• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelhållare till plåtis

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vad finns det för varianter på cykelhållare för 2 elcyklar till en plåtis. Ska förstås vara lättlastat. Vilka erfarenheter finns av olika lösningar.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Jadu, lättlastat... Funderar just nu på att ragga upp ett par starka grannar för att få upp elcykeln på stället :D Har nyligen blivit med plåtis och kan konstatera att iaf mitt cykelställ måste skenorna för cyklarna sitta i mittenläget (av 3 höjder) dvs rejält högt upp för att baklysena ska synas. Skulle jag flytta ner skenorna till lägsta vore jag tvungen ha extra baklysen på cykelstället.
Detta cykelställ på fotot har jag. Cykelhållare till skåpbilar
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Samma här, första semestern med plåtis och vi har samma cykelställ som Majzzan. För att klara baklysena måste stället vara mittenläget och då blir det en bra bit upp att lyfta cykeln. Har sett på nätet ett ställ som monteras på dörrgångjärnen men vet inte om det är bättre, annars så är det nog dragkroksvarianterna som gäller.
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej Majzzan och Äsa /Hasse man kan öppna höger dörren vikt och lasta 150kg och sitta fast tro jag på dragkrok ska titta i morgon närmare eller man kan skruva fast Skinner på unterreden ( bilen är import Tyskland ) Volker
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Kan man montera drag på en plåtis?
I så fall vore väl ett dragmonterat cykelställ med nummerplåt och ljus vara säkrare eftersom två elcyklar väger drygt 50 kg.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
På hemsidan står att man får max lasta 70 kg, men på bilderna ser man en scooter och vad jag vet så väger dessa mer än 70kg.....
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
På hemsidan står att man får max lasta 70 kg, men på bilderna ser man en scooter och vad jag vet så väger dessa mer än 70kg.....
Mja, om du kollar på hemsidan får du nog titta på vardera av det som motsvarar bilderna ovan (den första är för elcykel, den andra för scooter/EU-moppe). T ex, för hållaren för scooter står följande beskrivning:

Technische Daten:
• Eigengewicht: ca. 40kg Träger (+ fahrzeugspezifische Aufnahmen)
• Traglast: 170 kg (Hinterachslast des Mobils beachten)
• Maße: Breite: 180 cm; Tiefe ab Stoßstange: ca. 65 cm
• Lieferumfang: vormontierter Träger inclusive Beleuchtung mit 13- poligem Anschlussstecker, fahrzeugspezifische Stahl-Aufnahmen (ca. 8-20kg) , Auffahrschiene, Haltearme für
1 Roller/Motorrad, Befestigungsmaterial mit Gurten, ECE-Gutachten.

Der fahrzeugspezifische E-Satz (Steckdose am Fahrzeug) ist nicht im Lieferumfang enthalten und muss zusätzlich bestellt werden !
 
Toppen