinter, hade inga problem vid uppstart på våren. Om det var tillsatsens förtjänst vet jag ej.
Dock billig försäkring mot alger i dieseln.
Dieselbiocid, bil - Dieselbiocid Dieseltillsats - Biltema
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Om man har en nyare dieselbil, kanske från 2005 och nyare - svårt att precisera - är det förmodligen inte nödvändigt med tillsatser. För deras insprutningspumpar har neoprem gummi packningar. De har också genomgående högtrycks system som kräver en bättre/högklassigare tätningar än de äldre konventionella pumparna som hade papperstätningar i insprutningspumpen. När den nya "svenska" dieseln kom i miljöns namn blev det ett slags hoppahälla där man tog bort bla. parafin. Den nya dieseln är också torrare och har mindre energiinnehåll. Hur och varför det blev så här är en gåta men det spekuleras att syftet med detta svenska diesel var att skapa en monopol situation för de svenska oljebolagen. De fick ju agera ensamma på marknaden och därför har vi ca 30% dyrare bränsle än de övriga EU länderna. Konkurens på lika villkor?

Sedan har de blandat i vegetabiliska oljor och mycket annat i diesel med tex algväxt som följd. Igensatta bränslesystem händer då och då, därför att dessa blandningar är inte stabila över tid utan separerar och bildar klumpar. Värst är nog ändå alla dessa läckande dieselpumpar som orsakas av den för torra diesel som torkar ut papperspackningar i pumparna. Att byta dessa packningar kostar kring 20.000kr. Drabbar främst äldre bilar. Har man en äldre bil så kan man undvika just detta problem genom att tillsätta lite tvåtakt olja tex i varannan tankning. Speciellt före vinteruppehåll. Själv truttar jag i kanske 2 liter gammal men ren motorolja per tankning, tankvolym ca 80 Liter. Har även prövat med 10 liter olja i samma tank utan att märka några som helst problem med rök eller startsvårigheter.
 
F

F.d. 53958

Guest
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Det med tvåtaktsolja ska man ta lite lugnt med, den bildar koks på spridarna pga att den inte optimerad för den förbräningstempraturen.
Sen undrar jag vad du menar med papperstätningar i pumpen på dom som jag har bytt sitter det vanliga packboxar vid axel
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Preem blandar i "tallolja" i sin diesel.
Ett fordon som stod stilla under drygt tre veckor
fick problem med motorn.
Allt rensades, även tanken.
I botten på tanken fanns en sörja som var kletig,
och relativt jobbig att rensa bort.

OKQ8 har haft (och har?) problem med sin
sk. miljövänliga diesel.

Jag märkte en markant skillnad när vi var i Tyskland
under semestern.

Vad har vi för något i vår diesel som antingen
förstör eller kletar igen vår motorer.
Själv tankar jag på Statoil (Cirkel K) och
har hittills inte haft några problem.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Tillsatser eller inte. Jag kör numera med tillsats för pumpsmörjningen efter att ha fått två pumphaverier med den torra Svenka dieseln. En på en personbil och en på en traktor.
Jag har sett båda pumparna demonterade på Bosch:s dieselpumpverkstad och det var i båda fallen solklart att de fått för dålig smörjning.
Enligt Bosch så finns det inga dieselpumpar som från grunden är konstruerade för vår torra diesel, det är alldeles för liten marknad för det då detta bränsle bara finns i Sverige.
Bakteriehämmande tillsats häller jag på när fordonet inte skall användas på några månader. Det verkar fungera bra utan dessa tillsatser på fordon som används regelbundet, men står de still längre perioder så är det bara en tidsfråga innan det är en sörja i tanken och täta filter (jag har råkat ut för det också).
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Det med tvåtaktsolja ska man ta lite lugnt med, den bildar koks på spridarna pga att den inte optimerad för den förbräningstempraturen.
Sen undrar jag vad du menar med papperstätningar i pumpen på dom som jag har bytt sitter det vanliga packboxar vid axel

Jag har aldrig själv bytt några packningar, men en som har gjort detta berättade för mig, alltså en "hörsaga". Jag har dock inte haft anledning att tvivla på hans kunskaper. Bilar han syslat mest med är Franska och då naturligtvis med CAV och andra rotopumpar. Packningen lär sitta mellan pumphalvorna, den som börjar läcka. Om även axialtätningarna börjar läcka så är det också tecken på att den moderna dieseln smörjer dåligt.
Jag har alltid blandat tvåtakts olja i bränslet, och även motorolja. Många olika motorer, gamla sugdieslar, turbodieslar, och moderna högtrycksdieslar, utan att ha haft problem med spridarna en enda gång. De nya spridarna är ju dyra saker och således inget att leka med. Men som sagt, jag har inte haft problem...
Däremot är Biocider en bra tillsats för vinteruppehåll och annars också, då det är tydligen fritt fram att använda den Svenska bilparken som testbänk.
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Ja tyvärr är det så att dieseln som säljs i Sverige i dag är på tok för torr, vi har vid två tilfällen fått byta O-ringar och tätningar i vår pump pga.detta.
Mercedes värkstan sa att det var ett rätt vanligt problem numera och rekomenderade tillsats för bättre smörjning av o- ringar och tätningar som torkar sönder annars.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Stopp å belägg.
Jag tror det är viktigt här när man diskuterar dieslbränslets egenskaper och tillsatser, att INTE klumpa ihop de olika insprutningssystemen.
De senare generationerna av dieselmotorer, CRD (CommonRailDiesel) som jobbar med tryck runt 2000bar och ofta utustade med partikelfilter på avgassidan, mår INTE bra av "hemma-inblandningar" i bränslet, eller för den delen i motoroljan.

Bara så alla med en CRD vet vad de ger sig in på efter alla tips :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor#Common_Rail

https://se.bosch-automotive.com/sv/parts_and_accessories_6/engine_systems_5/diesel_4/common_rail_injection_4/common_rail_diesel_motorsys_parts

The Common Rail Diesel Injection System Explained

Båtfolket var tidiga att exprimentera med tillsatser när miljödieseln dök upp på marknaden.
Volvo Penta har skrivit en hel del om detta med tillsatser, men jag finner inte länken nu, men dom säger så här,

Begagnad olja och tvåtaktsolja
Att tillsätta begagnad olja och/eller tvåtaktsolja i dieseln har aktualiserats i och med att miljödieseln har gjort sitt intåg på den svenska marknaden. Dessa båda tillsatser förkortar insprutningsutrustningens livslängd avsevärt. Dessutom ökar avgasemissionerna med inblandning av dessa oljor. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta begagnad olja eller tvåtaktsolja i dieseln.

:cool:
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Jag har aldrig själv bytt några packningar, men en som har gjort detta berättade för mig, alltså en "hörsaga". Jag har dock inte haft anledning att tvivla på hans kunskaper. Bilar han syslat mest med är Franska och då naturligtvis med CAV och andra rotopumpar. Packningen lär sitta mellan pumphalvorna, den som börjar läcka. Om även axialtätningarna börjar läcka så är det också tecken på att den moderna dieseln smörjer dåligt.
Jag har alltid blandat tvåtakts olja i bränslet, och även motorolja. Många olika motorer, gamla sugdieslar, turbodieslar, och moderna högtrycksdieslar, utan att ha haft problem med spridarna en enda gång. De nya spridarna är ju dyra saker och således inget att leka med. Men som sagt, jag har inte haft problem...
Däremot är Biocider en bra tillsats för vinteruppehåll och annars också, då det är tydligen fritt fram att använda den Svenska bilparken som testbänk.

Jag anar ett samband med DPF problemet ...
http://www.husbilsklubben.se/forums/t96744/
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Stopp å belägg.
Jag tror det är viktigt här när man diskuterar dieslbränslets egenskaper och tillsatser, att INTE klumpa ihop de olika insprutningssystemen.
De senare generationerna av dieselmotorer, CRD (CommonRailDiesel) som jobbar med tryck runt 2000bar och ofta utustade med partikelfilter på avgassidan, mår INTE bra av "hemma-inblandningar" i bränslet, eller för den delen i motoroljan.

Bara så alla med en CRD vet vad de ger sig in på efter alla tips :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor#Common_Rail

https://se.bosch-automotive.com/sv/parts_and_accessories_6/engine_systems_5/diesel_4/common_rail_injection_4/common_rail_diesel_motorsys_parts

The Common Rail Diesel Injection System Explained

Båtfolket var tidiga att exprimentera med tillsatser när miljödieseln dök upp på marknaden.
Volvo Penta har skrivit en hel del om detta med tillsatser, men jag finner inte länken nu, men dom säger så här,

Begagnad olja och tvåtaktsolja
Att tillsätta begagnad olja och/eller tvåtaktsolja i dieseln har aktualiserats i och med att miljödieseln har gjort sitt intåg på den svenska marknaden. Dessa båda tillsatser förkortar insprutningsutrustningens livslängd avsevärt. Dessutom ökar avgasemissionerna med inblandning av dessa oljor. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta begagnad olja eller tvåtaktsolja i dieseln.

:cool:

Det stämmer angående inblandning av tvåtaktsolja. När jag var på Bosch:s verkstad visade de också några (demonterade) pumpar som gått med inblandad tvåtaktsolja.
Oljan satt kvar som en fast beläggning i pumpen och den hade till synes inte haft avsedd smörjeffekt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Det finns fakta att tillgå.
Länkat nedan en oberoende test av tillsatser med avseende på smörjförmåga/lubricitet, bekostat av bland annat av ett internet forums medlemmar.

Lubricity Additive Study Results - Diesel Place : Chevrolet and GMC Diesel Truck Forums

Biotilsats var överlägsen de andra tillsatserna.:yes:

Intressant att 6st. av de testade tillsatserna FÖRSÄMRADE smörjegenskaperna kontra ren diesel !!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Hur är smörjegenskaperna i diesel kontra blankdiesel & villaolja? Jag tankar villaolja klass 1 var 3:dje tankning när vi åker här hemma. Min motor är en 2,8idTD 2001 så det är ingen nyare. Kan den här motorn ta stryk av villaolja klass 1? Jag upplever motorn som piggare & starkare när jag kör på villaoljan & inte ryker eller luktar den heller. Om man känner på villaolja & diesel mellan tummen & pekfingret så känns villaoljan fetare. Biltemas dieselbiocid pytsar jag i ca. var 10:de tankning.

Bennie
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Intressant att 6st. av de testade tillsatserna FÖRSÄMRADE smörjegenskaperna kontra ren diesel !!

Här måste man väl fråga sig om deras diesel har samma egenskaper som vår?
Och i sådant fall, som Eurodiesel eller vår miljödiesel?
 
Toppen