• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Citroen c25 elfel

F

F.d. 50420

Guest
Jag har en Citroen c25 årsmodell 1988 som har ett märkligt fel.

Oljelampan lyser även fast jag har oljetryck och den lyser svagare när jag trycker in knapparna för halvljus och positionsljus men slocknar inte helt.

Sen så får jag ett till problem som yttrar sig i att när jag slår på helljus och sen växlar tillbaks till halvljus så lyser bara positionsljusen.

Eller så är det tvärtom att jag bara har helljus och positionsljus.

Jag har felsökt en massa och rengjort jordningspunkter och bytt ut relän men utan att lösa problemen.

Har även provat byta ut knapparna för halvljus/positionsljus samt spakarna för helljus utan att det blev bättre.

Kanske någon här som har något tips på vad det kan vara eller något man kan prova?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, och det finns troligen även en jordpunkt på passagerarsidan uppe, under, bakom handsfacket mot hjulet till. Inne i bilen alltså som är svår att hitta utan vetskap om att den sitter där.
Satsar också en slant på garanterat jordfel :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50420

Guest
Tack, jo den under handskfacket har jag hittat men tyckte den såg okej ut men kanske får prova grejja mer med den.
 
F

F.d. 50420

Guest
Nej den mellan motor, kaross och batteri har jag faktiskt inte haft lös :) Den ska jag prova med, tack för tipset!

De vid skärmarna har jag rengjort men får kolla över dem igen.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Själva flatstiftskontakterna brukar vara "glapp i käften" om de inte är bytta eller åtgärdade. De har en låsanordning så de ändå sitter kvar. Men du har kanske redan märkt och fixat detta.
 
F

F.d. 50420

Guest
Vad ska hända när man lägger en startkabel mellan motorn och karossen? Var på motorn ska man sätta den?
 
F

F.d. 50420

Guest
Tack för tipsen! Nej jag har inte bytt alla kontakter men det kan jag ju prova eller klämma ihop dom lite till. Jag har slipat och sprayat med kontaktspray
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det där med att ta en startkabel mellan kaross/minuspol och motorblock är ju för att ge en god minusförbindelse mellan startmotor och batteri. Om felet försvinner får man krypa under och göra rent och dra fast den ordinarie kabeln. Var du sätter startkabeln på motorblocket spelar ingen roll bara förbindelsen är god.
 
Toppen