• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägares snikenhet

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I senaste numret av tidningen Husvagn & Camping kan man läsa:
Köpcentrum på Öland kritiseras för onödigt generös prissättning. Det vi vänder oss emot är inte att de har ställplatser där, utan att det är gratis. Säger Catrin Sörenson vd på Kronocamping Saxnäs & styrelsemedlem SCR. Anledningen till kritiken från campingranchen är beslutet att fortsätta erbjuda gratis ställplatser till husbilar vid Ölands Köpstad. Det finns 14 platser & man får stanna i högst 24 timmar säger C-J Nilsson på P&E Fastighetspartner som förvaltar Ölands Köpstad.

Tja, vad skall man säga? Ännu en gång visar SCR sitt rätta jag. Det gör mig än mer övertygad om att inte gynna denna organisation som försöker få monopol på allt som hör husbil & husvagn till.

Bennie
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Har inga synpunkter på SCR eller andra Campingägare. De som driver ett företag (camping) vill så klart tjäna pengar på sin verksamhet. Jag tycker i detta perspektiv inte det är så konstigt att vissa klagar på gratis platser för husbilar. Vi kommer ALDRIG, komma ifrån att vissa erbjuder gratis platser och att då en närliggande campingägare klagar. Kan också förstå att handlare erbjuder dessa platser de vill och att folk skall handla, så de kan tjäna pengar.

Tror vi så länge vi lever få leva med detta problem. På gott och ont.
 

Mats Svensson

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Svar till Lassej Hej undrar hur du kan resonera på detta sätt, det som erbjuds är en parkeringsruta och en soptunna som alla kan utnyttja. Varför skulle campingägare och SCR över huvudtaget ha synpunkter på detta?
vänligen Mats & Camilla
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Vi stod på den där asfaltsplatsen förra året. Vi hade gjort en nattkörning ner till Öland och kom fram till Färjestaden vid 4hugget på morgonen och då var platsen perfekt som en sovplats ett par timmar.
Sen lite handla i köpcentret som det säkert är tänkt;), och inget fel i det!

Sen var det bara att fundera vidare hur resten av tiden skulle nyttjas på denna underbara Ö:D

Så funkar en sån ställplats för oss, men inte skulla jag vilja tillbringa nån längre tid där inte.
Fast som ett flexibelt alternativ bland alla andra sovmöjligheter är den kanon!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Svar till Lassej Hej undrar hur du kan resonera på detta sätt, det som erbjuds är en parkeringsruta och en soptunna som alla kan utnyttja. Varför skulle campingägare och SCR över huvudtaget ha synpunkter på detta?
vänligen Mats & Camilla

Jag tänkte precis i samma banor när jag startade tråden. Inte kan väl 14 gratisplatser som används sporadiskt gräva något större hål i Kronocamping Saxnäs kassa. Nej, det är som det brukar, den som har mycket vill ha mer & helst alltihop.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Sporadiskt? Jag tycker nog att där är fullt varje gång vi åker förbi. :wideeyed:
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Hade campingplatsägare och SCR lärt sig förstå skillnaderna i behov mellan husbilsfolk och husvagns/tältfolk och därmed erbjudit platser efter behov och därmed prissatt dessa platser därefter så hade förmodligen många "problem" minskat.
Står just nu på en campingplats i Orsa Dalarna(bara för en natt) då jag inte fann något alternativ.
Kostar 440:- för en natt. Törs inte tänka på vad dom som skall stå här midsommarafton får betala.
Jag tycker inte det är något konstigt i att många av oss husbilskörare väljer alternativ när de står till buds.
Rolf
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Sporadiskt? Jag tycker nog att där är fullt varje gång vi åker förbi. :wideeyed:

Sporadiskt var kanske fel ord. När jag skrev sporadiskt så tänkte jag på den enskilde HB-ägaren. Men likväl, 14 platser är väl inget för Kronocamping Saxnäs att hända upp sig på med tanke på alla platser som dom förfogar över. Att det är fullt varje gång du åker förbi så kan det ju vara på det viset att dessa HB-ägare är där & handlar. Att ställa HB'n på Kronocamping Saxnäs & ta taxi till Köpstaden för att handla skulle nog bli väldigt dyrt med campingavgift & allt, eller vad tror du?:D

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Sporadiskt? Jag tycker nog att där är fullt varje gång vi åker förbi. :wideeyed:

Hej herr Alfa Montreal
Där kan jag hålla med dig! Vi har ett par bekantas bekanta som gärna bosätter sig där ett gäng dar! Snålrövar;), kan gott tänka mig att det är fler som gärna står där på den solkiga asfalten i flera dagar bara för att tjäna ett par hundringar!
Fast som tillfällig rastplats fyller det sin funktion, sen kan man förstå reaktioner när camping/ställplatsägare ser detta snikeri! Det är skillnad om folk väljer att fricampa pga. just frihetskänslan vid någon avsides skogssjö eller liknande!

Nää, det skall va gött å leva:D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Att campingen inte tycker om konkurrerande alternativ som dessutom är gratis är väl inte så konstigt och helt normalt. Vilken företagare vill inte ha alla kunder för dig själv?

Det man kan undra över är varför tidningen springer campingens ärenden och bildar opinion genom att ta upp en sån ointressant "nyhet".
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Hej herr Alfa Montreal
Där kan jag hålla med dig! Vi har ett par bekantas bekanta som gärna bosätter sig där ett gäng dar! Snålrövar;), kan gott tänka mig att det är fler som gärna står där på den solkiga asfalten i flera dagar bara för att tjäna ett par hundringar!
Fast som tillfällig rastplats fyller det sin funktion, sen kan man förstå reaktioner när camping/ställplatsägare ser detta snikeri! Det är skillnad om folk väljer att fricampa pga. just frihetskänslan vid någon avsides skogssjö eller liknande!

Nää, det skall va gött å leva:D

Lätt fixat, bara att begränsa P-tiden till 24tim på en tlläggstavla.

Hejs
Claes 105
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Det säger väl sig självt att tidningen går campingarnas ärende det är ju en tidning som i stort vänder sig som namnet visar till camping o husvagn.
Sörensson har säkert konstaterat att köpstaden utökat platserna för husbilar med ca.10 platser det svider.
Olle.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Claes, det finns redan tilläggstavla som omtalar detta,har funnits sedan platsen öppnade.
Olle.
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Bor precis bredvid ställplatsen och från nu och 2-3 månader framåt, är det ofta 20-30 husbilar o även en del husvagnar som står där över natten, och vissa står där flera dagar även om det inte är tillåtet. Med andra ord, vid den här årstiden är oftast alla platser upptagna och då ställer sig folk helt sonika på de vanliga parkeringsplatserna eller bredvid på gräset istället för att åka vidare eller ta in på camping, så jag har full förståelse för att campingägarna inte gillar det.
På dagtid brukar det för övrigt bara vara ett par stycken, så det är nog inte så att dom stannar för att handla på köpstaden.
Har själv husbil o har svårt att förstå varför folk vill stå på den där asfalts-plätten, när det finns så många andra vackra platser på Öland :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Sporadiskt var kanske fel ord. När jag skrev sporadiskt så tänkte jag på den enskilde HB-ägaren. Men likväl, 14 platser är väl inget för Kronocamping Saxnäs att hända upp sig på med tanke på alla platser som dom förfogar över. Att det är fullt varje gång du åker förbi så kan det ju vara på det viset att dessa HB-ägare är där & handlar. Att ställa HB'n på Kronocamping Saxnäs & ta taxi till Köpstaden för att handla skulle nog bli väldigt dyrt med campingavgift & allt, eller vad tror du?:D

Bennie

Men inte parkerar man väl på ställplatsen för att gå och handla? Inte vi och många med oss! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägares snikenhet

Hade campingplatsägare och SCR lärt sig förstå skillnaderna i behov mellan husbilsfolk och husvagns/tältfolk och därmed erbjudit platser efter behov och därmed prissatt dessa platser därefter så hade förmodligen många "problem" minskat.
Står just nu på en campingplats i Orsa Dalarna(bara för en natt) då jag inte fann något alternativ.
Kostar 440:- för en natt. Törs inte tänka på vad dom som skall stå här midsommarafton får betala.
Jag tycker inte det är något konstigt i att många av oss husbilskörare väljer alternativ när de står till buds.
Rolf

När jag ser önskemålen från många husbilsåkare om vilka faciliteter en ställplats bör ha, så får jag intrycket att det är allt som en camping har utom lekplats, hoppborg, och möjligen butik. Det efterfrågas ju toa, dusch, elanslutning, stort utrymme för markis och möbler m.m? :wideeyed:
 
Toppen