• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta däck på egen hand

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.687
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Finns det någon på forumet som själv byter däck (sommar/vinter) på husbilen?
Vad jag närmast funderar på är det här:
• Är det ok att lyfta ett hjul i taget eller ska man lyfta en axel i taget för att minska sned belastning. Tänker mig att det inte är så bra för bodelen med enhjulslyft. Lyfta framaxeln är väl ok men lyfta bakaxeln är väl lite knepigare att komma åt på halv/hel-integr. Plåtis inga problem.

• Åtdragning av hjulmuttrarna, hur gör man säkrast? Momentnyckel?

Kanske bättre att lämna in till däckverkstad, eller vad säger ni?
Ja du Hackef, nu har du fått jäkla mycket tipps, erfarenheter, råd, enligt manualer, och vanligt sunt bondförnuft, när det gäller att skifta sommar/vinterhjul på husbil. Så är du nöjd, eller vad tycker du! Tycker det är på sin plats att det blir feedback på en sådan fråga framför allt till dom som har bidragit med konstruktiva tipps/svar
/Matti
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Bland det viktigaste enligt mej, är att anliggningsytor och gängor är rena från smuts, rost och framför allt färg. Är det inte det, kvittar det hur fin momentnyckel man har.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Bland det viktigaste enligt mej, är att anliggningsytor och gängor är rena från smuts, rost och framför allt färg. Är det inte det, kvittar det hur fin momentnyckel man har.
Och moment har jag lärt mej skall dras som du skriver ovan plus att gängan ska vara inoljad inte kopparpasta utan vanlig motorolja eller liknande , konan på bulten skall hållas torr och ren absolut ingen olja eller fett där för då brukar bultarna lossna efter ett tag . <Med vänlig hälsning Bengt.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Ett sätt att dra rätt moment är att använda sig av en badrumsvåg.
Jag har inte testat själv men fick höra det av en tekniklärare i mitten
av 60-talet.
Metoden kan användas för att spänna t.ex. hjulbultar.
Man ställer sig på vågen och håller spännverktyget vågrätt.
Sen drar man tills vågen visar uträknad vikt.
T.ex. så blir 150 Nm ca 15 kgm (eller exakt 150/9,81= 15,29).
Personens vikt + 15,29 kg ger rätt moment om man håller 1 meter ut på spännverktyget.
Är skaftet 400 mm så blir det 15,29/0,4= 39,7 kg

Metoden kanske även kan användas för att kalibrera en ”vanlig” momentnyckel.

59D0793A-02CA-44A9-8605-59D42716D47A.jpeg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kalibrera en momentnyckel med en badrumsvåg som inte är noggrannare än ± 5% (i bästa fall) är ingen bra metod. Då kommer man in på frågan om det gick att göra så & momentnyckeln inte "klickar" näe den skall, hur ändrar man momentnyckelns inställning. Det skall till en ganska dyr & exklusiv sådan för att den skall vara justerbar. Billigare nycklar har inte den möjligheten. På de nycklar som är justerbara bör man ju också känna till deras toleransområde för att de skall bli rättvisande. Så jäkla märkvärdigt är det väl inte att dra fast ett hjul, några kP hit eller dit spelar nog ingen större roll för att hjulet inte skall lossna.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Har skaffat Bachos garagedomkraft 2,25t och ska byta till sommardäck nu på min Pilote/Ducato -17.
Funderar över att org.domkr. har ju en tapp som styrs upp i hål i balken för fixering. Garagedomkr. saknar ju denna tapp och har bara den där runda klassiska plattan (inkl sep gummilyftkloss). Borde man tänka till här eller tyngden fixera domkrafte på plats ändå. Sätter givetvis två stoppklotsar på motstående sida.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Lyfter du bara ett hjul åt gången, vilket måste vara ok eftersom det levereras 1 domkraft, så dra handbromsen så är det helt lugnt
Lennart
PS: lossa bullarna innan du hissar upp bilen DS
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Lyfter du bara ett hjul åt gången, vilket måste vara ok eftersom det levereras 1 domkraft, så dra handbromsen så är det helt lugnt
Lennart
PS: lossa bullarna innan du hissar upp bilen DS
Självklart de förutsättningar som du nämner.
Det var mest min fundering på så att inte garage dom kraften tappar fästet när den lyfter eftersom den måste ju röra sig efterhand som armen lyfter upp bilen.
 
W

Weckman

Guest
Verkar vara rena raketforskningen att byta hjul om man läser forumet.När såg ni en däckverkstad använda momentnyckel.Där är det bultpistol som gäller.
Mvh.s670sl
Bultpistol??? Då hoppar jag den däckfirman.

Min verkstad använder muttermaskin med krafthylsor med moment.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Verkar vara rena raketforskningen att byta hjul om man läser forumet.När såg ni en däckverkstad använda momentnyckel.Där är det bultpistol som gäller.
Mvh.s670sl

Ofta är verkstadens bultpistol inställd på alldeles för högt moment, vilket kan föranleda skador på både skruv/mutter och fälg. Dessutom blir det svårt att själv skifta efteråt, såvida man inte har ett 1½-metersrör till hands.

Tar därför alltid med en momentstav (Momentstavar, 5 st.) till verkstaden när det är dags för service, och ber dem använda denna.

Använder givetvis samma momentstav här jag själv skiftar hjul.

Efterdrar sedan med momentnyckel efter 5-10 mils körning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bara för att reda ut begreppen ,bultpistol används vid slakt,förekommer inte på bilverkstäder.
Att skicka med verktyg/momentstavar till verkstaden tror jag inte på,sannolikt kommer inte meken att använda dessa ,utan kör på vanlig rutin,prova att lossa muttrarna när du kommer hem,dra till rätt moment, då kommer du att klara ett framtida hjulbyte utan problem.
 
Toppen