• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckexplosion på Fransk betalväg

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Oj Oj Nu måste jag rätta till era åsikter lite! Dom vanligaste däcken är campingdäcken och dom ska ha minst 5kg. Vanliga c däck brukar ligga på ca 4kg beroende på axeltryck och det skiljer inte så mycket mellan dom olika märkena. Luft fyller man i kalla däck och det finns stora marginaler så att trycket kan öka när man kör. Även maxtrycket som står på däcket är kalltryck sen tål det många kilo till. Troligaste orsaken till att däck skjuter är att man kört med för lågt tryck någon gång!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Min åsikt går tyvärr inte att rätta till av någon annan bara så där. Den är min och kan endast ändras i samråd med mig :)

Så här är den just nu:
När husbilen används är den som vilken annan lastbil som helst och då följer man givetvis däcktillverkarens tabeller baserat på axeltryck. Det finns heller ingen regel om minst 5kg i ett campingdäck. Det finns tydliga tabeller son anger olika tryck och som även gäller CP däcken.
När sen bilen står uppställd en längre tid kan man trycka i de 5,5 kg som ofta står i bilens instruktionsbok. Det höga trycket är givetvis rekommenderat för att skona däcken när bilen står still länge med i princip full last hela tiden.

Det är inte trevligt att hoppa omkring på vägen med 5,5 kg i tryck oavsett bilens vikt bara för att bilen skall kunna stå uppställd utan att däcken skall riskera att ta skada.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Med all respekt för din "titel" och med ett eget sinne vidöppet för att byta åsikt så undrar jag om du anser att jag har fel?
:)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Dom två tillverkarna av CP däck rekommendera 5kg fram för att dom ska klara belastningarna på en HB när man kör! Nackdelen med CP däcket är då att det blir stötigt i våra redan stötiga husbilar. Man kan prova och sänka trycket lite men på senare tid har det dykt upp många fula slitage! Det har skrivits mycket om dom luddigt skrivna däcktrycks tabellerna där det står längst ner gäller ej CP Däck!?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Sänkte mitt däcktryck bak (Michelin CP) till 4.5 bar från 5,5 bar visserligen gick bilen mjukare men sidostabiliteten blev betydligt sämre vid t.ex. återgång till hö. körfält efter omkörning och ökad sidvindskänslighet vid passage av broar vid blåst. Jag har därför återgått till instruktionsboken rekommenderade tryck.

Finns väldigt bra förklaring om CP-däck på sida 4, Husbilar
www.michelin.se/content/pdf/TC_Safety_Guide_SE.pdf

Åke
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Dom två tillverkarna av CP däck rekommendera 5kg fram för att dom ska klara belastningarna på en HB när man kör! Nackdelen med CP däcket är då att det blir stötigt i våra redan stötiga husbilar. Man kan prova och sänka trycket lite men på senare tid har det dykt upp många fula slitage! Det har skrivits mycket om dom luddigt skrivna däcktrycks tabellerna där det står längst ner gäller ej CP Däck!?

Detta stämmer inte riktigt. Ingen tillverkare rekommenderar 5kg fram rent generellt. I alla fall inte enligt deras egna tabeller för just CP däck. Där skall man gå efter axeltrycket.
Däremot rekommenderas det i bak p.g.a. bl.a. hög tyngdpunkt och vanligen långa uppställningar med hög konstant belastning på däcken.
Rimligt även om det verkar som att dom främst garderar sig mot däckskador och skiter totalt i komfort eller annat.

Man måste givetvis koppla på det egna ”rimlighetstänket” när man sen själv bestämmer vad man vill trycka i sina däck.
Hoppa omkring på 5,5kg i bak på en liten 6m plåtis är givetvis inte rimligt och förmodligen heller inte däcktillverkarens tanke medans det kan vara ett absolut krav på en 8 meter lång, 3 meter hög helintegrerad husbil som väger 5 ton.

Försöker absolut inte att skriva ett proffs på näsan men det verkar finnas väldigt mycket olika åsikter och ”absoluta fakta” i frågan.

Lite rekommendationer och fakta lätt blandat med andras och egna erfarenheter som sen körs genom en mixer driven av logiskt tänkande tycker jag brukar kunna funka bra :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Både Fiat och husbiltillverkaren rekommenderar i mitt fall 5.5kg fram/bak detta tryck ökar ca 1.0kg med varma däck, allt enligt instruktionsboken.

Däcksexplosioner beror knappast på övertryck, utan snarare för lågt tryck,slitage eller för gamla däck.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Att rekommendera 5,5 Bar på bakaxel rent generellt stämmer inte för alla.
HB med tvillinghjul eller tandemhjul t ex.
ALCO har helt andra däckstryck för tandemhjul. 3,5 Bar om jag inte minns fel.
Belastning 1500kg per axel.
Vem skall man tro på??
Själv kör jag med 5 Bar fram och 4 Bar bak. Har luftfjädring bak.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Att rekommendera 5,5 Bar på bakaxel rent generellt stämmer inte för alla.
HB med tvillinghjul eller tandemhjul t ex.
ALCO har helt andra däckstryck för tandemhjul. 3,5 Bar om jag inte minns fel.
Belastning 1500kg per axel.
Vem skall man tro på??
Själv kör jag med 5 Bar fram och 4 Bar bak. Har luftfjädring bak.

I Michelins Säkerhetsinstruktioner och användningsråd som jag länkat till i inlägg 26 svarar dom på varför man skall ha 5,5 bar på bakaxel (singelaxel) m.m.
/Åke
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Att diskutera huruvida ett däck exploderar eller inte på en fransk betalväg leder ingenstans. Det som är intressant i tråden är väl att veta varför det hände? Då är nog däckstryck en ganska intressant komponent tillsammans med t ex däckets ålder.
Tror nog många är mer intresserade av vad incidenten berodde på än hur långt det var mellan SOS stolparna. Detta för att förebygga att man inte själv inte hamnar i samma situation som trådskaparen. Vi vill väl lära av varandra eller ....?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Vi bytte 2 st. "C" däck efter bara två säsonger trotts att det var gott om mönsterdjup. Problemet var ett hack/reva, ungefär som när man kör på en glasskärva. Det var inte så djupt men jag ville ändå inte riskera en däckexplosion. Sedan finns ytterligare en grej på vår husbil och det är att framhjulen slits mest i ytterkanterna vilket t.o.m. står i instruktionsboken. Rätt märkligt att se mönster försvinna just på framhjulens ytterkanter även om vi är väldigt noga med däcktrycken!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Vi bytte 2 st. "C" däck efter bara två säsonger trotts att det var gott om mönsterdjup. Problemet var ett hack/reva, ungefär som när man kör på en glasskärva. Det var inte så djupt men jag ville ändå inte riskera en däckexplosion. Sedan finns ytterligare en grej på vår husbil och det är att framhjulen slits mest i ytterkanterna vilket t.o.m. står i instruktionsboken. Rätt märkligt att se mönster försvinna just på framhjulens ytterkanter även om vi är väldigt noga med däcktrycken!

Vi hade också slitaget på framdäckens ytterkanter (körde då med rek 5,0 kg) .
Kontaktade då Michelin med fråga om detta. Svaret jag fick var att med 3,0 l motorn bör även däcktrycket på framdäcken ligga på 5,5 kg.
Efter detta blev slitaget mycket jämnare.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Vi hade också slitaget på framdäckens ytterkanter (körde då med rek 5,0 kg) .
Kontaktade då Michelin med fråga om detta. Svaret jag fick var att med 3,0 l motorn bör även däcktrycket på framdäcken ligga på 5,5 kg.
Efter detta blev slitaget mycket jämnare.

Lustigt så många olika erfarenheter och rekommendationer det finns när det gäller däcktryck.
För framdäcken har jag gått på Michelins tabell de senaste åren och har inte märkt något snedslitage alls, tvärtom är slitaget helt jämnt över hela bredden, det enda "problemet" är väl det totala slitaget,
fick byta framdäck efter ca knappt 4000 mil.
Detta beror kanske på benägenheten att lätt slira i starten på våt vägbana?
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Jag har haft min husbil i 9 år och 6500 mil och alltid kört med 4,5 kg pga komforten. Inga snedslitna däck. Bytte fram efter bara 3500 mil men hellre det än att ständigt köra på en tvättbräda. Bytte bak i år trots bra mönsterdjup. Tittade man noga så fanns små små sprickor i däcket vilket verkstaden upptäckte. Solen tar hårt på däcken. Min verkstad hade fått in flera däcksexplosioner på bakdjul av denna orsak och det kan bli riktigt dyrt att laga när delar av bodelen går sönder av explosionen. Jag tror att troligaste orsaken till explosionen var åldern. Om du har 4,5 eller 5,5 i ett relativt nytt däck lär inte spela någon roll.
Håkan
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

När jag nu bytte däck fram så läste jag att dom var från 2008. Däcken var slitna men dock inte helt slut på 1,6mm. Men ett tränat öga av en mekaniker upplyste mig om konstiga märken (spricker) på höger fram så jag tog mig till däcksfirman då vi skulle ut på en helgrunda för någon vecka sedan. Kör alltid med 5,2-5,5kg fram som bak och dom blir jämt slitna. När dom gamla däcken är av monterade så konstaterades det att en del av slitageytan har släppt. Kände man på slitageytan med handen några dm fram och tillbaka på ett ställe så kunde man känna en förhöjning eller svag bula. Separation i däcket, där var jag nog nära en explosion. Så titta inte bara på mönsterdjupet utan försök att titta på hela slitageytan.
 
Toppen