• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Concorde Morelo med Retarder

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Jag vet att en del av dessa är utrustade med Retarder Telma. Någon av er som har en sådan kanske kan delge upplevelsen med Retarder hur det funkar helt enkelt. Tacksam för svar
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vilka chassin har detta?

edit, ser att detta är ett eftermonterat system.

Avgasbromsen på vår bil bromsar ut 182 kw max.
Stor skillnad tex vid färd från Finnmarksvidda ner mot Alta.

Jag är frågande till hur en kompakt luftkyld klump (telma) skall kunna göra sig av med värme i 100+ kw nivån under en lång nedförslöpa.
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Bygger väl på magnetism, avger inte mkt värme.

3
DOES THE TELMA RETARDER SHUT OFF WHEN OVERHEATED?
The Telma retarder does not need to shut off when hot: it has sufficient cooling capacity, provided by the air flowing through its rotors, whose design is specific to this purpose.
In addition, the retarder is selected based on the vehicle specifications so that, regardless of the Telma retarder temperature, it will remain efficient and fulfil its function.
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Om jag fattat det rätt är telma o retarder två olika system. Telma är som skrevs ovan baserat på magnetism, medan retadern bygger på extra oljetråg. När man körde heta sommardagar i sydeuropa kunde det hända att vi fick signal om överhettad olja, det var då men inte nu, systemet är väsentligt mycket bättre idag. På stora dubbeldäckare har man dessuto båda systemen, så man kör tryckt i alperna. Systemen borde vara obligatoriska på bilar över 10 ton. Avgasbromsen som Volvo utvecklat är ett tredje alternativ, deras avgasbroms ger samma stöd för tunga fordon i långa branta utförskörningar. Detta var va vi lärde oss när vi körde stora fordon i europa. Googlar man finner man att retarder beskrivs som allmän benämning på hjälpbromsar till tunga fordon. Det som kan vara bra att veta är att det finns i huvudsak tre olika system för hjälpbroms till tunga fordon, ett elektomagnetisk med ursprung i Frk. (telma) ett hydrauliskt, beroende av oljekylare (retarder) ursprung mercedes och avgabroms utvecklad av volvo. Vill påpeka att alla tre är mycket effektiva.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Låter ju bra. Men som sagt det borde ju finnas någon i klubben som har concorde eller Morelo med en sådan monterad
 

Thomaz

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
4947
Medlemskap
2024
Jag har på en Morelo 95GS . Chassi Iveco Eurocargo 120 28 vikt 12 ton . Efter snart 3 år så kan jag inte tänka mig att va utan . Bäst är det nere i Europa där det är helt andra backar , Det är en 6 stegad Kloft retarder . Man ska inte sluta använda dom vanliga bromsarn för då rostar dom fast .
 
Toppen