F
F.d. 24550
Guest
Som många vet och retat sig på, har man varit tvungen att köpa ett Camping Key Europe (CKE)-kort för att övernatta på en SCR-ansluten camping i Sverige och på campingar i Danmark.
Konkurrencerådet i Danmark har 2017 behandlat ärendet efter klagomål från ACSI och konstaterar att Campingrådet (den danska motsvarigheten till SCR) har tillämpat en strategi där CKE-kort skall vara enda godkända campingpass, och att det är tvingande, för övernattning på campingplats. Dvs en strategi som handlar om att exkludera andra campingpass på marknaden, t ex ACSI Club ID. Man har dessutom en strategi där kortet har samma pris oavsett var det köps så att ingen priskonkurrens kan förekomma. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen konstaterar att Campingrådet brutit mot konkurrenslagstiftningen.
Mer information om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslut finns på denna länk:
https://www.kfst.dk/media/46138/20170531-camping.pdf
Om detta är ett brott mot konkurrenslagstiftningen i Danmark och EU, hur är det då med SCR här i Sverige som fortfarande propsar på CKE-kort? På SCR:s hemsida står följande:
”Camping Key Europe är det digitala kundkortet för alla som bor på en campingplats. … Alla campingplatser som är medlemmar i SCR Svensk Camping är anslutna till systemet och alla våra gäster behöver ett aktivt Camping Key Europe för att bo hos oss.”
Kortet kostar i år 150 kr om man beställer ett kort via camping.se och 160 kr om man köper det på campingplatsen. Detta utöver ordinarie taxa för vistelsen på campingen.
Alltså, man måste ha ett CKE-kort för att övernatta på en SCR-camping, samt priset är enhetligt och samma pris gäller oavsett var kortet köps (förutom den lilla prisskillnaden beroende på om kortet köps på nätet eller på campingplatsen). Verkar inte det som en strategi som exkluderar andra campingpass och förhindrar priskonkurrens?
Konkurrencerådet i Danmark har 2017 behandlat ärendet efter klagomål från ACSI och konstaterar att Campingrådet (den danska motsvarigheten till SCR) har tillämpat en strategi där CKE-kort skall vara enda godkända campingpass, och att det är tvingande, för övernattning på campingplats. Dvs en strategi som handlar om att exkludera andra campingpass på marknaden, t ex ACSI Club ID. Man har dessutom en strategi där kortet har samma pris oavsett var det köps så att ingen priskonkurrens kan förekomma. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen konstaterar att Campingrådet brutit mot konkurrenslagstiftningen.
Mer information om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslut finns på denna länk:
https://www.kfst.dk/media/46138/20170531-camping.pdf
Om detta är ett brott mot konkurrenslagstiftningen i Danmark och EU, hur är det då med SCR här i Sverige som fortfarande propsar på CKE-kort? På SCR:s hemsida står följande:
”Camping Key Europe är det digitala kundkortet för alla som bor på en campingplats. … Alla campingplatser som är medlemmar i SCR Svensk Camping är anslutna till systemet och alla våra gäster behöver ett aktivt Camping Key Europe för att bo hos oss.”
Kortet kostar i år 150 kr om man beställer ett kort via camping.se och 160 kr om man köper det på campingplatsen. Detta utöver ordinarie taxa för vistelsen på campingen.
Alltså, man måste ha ett CKE-kort för att övernatta på en SCR-camping, samt priset är enhetligt och samma pris gäller oavsett var kortet köps (förutom den lilla prisskillnaden beroende på om kortet köps på nätet eller på campingplatsen). Verkar inte det som en strategi som exkluderar andra campingpass och förhindrar priskonkurrens?