• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chromecast

Joho

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Solna
HBK-Nr
12108
Medlemskap
2022
Sv: Chromecast

Det funkar utmärkt, skönt att slippa kablar. Ser ofta Svtplay.
Mvh Janne
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Chromecast

Har själv funderat på Chromecast. Men läste installationsinstruktioner på
webben och fattar absolut nada:confused:
skal man ha proffessorgrad i atomfysik för at fixa detta??:confused::confused:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Chromecast

Nej, men ett wifi med internetkoppling måste till i husbilen, samt ett hdmi-uttag på tv'n, och en smartphone eller surfplatta/pc
Superenkel installation sedan.
Chromecast kan dock vara lite hackig på en del högupplösta filmer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Chromecast

Tack för svar.
Betyder det att man måste uppkoppla chromecast varje gång man byter WIFI?
(man koppler sig ju på nya wi-fi hela tiden när man reser).

Och hur gör man det - via Chromecast appen??
tacksam för all assistans här:)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Chromecast

Jag har inte Chromecast, men vad jag begriper så måste din mobil/platta/pc agera mellanhand på ett WiFi-nät vilket betyder att du måste ha funktionen för delning av internet påslagen i din mobil/platta/pc.

Några guider.

Så här delar du ut Internet med din Android

iPhone:
https://www.comviq.se/kundservice/artikel?article=52

Win 8 - 10:
Allt om mobilt bredband - Hjälp om Windows

Beroende på vilket märke och system ni har kan det skilja lite på hur man gör.

Tänk bara på att internetdelning ökar strömförbrukningen, stäng av funktionen när den inte behövs, inställningarna för det egna nätet kommer finnas kvar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromecast

Jag använder Chromecast för att se Youtube på TV.
Någon delning av Internet behövs inte, det dyker upp en liten ikon som man klickar på.
Klart!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Chromecast

Tydligen så kan den ansluta själv till ett wifi-nät, man får göra närverksinställningarna i appen för Chromecast.

Problemet kan ligga i att vissa wifi-nät som man köper/får lösenord till kanske bara tillåter 1 st. anslutning och vill man ha fler anslutningar så får man fixa fler lösenord.

Frågor Chromecast.
https://support.google.com/chromecast/answer/3210071?hl=sv
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Chromecast

Jag kanske har fel men jag hade inte räknat med att det funkar utan ett eget nät i husbilen, typ en mobil router eller en router som kan skapa ett eget undernätverk på ett externt wi-fi, kanske det går om både den mobila enheten och chromecasten sitter i samma externa nätverk men då kommer ju vem som helst åt din enhet och du kommer åt andras

//Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Chromecast

Jag håller med om detta,
Jag har aldrig provat chromecaste'n i andra nätverk än mina egna.
Men jag tror inte det funkar på "fria/avgifts wifi"-anslutningar, då dessa mer är en hot spot, och inte ett nätverk, sen är ju bitrate'n oftast urusel i dessa hot spots så upplevelsen blir nog en besvikelse på t.ex C more play

Kör man med Apple's prylar i husbilen bör man nog satsa på AppleTV istället,
Chromecast har iallafall tidigare varit buggig ihop med iOS prylar.
 
Senast ändrad:

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: Chromecast

Chromecast är mycket enkel att konfigurera och använda, men jag skulle inte försöka använda den via olika wifi-nät på t.ex. campingplatser.
Dels är förmodligen hastigheten och signalkvaliteten inte den bästa, dels är det lite knöligt att få Chromecasten att byta mellan olika trådlösa nät.

Det enklaste sättet att byta trådlöst nät kräver att du gör det medan din Chromecast (och din telefon eller surfplatta) är anslutna till det "gamla" nätet, dvs du behöver vara på en plats där du har tillgång till både det gamla och nya nätet samtidigt vilket normalt inte är möjligt.
Annars tror jag att du måste göra en fabriksåterställning på din Chromecast och det är lite jobbigt att behöva göra det varje gång du anländer till en ny plats.

Så ska du köra med Chromecast rekommenderar jag att du ansluter både Chromecast och telefonen till en egen trådlös router. Då är de ju alltid anslutna till samma wifi-nät.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Chromecast

Hur gör man för att spegla skärmen iphone 5s?
Är det någon som vet när/om fungera med comhemplay.
Tacksam för svar.
//Arne B
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromecast

Det har jag aldrig lyckats med men inte heller försökt.
Däremot funkar SVT Play och NRK.TV numera.
Vissa NRK kan inte visas utanför Norge.

image.png
Jakten på Nordlyset NRK TV
 
Senast ändrad:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Chromecast

Hur gör man för att spegla skärmen iphone 5s?
Är det någon som vet när/om fungera med comhemplay.
Tacksam för svar.
//Arne B

Vad jag förstått, (och inte hittat i min chromecast) , så kan man bara spegla skärm från en android, inte ios. Då behöver du en apple-tv där det går utmärkt.

Comhem har jag inte, så det har jag ingen koll på.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Chromecast

Har aldrig påstått nått annat, men spegla skärm går inte
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Chromecast

Chromecast är mycket enkel att konfigurera och använda, men jag skulle inte försöka använda den via olika wifi-nät på t.ex. campingplatser.
Dels är förmodligen hastigheten och signalkvaliteten inte den bästa, dels är det lite knöligt att få Chromecasten att byta mellan olika trådlösa nät.

Det enklaste sättet att byta trådlöst nät kräver att du gör det medan din Chromecast (och din telefon eller surfplatta) är anslutna till det "gamla" nätet, dvs du behöver vara på en plats där du har tillgång till både det gamla och nya nätet samtidigt vilket normalt inte är möjligt.
Annars tror jag att du måste göra en fabriksåterställning på din Chromecast och det är lite jobbigt att behöva göra det varje gång du anländer till en ny plats.

Så ska du köra med Chromecast rekommenderar jag att du ansluter både Chromecast och telefonen till en egen trådlös router. Då är de ju alltid anslutna till samma wifi-nät.

Ett sätt att lösa det för att slippa att byta WiFi på mobil och chromecast är att köra med DOVADO TINY AC i husbilen, då byter man bara wifi på routern,
då är det enklare och köra sitt interna nät som vanligt, gjort det ett tag och det fungerar bra!
 
Toppen