• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping eller parkering

F

F.d. 55485

Guest
Finns det ngn i klubben som kan redogöra för skillnaden mellan camping och parkering.
I klartext; är det förbjudet att stanna övernatten (parkera och sova i husbilen) på en plats där det råder campingförbud?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Camping eller parkering

Nej, det är inte förbjudet, även om vissa kommuner hävdar motsatsen trots att de erkänner att de inte lagligen kan förhindra det. Malmö är en sådan kommun.

Däremot att på platsen ställa ut möbler, grilla etc. kan uppfattas som camping och då är det inte tillåtet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Camping eller parkering

Overnatting i bil kan ikke forbys, takk til kjøre/hviletid bestemmelsene i Europa for yrkestrafikk. Saken ble prøvet juridisk i forbindelse med et lovforslag i Norge for noen år siden, lovforslaget ble erklært i strid med internasjonale avtaler og forkastet.

Men som Gunnar påpeker sett ikke ut møbler, markise og lignende, gjør en det så er det ikke lengre en parkering.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Camping eller parkering

Bra att det finns en uppfattning inom HBK om vad som är skillnaden.
Intressant med det norska rättsfallet, men....

Av större intresse är dock vad svenska myndigheter fastställt i lagtext och om detta skiljer sig från t.ex. vad EU eventuellt föreskriver.

Så frågan är om det finns något rättsfall i Sverige, eller tydlig lagtext, som beskriver skillnaden.

Någon som har fakta?
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Camping eller parkering

hej lasse,,ja vet inte om du svarar på min fråga,,men om jag förutsätter detta så finns ju inga p-regler ännu för husbil,,
annat än ställplatser då,,
vad som är intressant är ju om eu har några regler runt detta??? ja känner inte till det,,
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping eller parkering

Vad är stannande?
Med att stanna menas att stå stilla med ett
fordon, utom när man stannar
1. för att undvika fara,
2. för att trafikförhållandena kräver det, eller
3. för att parkera (se nedan).

Vad är parkering?
Att parkera innebär att ställa upp ett fordon
med eller utan förare, utom när man gör det
1. för att trafikförhållandena kräver det
2. för att undvika fara, eller
3. för att låta en passagerare stiga i eller ur
fordonet eller för att lasta av eller på gods.

Källa: Transportstyrelsen
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09303_6.pdf

Vad som sker i ett parkerat fordon är av privat natur och således din ensak.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller parkering

Detta är ett gammalt kärt ämne här på HBK´s forum. Jag vet inte hur man infogar länkar till gamla trådar, men sök på just "camping och parkering" eller varför inte "Skummelövsstrand" så kommer det fram en hel del fakta och ännu mera tyckande.

Problemet som jag ser det är att det inte någon stans i regelverken finns definierat vad camping är för något, vilket kan tyckas anmärkningsvärt. Kommuner kan förbjuda en företeelser som inte är fastslagen vad det är för något.

Johan K.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Camping eller parkering

jag är bara intresserad om eu har nåt intresse i detta,,
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping eller parkering

Uppehåll på annans mark enligt allemansrätten

Allemansrätten innebär inte bara rätt att passera över annans mark utan också en viss rätt att vistas där. Frågan i vilken utsträckning detta är tillåtet är om möjligt ännu oklarare än rätten att färdas. Så mycket är säkert, att man inte får göra uppehåll för rastning, bad etc. på tomt, plantering eller skadekänslig mark. När det gäller längre uppehåll på samma ställe får man också annars ta speciell hänsyn till skaderisken. Den som håller till flera dagar på ömtålig gräsmark och trampar upp gräset kan möjligen straffas enligt 12 kap. 4 § brottsbalken. Han kan också bli skyldig att ersätta skadan.

Kortare uppehåll

Vidare är det klart att kortare uppehåll på tillåten mark inte medför några rättsliga påföljder, så länge marken inte skadas. Man får solbada en hel dag på annans badplats utanför tomtområde; man får också rasta av annan anledning och till och med tillfälligt ställa upp bord, stolar och liknande lättflyttad egendom på platsen.

Svårigheterna uppkommer främst vid längre uppehåll på mark, som i och för sig inte är ömtålig. Det går bra att stanna ett par dagar om man tältar i något skogsområde långt från bostadshus. Men det är tveksamt om ens en enda natts tältning kan accepteras alldeles utanför markägarens tomt.

Tältning

En tveksam fråga är i vad mån tältning utan markägarens tillstånd träffas av denna straffbestämmelse. Att tälta innebär ju ibland viss grävning; kanske kan tältaren rentav anses ”bygga” på annans fastighet eller skilja markägaren från besittningen av ett litet stycke mark? Men kortvarig tältning brukar inte bedömas på detta sätt. Det avgörande är nog att detta inte ses som något verkligt besittningsintrång. Tidsgränsen sägs ibland vara ett dygn, men det är svårt att finna ett auktoritativt stöd för att just denna gräns skulle vara juridiskt betydelsefull.

Sannolikt har det betydelse hur pass diskret tältaren är. Håller han sig långt från bostadshus i något skogsområde får han troligen stanna flera dagar utan straffpåföljd, medan det är tveksamt om ens en natts tältning kan accepteras alldeles utanför det område som utgör markägarens tomt. Att objudna främlingar i dagar och nätter förlägger sitt privatliv intill en bostad kan medföra mera vantrivsel och irritation än markägaren rimligen bör tåla, inte minst när det saknas ordnade toalettförhållanden.

Man får antagligen också ta hänsyn till att tältning i grupp ställer till större problem för markägaren än enstaka tältare. Det kan i gränsfall leda till att en tältning anses otillåten och i varje fall medföra skadeståndsskyldighet. Rättsläget är överhuvud taget så oklart att en tältande gör klokt i att hålla sig borta från bebyggelse, om han inte frågat markägaren om lov. Vid grupptältning bör man i alla händelser ta kontakt med markägaren.

Vid närgången tältning, framför allt på område som kan anses som tomtmark, har markägaren antagligen rätt att helt enkelt flytta undan tältet, om dess ägare vägrar att ta bort det själv. – Det bör påpekas att en del kommuner har begränsat rätten till tältning utanför vissa campingplatser genom särskilda föreskrifter med stöd av förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. I så fall kan den som tältar i strid med föreskrifterna utan vidare straffas.

Parkering

Också den praktiska frågan om rätten till bilparkering är oklar. Till en början är det naturligt, att parkering är tillåten bara där man får färdas med bil (se sid. 35 f). Troligen har man i princip rätt att ställa bilen intill väg, om parkeringen inte medför någon skada eller olägenhet för markägaren. Det räknas inte som terrängkörning.

Man har dock antagit att bilisten åtminstone måste respektera ett uttryckligt förbud mot parkering på viss plats. I varje fall om han parkerar längre än rent tillfälligt på ett område som markägaren har intresse att förfoga över – till exempel en parkeringsplats som denne själv använder – kan detta tänkas vara olovlig besittningsrubbning (enligt 8 kap. 11 § brottsbalken) och alltså straffas som egenmäktigt förfarande.

Husvagnsuppställning

Uppställning av husvagnar på privat mark bedöms säkert ännu strängare. Här tillkommer ju också de skäl som kan anföras mot närgången tältning. Det är tveksamt om ens en natts uppehåll kan tillåtas i närheten av markägarens bostad, ifall han sätter sig emot det. Vid förbjuden husvagnsuppställning, liksom vid förbjuden tältning, kan markägaren ansöka om så kallad särskild handräckning hos kronofogdemyndigheten. Också vid andra mera omfattande åtgärder på fastighet har säkert fastighetsägaren möjlighet att ingripa. Som nämnts kan ett vitesförbud ibland bli aktuellt när någon överskridit eller kan väntas överskrida allemansrättens gränser.

Ett sådant föreläggande kan markägaren få till stånd när till exempel en organiserad tältning medför någon olägenhet för honom som inte är rent bagatellartad; det fordras inte att intrånget varit straffbart. Utvägen har dock inte så stor praktisk betydelse, eftersom föreläggandet också i dessa fall måste riktas mot viss person och i regel meddelas av domstol. Proceduren blir därför dyr och omständlig.


SFS som innehåller "camping"

SFS 2007:215 Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857)
SFS 1980:578 Lag (1980:578) om ordningsvakter
SFS 1966:742 Lag (1966:742) om hotell- och pensionatrörelse
SFS 2007:185 Förordning (2007:185) om producentansvar för bilar
SFS 1993:1617 Ordningslag (1993:1617)
SFS 1998:905 Förordning (1998:905) om miljökonsekvensbeskrivningar
SFS 1962:700 Brottsbalk (1962:700)
SFS 1994:200 Mervärdesskattelag (1994:200)
SFS 1998:899 Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
SFS 2010:900 Plan- och bygglag (2010:900)
SFS 2011:338 Plan- och byggförordning (2011:338)
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller parkering

hej lasse,,ja vet inte om du svarar på min fråga,,men om jag förutsätter detta så finns ju inga p-regler ännu för husbil,,
annat än ställplatser då,,
vad som är intressant är ju om eu har några regler runt detta??? ja känner inte till det,,
jag svarade trådskaperen , Men det finns vissa P.platser som är märkta endast PB, ej husbilar ,det kan bero på P.platsen utformning eller läge hälsningar lasse.
 
Senast ändrad:

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller parkering

Hej. Finns det inget predjukat på det. Om inte skulle det va bra.
Häls Roddan
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller parkering

Är fullt medveten om att lagtexten inte på något sätt är kristallklar. Samtidigt som det inte finns (ännu) något som heter husbilar. Det sorteras under PB2. Alltså någon form av personbil....
Men varför göra allt så besvärligt? Jag har fricampat under många år. Som regel aldrig ställt mig där det kan upplevas negativt av andra eller markägare. Därimot så har jag ofta parkerat på många ställen där man inte skulle gilla camping. Alltså ställer jag inte ut bord och stolar. Drar heller inte ut markis.
Framför allt så frågar jag om det finns någon att tillfråga, om det är ok att jag står på plats 1 eller ett par dygn. Har aldrig blivit nekad.
Det är kanske vad vi alla borde göra. Om inte annat för att kunna stå i lugn och ro. Samt att inte reta andra i onödan. I sista ändan drabbar det ju bara oss själva som husbilsåkare negativt. Möt andra människor som du vill bli bemött själv så brukar det ordna sig till det bästa.
/ Frank :)
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Läste något intressant:

"Inom kommunen gäller generellt 24-timmars parkering på vägmark, om inte annat anges. Det är inte tillåtet att övernatta i parkerad husbil eller husvagn inom Öckerö kommun på gatumark t.ex. parkeringsplats eller i naturen."

I en parkerad personbil (PB klass2) gör man väl vad man vill inne i bilen ?

Alltså inte veva ut markis och ta ut möbler etc.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller parkering

Det gäller att utnyttja varje utrymme. Bilden tagen i Frankrike.
Lars
 

Bilagor

  • 2017-09-10 13.46.42.jpg
    2017-09-10 13.46.42.jpg
    2,6 MB · Visningar: 36
Toppen