• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek 250 igen.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns omfattande info om Ctek 250S på forum, men om jag vill undvika diverse relä och ombyggnad av elsystemet, kan jag koppla en kabel från startbatteriet direkt till Cetek vidare till bodelsbatteriet.
Med denna koppling får jag laddning genom elblocket också är detta ett problem?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Dvs. kapa kabeln som går från startbatteriet till EBL och dra de båda delarna till CTEK. Betrakta EBL som att det är i stället för bodelsbatteriet. Om det är en (modernare?) CTEK med "baklängesladdning" av startbatteriet när bodelens batteri är fullt, så kommer detta inte att fungera om man gör så här eftersom reläet i EBL kopplar isär de båda när motorn inte går.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack, tänkte koppla solpanelen till Ctek, hur mycket förlorar jag på att köra den genom EBL istället för direkt på batteriet?
Hans menar du att det inte fungerar att koppla direkt?
Ctek skriver så här ang. laddning av startbatteri.

Dual D250S Dual har två ingångar. Förbrukningsbatteriet laddas från generatorn, solpanelen eller båda i kombination. Solpanelen anpassar sig efter startbatterispänningen. Startbatteriet laddas och underhållsladdas direkt av solpanelen när förbrukningsbatteriet är fulladdat.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har tagit ur 50 amp säkringen från bilbatteriet till EBL. Satt dit en 100 amp automatsäkring mellan bilbatteri och CTEK 250S Duo och CTEK Smart... till bodelsbatterierna. Solcellerna in på CTEK 250S Duo. Då har jag fortfarande kvar originalkopplingen om det inte skulle fungera med CTEK. Om bodelsbatterierna skulle vara mycket urladdade så tar CTEK Smart... över och klarar upp till 80 amp sedan tar CTEK 250S Duo över vid 20 amp och toppladdar. Fungerat bra i både den förra HB i 3 år och denna i 6 år. Laddar dubbelt då fort och fullt mot originalkopplingen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Att låta allt vara oförändrat och bara låta CTEK ta hand om solpanelerna borde, vad jag inser, gå bra. Det blir ju samma sak som att ha vilken solcellsregulator som helst.

Att dessutom koppla startbatteriet, och indirekt generatorn, till CTEK ger, som Håkan skriver, en maxgräns på strömmen mellan startbatteri/generator och bodelens batteri. Kylskåpet drar ca170W när det går på 12V, dvs. ca 14A så när kylskåpet är igång är det 6A kvar att ladda med. Kylskåpet är ju förstås inte igång hela tiden utom under en sådan sommar vi just har haft :). För övrigt borde det inte ge några problem.

Möjligen kan strömmen ökas om man dessutom kopplar in en CTEK Smartpass. Har inte tänkt igenom vad det innebär men för Per&Carina tycks det ju fungera.

Att koppla startbatteriet till CTEK och behålla kabeln mellan startbatteri och EBL är meningslöst. Den som går till CTEK har ingen funktion. Men det tror jag inte du hade tänkt dig heller.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag förstår fortfarande inte varför Cetek inte skulle ladda bodelsbatterierna när den får spänning över 13V direkt från startbatteriet, och samtidigt ha laddning via EBL enligt standard.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När generatorn ger laddningsspänning till bodelsbatterierna via EBL så kommer CTEK att reagera som om bodelsbatterierna är fulladdade och stänga ner. När sedan generatorns laddregulator drar ner på laddningen så kan möjligen CTEK ta över och fortsätta laddningen med en högre ström än vad generatorn åstadkommer. CTEK är ju i grunden en fullfjädrad batteriladdare (DC/DC-omvandlare) som matas med startbatteriets spänning. Hur generatorns laddregulator kommer att reagera när den "ser" startbatteriet, CTEK och bodelsbatteriet samtidigt vet jag inte. Vad jag inbillar mig är det värsta som händer att startbatteriet möjligen inte blir fulladdat beroende på att CTEK och bodelsbatteriet får generatorn att tro att allt är fulladdat och att laddregulatorn skruvar ner fortsatt laddning.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om jag har förstått rätt har vissa bilar möjlighet till att göra så men då finns det en brytare så att man kan välja.
Hymer har tydligen en sådan på vissa modeller, om det finns på fler märken vet jag inte.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har tagit ur 50 amp säkringen från bilbatteriet till EBL. Satt dit en 100 amp automatsäkring mellan bilbatteri och CTEK 250S Duo och CTEK Smart... till bodelsbatterierna. Solcellerna in på CTEK 250S Duo. Då har jag fortfarande kvar originalkopplingen om det inte skulle fungera med CTEK. Om bodelsbatterierna skulle vara mycket urladdade så tar CTEK Smart... över och klarar upp till 80 amp sedan tar CTEK 250S Duo över vid 20 amp och toppladdar. Fungerat bra i både den förra HB i 3 år och denna i 6 år. Laddar dubbelt då fort och fullt mot originalkopplingen.
Per Carina, kan du bekriva mer i detalj hur du kopplat in den, kopplar du detta före EBL eller direkt på bodelsbatterierna, kylen är den kopplad på CTEK smart?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Per Carina, kan du bekriva mer i detalj hur du kopplat in den, kopplar du detta före EBL eller direkt på bodelsbatterierna, kylen är den kopplad på CTEK smart?

Ja, det vore toppen. En skiss eller liknande skulle vara till stor hjälp. Jag har en CTEK MXS25 som laddare & en CTEK 250S som regulator till solcellerna men har tänkt skaffa en CTEK SmartPass & koppla om allt för att få det så effektivt som möjligt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Slik jeg tolker Per Carina sin løsning så har de en ny kabel fra bilbatteri til CTEK250 og direkte kabel til bobatteri. Det å fjerne sikringen ved bilbatteriet for koblingen til ebl og ikke gjøre noen endring / inngrep er smart. En kan sette det hele tilbake kun ved å sette inn en sikring. Men en mister litt informasjon i ebl panelet, spenningen på bilbatteri og ladningen fra CTEK250/smartpass. En slipper spenningsfallet som orginal kablingen ofte medfører.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Må testes, men for de aller fleste biler vil det fungere. Enten ved at det får strøm via bobatteri eller det har egen kabel fra bilbatteri med egen sikring Begge varianter brukes, kan ikke komme på noen som har en kobling i ebl som ikke vil fungere. Det finnes en teoretisk mulighet for feil: om ebl skaper D+ signalet fra ladespenning på bilbatteri og har en diode som hindrer spenning fra bobatteri å gå ut på kabelen til bilbatteri - en svært hypotetisk mulighet - burde ikke finnes!
 
Toppen