• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CoPilot

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Ni som använder CoPilot har ni också Active Traffic installerad?
Är det värt pengarna?
Är det lång eftersläpning på infon?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har haft det ett par-tre år. Det är förstås en bra informationskälla, och man slipper försöka fatta trafikinformationen på tysk, fransk, holländsk, etc, radio. Men den kan kanske betraktas som en finess?
Värdet av den är när man åker på de hårt trafikerade vägarna, t ex E6 genom Skåne, Autobahn i Tyskland, genom Antwerpen. Några fördelar:
  • Man ser 10 mil innan om det börjar dra ihop sig till kö (röd stapel), och ser successivt utvecklingen av stoppet/kön och dess längd
  • Man ser även om trafiken börjar tätna framöver (gul stapel). Och kanske dags att byta till en B-väg
  • Uppdateringen av trafikinformationen fungerar väl som jag uppfattar det. Eftersläpning? Svårt att veta. Man kan väl misstänka att åtminstone tyskarna är bra. Jag har upplevt det som online eller näst intill
  • Nackdel: Internetuppkoppling behövs (mobildata), men den drar inte många MB
Men, jag måste erkänna att jag följt CoPilots råd att omplanera rutten endast 3-4 gånger, t ex E6 norrut från Malmö innan Landskrona och på Autobahn i norra Tyskland. Vad som hände med köerna de gångerna vet jag så klart inte. Någon enstaka gång har jag därför blivit stående i kö ett tag, en annan gång hade kön upplösts när jag kom fram.

Så, min slutsats: Bra att ha, men knappast nödvändigt. Ca 100 kr/år (har jag för mej) om utifall att det skulle vara tvärnit. Jag kör på med Active Traffic, alltså beredd att betala för den finessen. Åtminstone är det en av parametrarna för mej att byta till mindre väg, särskilt till B-väg i Tyskland.
 
Toppen