• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C teks smartpass laddare, hur vet man om kablar och säkringar från generator är tillräckligt grova

F

F.d. 54280

Guest
Hej

Jag har en Fiat Road car 2018 års modell som jag tänkt koppla in smartpass till mitt 460 amper batteribank. Smartpassen ger 80 amp som mest, säkringen till electroblocket från startbatteriet är dock bara på 50 amp och har kabeltjocklek som motiverar en så låg säkring. På startbatteriet finns fyra utgående kablar bortsett från dem som går till electroblocket, en mycket grov som jag antar går till startmotorn samt tre klena på ca 6 till 8 kvadratmillimeter. Någon av dessa måste alltså gå till generatorn. På samtliga finns något som ser ut som en säkring precis vid kopplingen på starbatteriets pluspol. På dessa står det 50 50 samt 70 antar att det är amp som avses. Jag fråga en på fiat som sa att alla nya fiathusbilar har minst 80 amp generator. Borde inte kablage och säkringar vara dimensiomerat för det då också? Hur har ni andra som har smartpass installerat gjort för att ta reda på att kablar och säkringar klarar av att hantera den höga strömmen på 80 amp, (eller 120 som en del modeller ger)?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Normalt finns ingen säkring på kabeln mellan bilen generator och bilens startbatteri. Det kan vara samma kabel som går till startmotorn.

Säkringarna på startbatteriet är säkert huvudsäkringar till bilens förbrukare (instrument, musikmaskin, fläktar, …), till kabeln mellan bilbatteri och bobatteri. m.m.

Allmänt så skall säkringar dimensioneras för att skydda kabeln från att bli överhettad. Kabeln skall dimensioneras för det spänningsfall man kan acceptera vid den maximala ström som går i kabeln. För kablage som leder laddning till batterier är det inte många tiondels volt man skall acceptera om inte laddkretsen har en sense-ledning (inte vanligt).

MVH
Hans
 
F

F.d. 54280

Guest
Det är kabeln från generatorn som måste vara tillräckligt grov, resten fixar jag själv, jag tänkte mest ifall det var någon som installerat en smartpass på liknande batteri som visste vilken av kablarna som går till generatorn.
 
T

Travel Master

Guest
Smartpass kan inte öka din laddning och eftersom du har en bil från 2018 så har du troligen Euro 6 motor och då behöver du en DC/DC laddare för att få en bra laddning. Gå inte på Ctek's säljsnack
 
F

F.d. 55451

Guest
Har också en Roadcar 2018.
Anvender 16 kvadrat bypass på EBL med Biltemas skillerelæ och får snabb laddning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Det jag förstår av Ctek så skall du använda dig av dual 250 S eller någon annan DC/DC omvandlare inte smartpass.Det finns ett annat företag som heter Odelco meden kille som är duktig på detta Leif Henriksson.
Odelco's grejer är visserligen dyrare men bra. Odelco har jobbat mycket på marinsidan kolla deras hemsida.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta är ett alternativ till Ctek, fördelen är att denna inte är spänningstyrd, utan startar på D+ signal samt ger 30A.
Det skrivs om Euro6 motorer men ingen vet säkert hur det fungerar på Fiat.
67F0E28F-A27B-4770-A983-EE59017288C5.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Enligt alla uppgifter som jag har kunnat finna har Fiat inte styrning av generatorn på någon Ducato, den enda kända bilen med detta är Mercedes Sprinter med Euro 6, möjligen kan den nya Ford Transit också ha det, men det verkar inte finnas någon info om detta ute ännu.
F.ö. ger C-Tek Dual tillsammans med Smartpass upp till 120A laddning beroende på version av Smartpass, den äldre 80A.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Montreal, det är samma uppgifter som jag har,men det finns dom som uttalar sig tvärsäkert på forum om motsatsen.
Det jag läser om Ctek250 är att det kan bli problem om generatorn inte lämmnar tillräcklig spänning hela tiden ( smart gen.) därför är en D+ styrning säkrare, personligen tror jag Smartpass är onödigt du kommer inte att få över 20A speciellt många minuter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om generatoren i Euro-6 er veldig smart så lader den ikke startbatteriet uten når det er nødvendig. Dette vil disable spennings styrte DC-DC ladere. Om D+ er rett vil dette være en tryggere løsning..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har sett flera svar från Fiat direkt att man avsiktligt har valt att inte leverera några bilar avsedda för husbilsbygge med "smart generatorstyrning" Inte heller bilar på med Euro 6. Vad som däremot händer nästa år när det kommer bilar med Euro 6 b- och uppåt och AdBlue, det vet vi ju inte !
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har kopplat från pluspolen på startbatteriet via CTEK S250 duo och CTEK Smartpass direkt till bodelsbatterierna (3x95Ah) via en 100A automatsäkring. Har gamla kretsen till elblocket kvar men tagit bort 50 A säkringen dit. 2 A säkringen som brukar sitta bredvid måste vara kvar för att styra kylens automatik. Jag har första generationens CTEK och flyttat över från förra husbilen Fiat till nuvarande MB. Solcellerna är också kopplade till CTEK S250 duo. Detta har gett mycket snabbare laddning av bodelsbatterierna. Jag hade förmodligen inte behövt CTEK Smartpass då laddningen sällan har överstigit 20 amp. Framför allt har bodelsbatterierna blivit ordentligt fulladdade vid körning vilket inte originalkretsen lyckades med. Använder bilen året runt då inte solcellerna har laddat och ändå blir det fulladdat. Har en batterimätare (BM 200) så jag har koll på laddning hela tiden. Jag tycker det fungerar bra.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Ska kopple inn CTEK 250 dual dc-dc laddare til bodelsbatteriet vicket står helt bak i min plåtis, Karmann Dexter, så att hitta D+ är svårt.Trodde jag kunde använda kabelen från generatoren vicken är 4 mtr. undan. Bilen har INTE El-blokk, ock den har kompressor-kylskåp (12V)
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Den ãr 2016 modell.150 Hk - 2,3 ltr.Man får inte õver 13,8V från generatorn.Misstãnker spãnningsfõrlust ock fõr tunn kabel dom 4 mtr.Av den orsaken vil jag koppla inn en CTEK dc-dc strax framfõr bodelsbatterit,men problemet ãr D+
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Om generatoren i Euro-6 er veldig smart så lader den ikke startbatteriet uten når det er nødvendig. Dette vil disable spennings styrte DC-DC ladere. Om D+ er rett vil dette være en tryggere løsning..
Således är Fiat Ducato-camperen Euro6 inte längre.
Fullspänning 14,5 volt om batteriets interna motstånd tillåter det. Detta var undantaget för omkring 2016.
Min Roadcar 2018 har installerat en voltmätare på startbatteriet och en på AGMs bodelbatterier, som båda kan läsas under körning.
Spänningen på bodelbatterierna kan via EBL nå till 14,7 volt, liknande spänningen som regleras av det fasta nätverket via EBL. Efter 14,7 volt går strömförsörjningen från EBL till vilospänning.
Om du har en bypass med skiljerelä över EBL, och med t.ex. 16 kvadrat till 305 Ah AGM, stiger spänningen långsamt till 14,7 volt, om du inte har en brytare på skiljerelä.
Voltmätre och EBL bypass, har jag installerat i maj 2018.
 
Toppen