• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktest

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Kan man verkligen använda Michelin's tabell för alla däckfabrikat. Är inte alla fabikat unika i sig, konstruktion, materal etc.?
Lufttrycket brukar vara ganska lika mellan olika fabrikat så länge man håller sig till samma typ av däck, man kan se det som ett minimitryck, öka gärna lite det är bara bra för däcket!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det där med lufttryck verkar vara en underlig "vetenskap". Här är vad jag hittade när jag grävde efter fakta. Däcken är Agilis (225/75 R16CP 116Q) resp. Nokian dubbdäck (225/75 R16C 121/120R)

Nokian hänvisar till biltillverkarens siffror och, i mitt fall Carthago, hänvisar till däcktillverkaren för exakta siffror.

Om man går efter max tillåten axellast (fram 2100 kg, bak 2500 kg) så tycker:
Carthago: fram 4 bar, bak 4.75 bar
Fiat och AL-KO: 5.5 bar runt om (oavsett last)
Michelins web: fram 4.5 bar, bak 5.5. bar (oavsett last)
Michelin "Technische Riefendata" (PDF-dokument): fram 4 bar, bak 5.5 bar (angivet i en fotnot)

Går man efter faktisk axellast (med långresepackning) så blir några av siffrorna litet lägre, t.ex. 3.75 fram i stället för 4.
:) eller kanske :confused:

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
M+S märkningen skall vara med "alptopp+snöflinga" för att vara vinterdäck, enbart M+S= mud+sand.
Continental är vintermärkt dock olämpligt i norden.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Har just kommit hem från en riktig vinterresa, Skåne, Karlstad, Orsa, Klövsjö, Röros, Tynset, Elverum via Oslo o hem. Nya Hakepelittan vinterdäck. Är imponerad över hur stadigt trygt vi åkt i riktig halka o snömodd. Hadde däcktryck enligt Fiats rekommendation. 5,5.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
nej jag körde inte för fort ligger i o runt 90 det var vår gamla eura-mobil halvint däcket gav helt enkelt upp klarade inte belastningen och det var inga 40 gr ute heller ! lufttryck kollar jag minst en gång i mån på kalla däck så det var inte anledning heller ! stommen på däcken säckade helt enkelt ihop och det var hancock c-däck !
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Tillverkaren rekommenderar lufttryck 5 bar vid 20 grader. Hur mycket skall man då fyll däcken med om det är 0-gradigt ?
 
F

Fd.16159

Guest
Tillverkaren rekommenderar lufttryck 5 bar vid 20 grader. Hur mycket skall man då fyll däcken med om det är 0-gradigt ?

Fyll med 5 bar.
Det är däckets konstruktion som kräver ett visst bestämt invändigt tryck för att fungera som tänkt.

Min uppfattning varför man anger 20 grader är för att då vet jag att däcktrycket är OK eller inom rimlig avvikelse vid utetemperaturer mellan 10-30 grader.

Vid andra temperaturer får jag fylla eller släppa ut så att jag har 5 bar fortfarande.

Använder man allmänna gaslagen kan man gör sina beräkningar.

P(Tryck) x V(Volym) = Molvikten x Gaskonstant x T(Temperatur i Kelvingrader 0grader C är 273 grader K).

Volymen, Molvikten och Gaskonstanten är konstanta för den inneslutna luftvolymen i däcket.

Vilket för två olika temperaturområde ger följande möjlighet att beräkna (P1 x T2) / T1 = P2

Antar vi utetempen till -20 grader så är trycket i däcket 4,3 bar (5x253/293=4,3) om vi fyllt det till 5 bar vid 20 plusgrader.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Fyll med 5 bar.
Det är däckets konstruktion som kräver ett visst bestämt invändigt tryck för att fungera som tänkt.

Min uppfattning varför man anger 20 grader är för att då vet jag att däcktrycket är OK eller inom rimlig avvikelse vid utetemperaturer mellan 10-30 grader.

Vid andra temperaturer får jag fylla eller släppa ut så att jag har 5 bar fortfarande.

Använder man allmänna gaslagen kan man gör sina beräkningar.

P(Tryck) x V(Volym) = Molvikten x Gaskonstant x T(Temperatur i Kelvingrader 0grader C är 273 grader K).

Volymen, Molvikten och Gaskonstanten är konstanta för den inneslutna luftvolymen i däcket.

Vilket för två olika temperaturområde ger följande möjlighet att beräkna (P1 x T2) / T1 = P2

Antar vi utetempen till -20 grader så är trycket i däcket 4,3 bar (5x253/293=4,3) om vi fyllt det till 5 bar vid 20 plusgrader.


Tack, då bör det bli bra om jag fyller till 4,65 vid 0-gradigt och 4,82 vid 10 plus för att motsvara 5 vid 20+
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Nu har ni gott in på överkurs i lufttryck men jag vet inte om ni tänker riktigt rätt! Man höjer däcktrycket på vintern mednågra hekto för att kylan sänker trycket i däcket! Okej om man vill ändra mellan sommar och vinter men inte efter temperaturen där imellan! Då ska man ju även ändra trycket när man tankar eller fyller vatten!? Då är det mycket bättre att köra med ett par hekto luft för mycket så finns det marginaler!
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Nu har ni gott in på överkurs i lufttryck men jag vet inte om ni tänker riktigt rätt! Man höjer däcktrycket på vintern mednågra hekto för att kylan sänker trycket i däcket! Okej om man vill ändra mellan sommar och vinter men inte efter temperaturen där imellan! Då ska man ju även ändra trycket när man tankar eller fyller vatten!? Då är det mycket bättre att köra med ett par hekto luft för mycket så finns det marginaler!


Jag vet inte om jag tänker fel. Om jag vill justera lufttrycket hemma och det är nollgradigt och avser att köra söderut så fyller jag till 4,65 bar, då blir det rätt, 5 bar, med kalla däck vid 20 graders temp, dvs ca 6 bar under färd.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
En undran vem har beställt och betalat undersökningen?
Råd & Röns tester görs inte på uppdrag av vissa fabrikanter o.dyl.
R & R (och deras samarbetspartners) betalar de testade produkterna och får inte betalt för att göra testerna.

Just denna däcktest är utförd av Råd & Rön tillsammans med andra konsumenttidskrifter som är medlemmar i International Consumer Research & Testing ICRT
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
I bägge fallen är det speciellt viktigt att ta hänsyn till dagen för övergången mellan vintertid och sommartid med en hel timmes förskjutning. För att inte tala om den eviga växlingen mellan hög- och lågtryck.
 
Toppen