• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägares snikenhet

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

God morgon i tråden ! Vad jag inte förstår är hur SCR ska kunna bestämma parkeringsavgifter/ställplatsavgifter som t.ex. anläggs/ägs av kommunen i fråga
Vad jag sen tycker framgår med önskvärd tydlighet i denna och andra trådar i samma ämne är att det hos en del har antagit formen av en häxjakt på SCR det står var och en fritt att övernatta på SCR eller annan plats som har framkommit i tråden
Tack för ordet och en fortsatt fin vår hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Att SCR inte bestämmer parkeringsavgifter/ställplatsavgifter som t.ex. anläggs/ägs av kommunen har du rätt i. Problemet är att ingen i tråden påstått detta. Däremot att dom lobbar för att avgifterna skall höjas eller till & med att ställplatserna skall bort eller drivas i deras egen regi står väl utom allt tvivel. Det vore väl tråkigt om dom fick monopol på all övernattning i husbil, då om någonsin skulle vi få se priser ingen av oss är vana vid. För min egen del tycker jag att valfriheten att kunna nyttja camping eller en ställplats med moderat avgift är bra & ger något som passar alla. Men försvinner det ena alternativet så försvinner ju valfriheten & man blir beskuren.

Bennie
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Jag är uppväxt i Sotenäskommun och märkt av campingnägarnas sätt att sätta press på kommunen.
Ta tex Guleskär i Kungshamn campingägare fick tillstånd att driva platsen som ställplats.
Ja det gick som det brukar de började med en hundring slutade med nästan med det dubbla.Nu är den platsen stängd så det är historia.
Solvik stängde för gäster ut med långliggare in med flyktingar ja bra ekonomi sas det.
Ja nu är flyktingarna borta så nu är det omvänt inn med långliggarna och andra gäster.
Tänk så fort man glömmer tur är väl det.
Tog ett snack med en kommunal tjänsteman frågade om det inte var bra med husbilar Nej de är snåla och bidrar inte med någonting de vill ha allt gratis de skall in på campingarna det är vad som gäller punkt slut.
Men varför inte anlägga en ställplats uppe vid vatten tornet med västerhavet som utsikt det skulle väl inte vara så dumt föreslog jag.Eller har ni inte något eget förslag som kommunen skulle stå bakom frågade jag.
Vad tror du husägarna och campingägarna skulle tycka om detta blev av. Svaret blev husägarna tycker att deras fastigheter skulle sjunka i värde om så blev fallet och minskade intäckter för campingarna vore ju synd.
Så någon sitter nog i någons knä i kommunledningen.Ja vem sitter i vems knä är frågan.Vem vet någon kan sitta på 2 stolar.
En i kommunhuset och en på campingen?:wub:
Vi är inte i behov av husbilar var hans åsikt vi har ju båtarna i våra gästhamnar.
Det är några år sedan jag hade den här dialogen med företrädare för Sotenäs kommun men en sak är säkert de gillar inte husbilar.
Att affärsinnehavare inte tänkt på inkomsterna av 30 till 40 husbilar per dygn som kunde ge klirr i kassan är för mig en gåta. Så upp och hoppa någons knä kan vara ledigt även för dig vem vet.
Ja så är det på västkusten på sommaren.
Nu får det vara bra nu har jag skrivit av mig hoppas ni förstår.
Kram på er alla snåljåpar.
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Att SCR inte bestämmer parkeringsavgifter/ställplatsavgifter som t.ex. anläggs/ägs av kommunen har du rätt i. Problemet är att ingen i tråden påstått detta. Däremot att dom lobbar för att avgifterna skall höjas eller till & med att ställplatserna skall bort eller drivas i deras egen regi står väl utom allt tvivel. Det vore väl tråkigt om dom fick monopol på all övernattning i husbil, då om någonsin skulle vi få se priser ingen av oss är vana vid. För min egen del tycker jag att valfriheten att kunna nyttja camping eller en ställplats med moderat avgift är bra & ger något som passar alla. Men försvinner det ena alternativet så försvinner ju valfriheten & man blir beskuren.

Bennie

SCR kommer aldrig att få bestämma ställplatsavgiterna...detta är inte Nord Korea.
Allt låter mera som " Jante "
ICA handlaren bestämmer över sina priser & ändå så handlar vi där....
Om alla tänkte som GEKÅS ( Ullared ) så hade alla vunnit på det
Nada/nema...alla tänker inte så....så därför får vi betala 1 högre pris....detta är bara acceptera ell åka vidare....men vill du nyttja vad som erbjuds till det priset som det kostar så stanna kvar & betala...ell åk vidare hitta din plats...men Dieseln kostar åsså när du letar + flera körda mil....ALLT ÄR RELATIVT.....du gör vad som är bäst för dig....
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Man kan önska att det går till så i de bästa av världar. Är inte begrepp som lobbying och priskarteller kända? Jag menar att att att det förekommer som jag ser det oegentligheter inom den fria marknadsekonomin. SCR har många gånger gått ut och klagat på kommunala husbilsparkeringar, med eller utan service. De har klagat på prissättningar som de menat har varit ojusta ur konkurrenssynpunkt. De har försökt att påverka etableringar av ställplatser. SCR anger inte priserna på sina campingplatser i sin katalog, vilket kan tolkas som konkurrensbegränsning. Detta är i alla fall min bild av det hela. Hur mycket priskarteller det finns och hur väl SCR har lobbat bland kommuner får vi väl aldrig reda på, men inte tror jag att just denna bransch skulle vara fri från oegentligheter. I drivmedelsbranschen,som exempel, som du själv nämner, har det ju tidigare funnits bevis för kartellbildningar.

Jag menar att världen inte alltid är så "rak och enkel" att alla följer de regler som det har överenskommits om. Som enskild och tillsammans i kollektiv får man oftast vara misstänksam och uppmärksamma de gånger som dessa oegentligheter uppdagas. Därför tycker jag att det är viktigt att vi reagerar och rapporterar företeelser där vi tycker att det inte står rätt till och samtidigt inte blir beskyllda för att gnälla. Och det är bara vi i husbilskollektivet som kan driva våra frågor, då ingen annan kan förväntas göra det åt oss.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Visst funkar bra för mig!!!!jag kör mitt race & betalar vad det kostar utan att gnälla ...Ok...
Jag betalar !!!!! & ni andra ???
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Det är bättre att Du betalar än att jag gör det. Du har gott om pengar, det saknar jag. Tack för att du betalar:cool:

Vid närmare ertertanke....
Ja.... jag ska bjuda dig !!!
Men bara denna gng...
Så skicka en räkning till mig..spssa den.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Tackas speciellt för denna generositet:)
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Du har 20 dagar på dig.....
Snyltare.
Detta gäller bara 1 gng.& vid en ställplats.
MVH:acer
 
Senast redigerad av en moderator:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Hej på er alla.
Nu får ni lugna ner er att ni är irriterade kan bero på olika saker.
Kanske
Förlite sömn, dålig dag på jobbet, någon som trampat er på en öm tå.
Kan det vara muckelsoppa?
Kan det vara så att ni sett botten på flaskan?
Vore det inte bättre att ni SMS ade var andra??? Så lugna ner er och uppträd som vuxna mäniskor.
Det råder väl ingen tvekan om att man skall betala men priset borde vara satt efter vad som erbjuds på platsen.
2179:wideeyed::spinny:
 
Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Anders Bohman; skrev:
Sen är inget fel eller rätt så länge man inte retar folk....;)[/QUOTE

Just det, är det inte så att det har i alla fall förekommit och förmodligen även i dag Misbrukas parkeringarna som är gratis, så det är inte konstigt att "kreti & pleti" retar sig på oss HB:åkare och i vissa fall lobbar för förbud mot detta samt motar in oss på campingar oavsett tillhörighet (FC, SCR) Nej det är ju så att vad det än gäller, missbruk föder förbud och begränsningar
En fortsatt fin vår hälsar
Hasse & Ingegerd
 
Senast ändrad:
Toppen