• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campare tar över P platser...

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

I dag var jag till Biltema i Linköping! Kunde inte parkera så att jag bara upptog en plats som jag eftersträvar!"Dubbelparkerade" därför men gick till kundtjänst och frågade om det var OK att stå som jag gjorde! Svaret var att det var OK om jag var kund i affären! För skojs skull frågade jag då om de såg annorlunda på saken om jag stod kvar där över natten! Svaret var att "det hade de ännu mindre att invända emot då affären ju är stängd över natten och då inte behövde några parkeringsplatser alls"!

Vi vår senaste resa i Ångermanland såg jag i en information på turistbyrån att Coop i området välkomnade Husbilar att övernatta på deras parkeringar!

Det här med om man kan parkera på "vanliga" parkeringar enligt "vanliga" parkerings regler ser olika ut på olika platser! Vad som saknas verkar vara omdöme hos några!

Att inte störa och inget förstöra! Samt följa alla regler och lagar måste räcka! Alla som bär klubben märke bör enligt mig tänka på att vara ett föredöme, men utan att vika ner sig för Husbilshatare av olika schattringar som bara vill fösa in oss på Campingar, som levde vi i någon sorts planhushållning där makthavarna bestämmer vad som ska konsumeras!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Det "trodde" jag också var OK, när vi i Juni i år anlände Coop i Norrköping sent på natten, stod där 3-4h, kostade oss 700kr i "kontrollavgift" :mad:
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Det "trodde" jag också var OK, när vi i Juni i år anlände Coop i Norrköping sent på natten, stod där 3-4h, kostade oss 700kr i "kontrollavgift" :mad:

Om du inte överskridit någon tilläggs skylt på platsen och den i övrigt är avsedd för parkering så skulle jag göra följande! Gå till deras kundtjänst och förklara att du avsåg att handla där när de öppnat! Ta deras kommentar, som säkert kommer att vara positivt till din fördel, och överklara boten om de inte direkt tar den i kundtjänst och själva reklamerar den med det inhyrda parkeringskontrollanter!

Jag har själv framgångsrikt gjort så vid ett tillfälle!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Biltema och många fler stormarknader stänger parkeringen med bommar strax efter stängningsdags för butiken.
Då blir du antingen avhyst av vakten som låser eller instängd till nästa dag.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Det är ju perfekt om man blir inlåst bakom bom. Då lär nattsömnen inte bli störd av bilar som kommer eller åker för att inte tala om förare som vill använda parkeringen till inspirerad körning (tror jag det heter). Har använt denna metod i England en del gånger.

Det gäller bara att bommen låses upp är man vill åka. Kan ju vara trist att komma på en fredag och parkeringen är helgstängd.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Detta med bom fick mig tänka på "skruvade" människor som fäller ned bommen och låser det, fast de ser att det finns bilar i området. Två möjligheter. En äkta luniac, eller en total "tankefrihet". Jag skulle inte anställa någon av dem.
DE som seglat vid Götaälv vet vad detta betyder när det gäller brovakter. De har trafikljus till båtarna och kan styra när bron öppnas och båtarna måste vänta. Deras främsta nöje är att försöka reta upp båtfararen till nya, oanade höjder. Jag har sett hur båtägare - när de fått nog - jagar den bortspringande brovakten längs vägen. Kaptenskan springer efter med hjärtmedicin och därefter barnen....
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Om man aktivt gör något som uppenbarligen har konsekvenser för andra, tex att fälla ned en bom och låsa den utan att ta hänsyn till fordon som blir kvar på låst område, så är min uppfattning att man lider av en viss "tunnelseende". Om det är juridiskt tillåtet utan eftergifter, så borde minimikravet vara mycket tydliga skyltar med stora röda bokstäver på flera olika språk följt med symboltecken för analfabeter...
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Om du kör in på min tomt utan att kolla om det går och jag låser grinden då får du fan i mig vänta tills jag behagar öppna. I detta fall behövs inga skylltar.
Olle som inte har någon låsbar tomt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Snarare egenmäktigt förfarande. Det brukar ju gå att lämna platsen till fots. Skulle däremot platsen vara inhägnad och det är grindar som låses och hindrar en person från att kunna lämna platsen så lär det bli olaga frihetsberövande.

De platser vi frekventerat och blivit inlåst på har haft skyltar om låsningen. Ibland har vi blivit informerade om att grinden/bommen skulle låsas och vi har då haft möjlighet att åka men valt att stanna. Vid ett tillfälle har vi gått en långpromenad och kommit tillbaka när det varit låst vilket vi inte hade något emot. I England står det ofta att parkeringen låses vid skymning när nu det inträffar. En gång har vi blivit tvingade att åka ut från parkeringen vid låsning men hade då turen att det fanns en annan liten parkering på andra sidan gatan från parkeringsinfarten. Parkeringsvakten som låste såg både snopen och sur ut när han insåg att vi kunde parkera för natten utan att bryta mot några regler. Inte på någon av dessa parkeringar har vi tagit ut några möbler eller markis. Ibland har det däremot funnits rastplatsmöbler.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Jag vill inte på något sätt hårddra detta men då är de ju samma sak som en som kommer in i mitt hus olåvandes och jag låser in densamme eller? vad jag menar är att tomten är min och huset är mitt bägge är låsbara.
Olle.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Jag förstår ungefär hur du tänker, och jag menar också att det är stor skillnad mellan privat mark/tomt och en parkeringplats som är avsedd för allmänheten, även om det endast är dagtid. Lagen gör stor skillnad på privat personer och näringsidkare. Vissa länder är konsumentskyddet stort, vissa är den privata marken helig, även om du använder den för näringsverksamhet. Exakt hur/var gränsen går för övertramp är svårt att säga ens i Sverige. Man måste läsa ett antal NJA domar i så fall. Men jag vet att tex. i Finland är den privata marken mer privat än här....
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Campare tar över P platser...

Som jag har förstått det har man inte rätt att kvarhålla personer eller fordon som har parkerat på din tomt. Det är ett olovligt förfarande och det krävs att en person skall ha begått ett brott som kan ge fängelse en viss tid för att man skall ha rätt att göra ett s.k. Envarsgripande och hålla kvar någon. Det borde vara samma sak i en bostad.
Åke
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Jag tror att det måste vara minst två månaders fängelse. Problemet, som lekman, är att veta vilka brott, som har det straffvärdet.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

En sak att nämna i sammanhanget är skillnaden på Allmän och Privat parkering.
Parkeringsregler i trafikförordningen gäller Allmän parkering och då krävs godkända skyltar för att reglerna ska gälla. Dessa är huvudsakligen Vägverkets o Kommunernas parkeringar, men även dessa kan undantagsvis vara privata och är då reglerade i förordningar hos kommun eller länstyrelse.

På Privat parkering eller väg kan ägaren skylta med i princip vad som helst och detta gäller. Att se upp med på tex. en del gästhamnar där marken är kommunal men utarrenderad till en privat båtklubb som då kan ha sina egna parkeringsregler.
 
Senast ändrad:

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: Campare tar över P platser...

Rättegångsbalken 24 Kapitlet 7§

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Hm... Har vi inte kommit en bra bit från ämnet nu?

Tror att ämnet är både intressant, viktigt och aktuellt för många av oss som åker husbil, men kanske på en lite mera jordnära nivå.

Juridiska hårklyverier brukar vara bäst att lämna över till lagkunniga jurister.

TommyD
 
Senast ändrad:
Toppen