• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek 250 igen.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns omfattande info om Ctek 250S på forum, men om jag vill undvika diverse relä och ombyggnad av elsystemet, kan jag koppla en kabel från startbatteriet direkt till Cetek vidare till bodelsbatteriet.
Med denna koppling får jag laddning genom elblocket också är detta ett problem?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
På EBL från CBE så får man koppla kylen på eget relä, eftersom kylen styrs av konstgjord D+ i EBL och den fungerar inte om man tar bort anslutningen till bilbatteriet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nå har jeg ikke vært inne i nyere CBE enn en fra 2008. Den hadde 2 spennings sensorer, en på hver av batteri inngangene disse sammen med litt mer logikk styrte skille releet. Jeg glemte denne varianten som muligens finnes i enkelte Calira ebl også. D+ settes samtidig med at skillereleet lukker, så disse ebl vil kreve en ekstern D+ generator for at kylen skal fungere. Mener strømmen til kylen tas fra bobatteri i CBE løsningen
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ja kylen drivs av bodelsbatteriet och då räcker inte bara 250 utan smartpass krävs. Med smartpass kan man inte gå via EBL för strömmen är för stor.
Jag tog bara bort reläet i CBE mekaniskt och monterade 250 o smartpass med nya grova kablar direkt från bil o bodelsbatterier. Drog samma dimension på jord också eftersom den var klen i original.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har en fråga för jag kan inte hitta min lösning i detta forum
Har ingen EBL. Bodelsbatterierna laddas av en Ctec 25A laddare. Har kopplat in en DUAL
Smartladdare isystemet. Från den går det ju en kabel till generatorns B+ uttag. Kan jag koppla in en kabel från bodelsbatterierna som laddas av laddaren till anslutningen på Dualen för att på så sätt få laddning av startbatteriet via laddaren?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Affe, du behöver inte göra någonting! Som du har kopplat sköter D250S om laddningen av startbatteriet.
Om du tittar i bruksen så stämmer ju schema 6 med din koppling sånär som på smartpass. För även utan smartpass laddas ju startbatteriet.
 
F

F.d. 14324

Guest
Med solceller som laddar bodelsbatterier via en Dual så ska det enligt ctek finnas en funktion för underhållsladdning för startbatteriet som aktiveras när bodelsbatteriet är fullt.
Om den funktionen även fungerar vid laddning med en inkopplad 220-laddare låter jag vara osagt.
Däremot finns ju det andra alternativet Affe, det jag visade dig för drygt nåt halvår sedan som du avfärdade för att du inte ville ha underhållsladdning av startbatteriet.

Men genom att koppla 220-laddaren på "andra sidan" av dualen, på startbatterisidan, så får man laddning av startbatteriet via 220-laddaren och bodelsbatterierna laddas av dualen, som får sin ström av startbatteriet, som får sin ström av 220-laddaren.

Nackdelen med den metoden är att några inom HBK säger att det inte fungerar, men dom behöver man inte lyssna på för de förstår inte vad de pratar om. ;)

Den enda nackdelen jag ser att göra på det sättet ja gjorde är att man tex inte kan använda recondfunktionen korrekt om man vill reconda sina bodelsbatterier, men det går rätt fort att flytta en sladd för att göra det.

Mvh jocke
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
F87094B2-951D-411D-AE48-7E6138630DE8.jpeg
Ja då förstår jag att startbatteriet inte laddas tillräckligt. Har bara en 1,5 mm2 kabel till bodels
Med solceller som laddar bodelsbatterier via en Dual så ska det enligt ctek finnas en funktion för underhållsladdning för startbatteriet som aktiveras när bodelsbatteriet är fullt.
Om den funktionen även fungerar vid laddning med en inkopplad 220-laddare låter jag vara osagt.
Däremot finns ju det andra alternativet Affe, det jag visade dig för drygt nåt halvår sedan som du avfärdade för att du inte ville ha underhållsladdning av startbatteriet.

Men genom att koppla 220-laddaren på "andra sidan" av dualen, på startbatterisidan, så får man laddning av startbatteriet via 220-laddaren och bodelsbatterierna laddas av dualen, som får sin ström av startbatteriet, som får sin ström av 220-laddaren.

Nackdelen med den metoden är att några inom HBK säger att det inte fungerar, men dom behöver man inte lyssna på för de förstår inte vad de pratar om. ;)

Den enda nackdelen jag ser att göra på det sättet ja gjorde är att man tex inte kan använda recondfunktionen korrekt om man vill reconda sina bodelsbatterier, men det går rätt fort att flytta en sladd för att göra det.

Mvh jocke
jag minns att vi pratade om det men det var då
Som jag förstår dig så istället för att koppla laddaren direkt till plus på bodelsbatterierna så kopplar jag laddaren till polskruven på Dualen dit kabeln från generatorn går ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ny fråga
Bär jag var vid bilen idag för att kolla mina kopplingar så blinkade powerlampan på Dualen i snabb takt. Startade motorn och då lyste alla lampor som dom skulle men efter 1 timma började det att blinka på samma sätt. Står inget i manualen om det. Det var alltså inte Errorlampan
 
F

F.d. 14324

Guest
så istället för att koppla laddaren direkt till plus på bodelsbatterierna så kopplar jag laddaren till polskruven på Dualen dit kabeln från generatorn går ?

Det var så jag gjorde, om man kopplar 220-laddarens pluskabel till "nedre vänster" anslutning på dualen, generatoringången, så laddas startbatteriet av 220-laddaren och bodelsbatteriet via Dualen.
Med andra ord så fungerar det på samma sätt som under körning när generatorn normalt laddar. skillnaden är att man inte kör och att 220-laddaren ger laddström istället för generatorn.

Flyttar man 220-laddarens pluskabel till "Nedre höger" anslutning på Dualen, så är det samma sak som att ansluta direkt vid bodelsbatteriet eftersom i normalfallet så går kabeln från den anslutningen till bodelsbatteriet.

Så jag anslöt 220-laddaren på nedre höger utgång på Dualen inledningsvis för att jag trodde att jag behövde reconda bodelsbatterierna ibland och att jag inte behövde underhållsladda startbatterierna.
Men därefter flyttade jag 220-laddaren till Nedre vänster istället, generatoringången, för jag insåg snart att jag hade ett ganska stort behov av att ladda även startbatteriet och det brukar redan vara försent när jag kommer på att jag ska testa att reconda mina batterier
Men jag låg nog utanför det normala, förutom några enstaka helgtripper som "husbil" använde jag husbilen till och från jobbet hela vintrarna, med original dieselvärmare som tar en del ström vid drift och för kort körsträcka till jobbet så insåg jag snart att jag hade ett budgetunderskott av ström. Därför kopplade jag om det och kopplade upp mig på 220 nån dag eller två i månaden så var problemet löst.

giphy.webp

mvh jocke
 
Toppen