• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

F

F.d. 25491

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Man kan ju undra var vår fria vilja tar vägen om alla måste stå på camping, jag tycker nog att campingarna ska klara sej själva utan att hållas under armarna av kommunerna genom en massa parkeringsförbudsskyltar. Campingarna kan ju anordna ställplatser med rejäla utrymmen och valfrihet vad gäller faciliteter så får de säkert fler husbilar.
Som om bussbolagen skulle bli sura på kommunerna för att de tillåter bilåkning och cykling
eller badhusen för att kommunerna tillåter badning i sjön
Det finns hur många paraleller som helst, campingarna kan ju inte förlora något de aldrig haft eller?
Kommunerna får nog ta ställning till om de vill ha husbilar som handlar i kommunen eller om de hellre ser att de handlar någon annanstans där inte campingarna styr över det rörliga friluftslivet. Tror inte campingarna klarar att tvinga någon att stå där då åker folk någon annanstans, vill man inte stå på camping så vill man inte oavsett vad campingarna tycker.
Därmed inte sagt att det är dåligt att stå på camping många föredrar det och det är helt ok men jag vill inte
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Man kan ju undra var vår fria vilja tar vägen om alla måste stå på camping, jag tycker nog att campingarna ska klara sej själva utan att hållas under armarna av kommunerna genom en massa parkeringsförbudsskyltar. Campingarna kan ju anordna ställplatser med rejäla utrymmen och valfrihet vad gäller faciliteter så får de säkert fler husbilar.
Som om bussbolagen skulle bli sura på kommunerna för att de tillåter bilåkning och cykling
eller badhusen för att kommunerna tillåter badning i sjön
Det finns hur många paraleller som helst, campingarna kan ju inte förlora något de aldrig haft eller?
Kommunerna får nog ta ställning till om de vill ha husbilar som handlar i kommunen eller om de hellre ser att de handlar någon annanstans där inte campingarna styr över det rörliga friluftslivet. Tror inte campingarna klarar att tvinga någon att stå där då åker folk någon annanstans, vill man inte stå på camping så vill man inte oavsett vad campingarna tycker.
Därmed inte sagt att det är dåligt att stå på camping många föredrar det och det är helt ok men jag vill inte

Mycket bra skrivet!!!

//Tommy
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Tänk om alla företagsledare som förlorar pengar i sitt företag kunde gå till sin hemkommun och gnälla att deras företag inte går bra,och begära att kommunen skulle hjälpa dom. Jag tror att det handlar om ren avundsjuka hos många. Vi lever väl i ett fritt samhälle? Det där med att husbilar ställer sig och sover över gratis, ja va är det med det? Vi har väl allemansrätten kvar i Sverige fortfarande, men man ska respektera vad som står där, då är det väl inte olagligt. Vad campingägarna behöver göra är att fråga husbilsturismen hur dom kan tillgodose dom så att alla parter är nöjda . Man skall inte bara hitta på en massa förbud.;)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Hej!
Vi har precis varit nere i södra Europa på semester, jag kan som jag skrivet om i tidigare trådar bara att konstatera att Sveriges campingkrämare har oerhört mycket att lära, var finns deras omvärldsbild? Man undrar om de själva tar ut i Europa på sina semestrar med husbil eller husvagn..kan bara konstatera att där "flyter" gränserna ihop mellan campingar/ställplatser/fria parkeringar allt som oftast och att det finns något för alla!

//Pilot
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Tyvärr ganska ofta då Jannike har rullator och behöver lite faciliteter.
Men vi försöker ta bra ställplatser.
Med vänlig hälsning, Thomas
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Man kan ju undra var vår fria vilja tar vägen om alla måste stå på camping, jag tycker nog att campingarna ska klara sej själva utan att hållas under armarna av kommunerna genom en massa parkeringsförbudsskyltar. Campingarna kan ju anordna ställplatser med rejäla utrymmen och valfrihet vad gäller faciliteter så får de säkert fler husbilar.
Som om bussbolagen skulle bli sura på kommunerna för att de tillåter bilåkning och cykling
eller badhusen för att kommunerna tillåter badning i sjön
Det finns hur många paraleller som helst, campingarna kan ju inte förlora något de aldrig haft eller?
Kommunerna får nog ta ställning till om de vill ha husbilar som handlar i kommunen eller om de hellre ser att de handlar någon annanstans där inte campingarna styr över det rörliga friluftslivet. Tror inte campingarna klarar att tvinga någon att stå där då åker folk någon annanstans, vill man inte stå på camping så vill man inte oavsett vad campingarna tycker.
Därmed inte sagt att det är dåligt att stå på camping många föredrar det och det är helt ok men jag vill inte


Utmärkt skrivet :)

Varför inte ta och skicka denna text till Richard Svedberg på tidningen?
Det är kanske dags att sluta stå med knuten näve i byxfickan... Annars kommer garanterat campingarna att "vinna"...
Troligen har campingägarna betydligt fler möten med kommunerna än vad "vi" har... eller har jag fel?

Jag skickar gärna brevet om författaren samtycker. Eller ska den skickas mer officiellt? Det viktiga är att skicka den NU när Rickard är lite "på" i frågan.

// Fredrik
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Marstrand camping är för långliggare, vi har besökt 3 par som står där permanent , och då dög det att vi fick köra in och parkera mellan tomter.
Men att se och höra behandling av både husbil/husvagns besökare som ville stå en natt var beklämmande.
Thomas
 
T

Teddi

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

kreativiteten känner inga gränser,, inte fantasin heller,,:p

när jag skaffade mitt första åkeri var de ju mycke kämpa,,,tänk om man skulle skylla på en konkurrent när de gick dåligt,,
va som nån skrev,,man kan inte förlora nåt som man inte vunnit,,

i denna sjuka entreprenörsanda skulle ja rekommendera skribenten att gå den
riktiga skolan,,
börja från grunden,,,kommun söker säkert nån trottoarterapeut,,

de gäller att sopa rätt från början,,haha,,
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Något som är intressant i sammanhanget är att när vi var därute senast, var där massor av husbilar på campingarna, Wiggersviks camping körde en drive med 150:- /natt och de flesta husbilarna stod där. Solviks camping hade ett antal bilar på sina platser uppe på berget, och det här var på våren. Att sedan inte alla väljer camping får dom nog lära sig att leva med. Campingägarna får nog akta sig så att hela deras näring på Sotenäset inte får dåligt rykte bland husbilsägare p.g.a. allt gnäll, och ingen åker dit, i stället för att åka in på campingarna?
 

stinavolvo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Vi åkte hemifrån tionde April ner genom Tyskland mot Alperna .Var där en vecka med fina ställplatser överlag,inga som helst problem med övernattning någonstans,vidare in i Frankrike mot Bordeaux samt norrut mot Normandie, Belgien,Moseldalen och mot Sverige.Det tog fyra veckor men vi såg väldigt mycket som inte finns hemma.Nu till kärnpunkten.ingenstans kostade mer än 14 euro med el ofta 6-10e men lika ofta var det gratis,franska kommuner har väldigt ofta mycket välordnade platser.Kan inte några campingägare åka ner med en husbil och få lite tips hur det kan se ut.(Resan tog 4voch800mil):yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Mulig vi burde ha lister over husbilsvennlige komuner og over de komuner som legger store begrensninger på bruken av husbiler. Det finnes nå slike lister i Danmark, og det er et land hvor turistnæringene nå klager over sterk reduksjon i besøkstall. Endel komuner der jager husbilene ved å ha forbud mot parkering - noen med unntak når butikkene er åpne! Andre tillater så kort parkeringstid at en ikke kan ta en hvil innenfor komunens grenser. Merkelig nok klages det over et meget sterkt fall i turistbesøk i disse komunene :rolleyes::rolleyes:
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare på Sotenäset på krigsstigen

Turismen här på sotenäset minskar för tredje året i rad
kanske en förklaring till de sura reaktionerna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Kanske ett resultat av deras sura reaktioner, vi åker betydligt mera sällan dit nu än förr. Sedan ser man ju vart många åker, Lysekil är ju fullt!
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Är nog bara en tidsfråga innan campingägarna får igenom att parkeringarna skall skyltas personbil klass 1 det har de ju gjort ex på Marstrand.
Det betyder att man inte kan parkera alls då och turismen försvinner vad det gäller husbilar.
Hur mycket förlorar kommunerna och näringsidkarna på det??
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Så mycket var det värd! Vadå samförstånd?
Nu går campingmaffian på krigsstigen igen!
Att stå på ställplats eller parkering och vistas i sin husbil har de oförskämdheten att kalla ”husbilsfusket”! Jag finner det kränkande.
Vad kallas då campingägarnas ansträngningar att tvinga in husbilarna på campingplatserna? ”Campingkommunism”!
Samförstånd? :mad: Inte för oss, vi bojkottar Sotenäs!
Julian
 
Toppen