• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktest

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Då jag tyckte att resan i helgen var för hård så kontaktade jag Michelin: fick detta svar:

Hej Lasse,

Tack för att du kontaktar MICHELIN Kundtjänst.


Angående din fråga om rekommenderat däcktryck för MICHELIN Agilis Camping.


Det rekommenderade däcktrycket för den bakre (enkel) axeln är 5,5 bar för en husbil som kör på MICHELIN Agilis Camping. För tvillingaxel är det rekommenderade trycket 4,75 bar.


De främre däcken kan dock justeras ner till ett tryck på 4,5 bar för en bekvämare körning och optimal prestanda..



Här är några säkerhetspunkter som ska beaktas när det gäller däcktryck:

1. Kontrollera alltid trycket när fordonsdäcken är kalla. Vi anser att däcken är kalla om de inte har använts i minst 2 timmar eller om de har rullat mindre än 3 mil vid låg hastighet. Om däcken inte är under dessa förhållanden anses de vara varma.
2. När däcken är varma bör du alltid lägga till 0,3 bar till det rekommenderade trycket.
3. Kom ihåg – tappa aldrig av luft från ett varmt däck!



Jag hoppas att denna information var till hjälp och tveka inte att kontakta oss igen om du har ytterligare frågor. Vi hjälper gärna till.



MICHELIN är glad att få följa med dig på varje resa och vill tacka för ditt förtroende.


MVH,


Andreas



MICHELIN Kundtjänst
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De är väl ensamma om denna rekommendation angående trycket i däck på husbilar, en husbil brukar väl väga mellan ca. 3-20ton, mycket märkligt att de generaliserar runt denna viktiga faktor för oss, tycker jag.o_O
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag börjar ana varför en del husbilsåkare packar in porslin m.m. de åker troligen på Michelindäck :D:D:D
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Då jag tyckte att resan i helgen var för hård så kontaktade jag Michelin: fick detta svar:

"Hej Lasse,

Angående din fråga om rekommenderat däcktryck för MICHELIN Agilis Camping.

Det rekommenderade däcktrycket för den bakre (enkel) axeln är 5,5 bar för en husbil som kör på MICHELIN Agilis Camping."

Förutsätter de rakt av, att alla har stålventiler för det krävs vid högre tryck än ~ 5 bar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Svaret är ju mer eller mindre ett helgarderat, alltså för max axellaster, för att kunna rekommendera rätt tryck för en enskild bil måste man ju veta belastningen på de enskilda axlarna. Så det är bara att lasta bilen så som man brukar köra den inkl. besättning och åka till en lämplig våg! :)
 
S

Sören-6830

Guest
Underligt att de inte hänvisade till deras egen rekommendationstabell där man har axeltrycket som utgångspunkt.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Svaret är ju mer eller mindre ett helgarderat, alltså för max axellaster, för att kunna rekommendera rätt tryck för en enskild bil måste man ju veta belastningen på de enskilda axlarna. Så det är bara att lasta bilen så som man brukar köra den inkl. besättning och åka till en lämplig våg! :)
Har kollat i Minafordon appen och där står inga axeltryck på min husbil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det ska sitta en tydlig skylt vid nån av dörrarna, på min sitter en stor skylt bredvid bodelsdörren med alla uppgifter.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
De är väl ensamma om denna rekommendation angående trycket i däck på husbilar, en husbil brukar väl väga mellan ca. 3-20ton, mycket märkligt att de generaliserar runt denna viktiga faktor för oss, tycker jag.o_O
Det handlar om vanliga husbilar med lastindex 120, campingdäcket finns inte för tyngre bilar.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Underligt att de inte hänvisade till deras egen rekommendationstabell där man har axeltrycket som utgångspunkt.
Man vet av erfarenhet att tabeller med axeltryck har folk svårt för det blir fel och man ska komma ihåg att då handlar det om minimitryck, man ligger alltså på gränsen hela tiden. 5,5 bak och 4,75 är därför ett ganska bra utgångspunkt för dom flesta, det finns då marginaler ifall trycket sjunker.Det höga trycket bak på campingdäcken är för att man ska kunna utnyttja CP däckets alla fördelar mot extra belastningar på en HB med hög tyngdpunkt. Men jag själv brukar faktiskt sänka trycket lite även bak.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har kollat i Minafordon appen och där står inga axeltryck på min husbil.

Glöm alla appar och liknande, det finns ingen väg förbi att väga bilen i resfärdigt skick om man vill göra det här riktigt! :)

Däremot finns det i motorrummet eller dörröppningen en skylt med: totalvikt, tågvikt, axel 1, axel 2. det är de maximalt tillåtna vikterna för bilen, de skall man följa tillsammans med tillverkarnas dubbelgarderade däckstryck om man vill fortsätta att åka på "järnhjul" Tågvikten kan vi glömma i de här sammanhangen, det har med släp att göra.

Vår bil väger i körfärdigt skick 1700-1800 Kg fram och bak 1900-2000kg jag kör f.n. på 3,5bar fram och 3,8bar bak, allt enligt Michelins tabeller, fungerar utmärkt sedan flera år, däck Michelin 225/75-16 CP. Med längre överhäng skulle jag gå upp till 4bar eller lite mera bak för att hindra att bilen eventuellt blir "sladdrig" i bakändan.
 
F

F.d. 56562

Guest
I min husbil sitter det en dekal i förardörrens karm. På den står det 5 bar fram och 5,5 bar bak, till dessa tryck har jag pumpat mina däck. Instruktionsboken från Fiat säger 1 bar lägre tryck både fram och bak
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hittade min skylt i Motorrummet Fram 1850kg bak 2000kg det blir 3850 kg men min bil är 3495 kg max!
 
R

Rickard Nordahl

Guest
Jag kör på contintaldäck tycker de funkar kannon det är ett c däck
 
Toppen