• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta däck på egen hand

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Skulle alla hjul som är för löst dragna lossna och ramla av, och alla som är för hårt dragna "vilket nog är vanligast" spräcka fälgar och förstöra bromsskivor så skulle det troligen stå drösvis med bilar som har hjulproblem utefter vägarna..

Prata med en bärgare, så får du höra vad hen har för erfarenhet.

Pålle
 
Senast ändrad:

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Verkar vara rena raketforskningen att byta hjul om man läser forumet.När såg ni en däckverkstad använda momentnyckel.Där är det bultpistol som gäller.
Mvh.s670sl
Dom tre verkstäder jag utnyttjat för husbilen, senast i Norttälje i aug, använde momentnyckel för kontroll, seriöst enl mig
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan ju undra hur många som tappar hjulen pga att man bytt själv & då bara med det verktyg som följer med bilen. Det är ju trots allt oerhört många som gör det på detta vis. Jag har aldrig varit med om att något hjul lossnat, det är ju inte någon "space science" precis. Det som i mitt tycke är viktigast är att efterdra hjulbultarna efter några mil då hjulen "satt sig".
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har jobbat med däck i trettio år och även åkt ut på vägarna med servicebil när folk ringer akut. Det är skrämmande när första halkan kommer kan det bli tre bilar på samma dag som tappar hjulen! Jag har sett när dom försöker att hänga på ett hjul med fyra hål på en bil med fem bultar!? En hade tvingat in ett hjul med insidan utåt! Så betydligt fler ”Gör det självare” borde lämna in sina bilar!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Dom tre verkstäder jag utnyttjat för husbilen, senast i Norttälje i aug, använde momentnyckel för kontroll, seriöst enl mig
Där står du och blir imponerad, men som du skriver blir det inte rätt. Dom kan ha grund spänt och drar det sista med momentnyckel, men det går inte att spänna och sedan kontrollera. Den sista rörelsen dras jämnt och i en rörelse till nyckeln löser ut.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Där står du och blir imponerad, men som du skriver blir det inte rätt. Dom kan ha grund spänt och drar det sista med momentnyckel, men det går inte att spänna och sedan kontrollera. Den sista rörelsen dras jämnt och i en rörelse till nyckeln löser ut.
Man kan tolka ordet " kontrollera" som vissa tolkar bibeln, seriösa mekaniker vet vad som skall göras för fullgott arbete. Punkt slut.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Prata med en bärgare, så får du höra vad hen har för erfarenhet.

Pålle
-------------------------
Mmmm, jag känner folk som har med bilbärgning att göra, och det finns många fantastiska historier som verkar som sagor men tyvärr är sanning. Inte minst alla som lyckas att tanka fel bränsle vid macken utan att fatta något, ens om tankmunstycket inte passar i bilens hål.
I de sammanhangen som en total id... utan någon självkritik varit igång så finns det naturligtvis inget vettig kommentar. Har man ingen aning om vad man håller på med och är så dum så man ändå gör det så är man ju utanför vettigt beteende och ohjälpligt dum. Detsamma gäller ju el och många andra saker som kan frambringa olyckor vid "felaktigt mekande" och absolut inte skall hanteras av en person utan självkritik och gränser.
Men de som nästan kan och bara vill ha lite allmän info för att få till allt rätt, kan kanske tappa gnistan, och i stället för alla faror vid ytterligheter behöva saklig info vad man bör tänka på att göra och inte göra för att man skall lyckas så bra som möjligt.
Med lagom intresse och rätt info så kan det kanske vara rätt tillfredsställande att med någon fikapaus och möjligheter till tvätt och lite underhåll av de avmonterade hjulen själv klara av det, och nästa morgon känna sig nöjd med gårdagens insats och också veta att allt är ok. när man åker iväg.

M.v.h. JANKRO.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Jag kollade upp mina vinterdäck nu innan jag skulle montera dom på bilen. Då upptäckte jag att ventilerna på bakhjulen var skadade av navkapslen. Blev en tur till däcksverkstaden för byte. Kostade 107,67 € för 4 ventiler och balansering.
Mvh. Klas Nilsson
 
F

F.d. 55728

Guest
Jag ber om ursäkt om det här låter lite....... jag vet inte vad :D.
Men hur kan något så enkelt som att skifta hjul och dra fast dem som jag och många, många andra har gjort i hela sitt liv utan några problem, göras om till en hel vetenskap med behov av hjälpmedel, och avskräckande exempel på hur man kan misslyckas och katastrof inträffar. Det skrämmer ju många till att inte göra det som man t.o.m. måste klara av för att få ett körkort i de flesta fall.
Det är väl också allmänt känt att de flesta däcksfirmor "för säkerhets skull" drar hjulmuttrarna/bultarna så det i alla fall inte finns en chans att få bort dem med vanliga små standardverktyg.
Skulle alla hjul som är för löst dragna lossna och ramla av, och alla som är för hårt dragna "vilket nog är vanligast" spräcka fälgar och förstöra bromsskivor så skulle det troligen stå drösvis med bilar som har hjulproblem utefter vägarna.

Inte illa menat, bara en fundering från en som aldrig anlitar proffs eller ens litar på dem i dessa sammanhang.

M.v.h. JANKRO.
Instämmer helt i ovan!
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Hur många Nm drar ni era bultar med då ?
Plåtfälgar resp Aluminiumfälgar.
Kunde vara intressant att se skillnaden.

Se inlägg No:3.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har bytt hjul på bilar i 40 år, aldrig använt momentnyckel, borde jag börja med det nu, dom flest verkstäder drar bultar med maskin till det tar stopp, ett helvete att få loss.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att bultarna sitt så hårt om däckfirman drar tills maskinen börjar gå ned i varv, beror på att en normal 1/2" mutterdragare drar över 300Nm vid nominellt lufttryck på 6 bar, och många däckverkstäder har ännu högre tryck i sina tryckluftsystem.
Om jag utav någon anledning låter en däckverkstad montera hjul på mina fordon begär jag alltid att få dra hjulbultarna för hand, och det har alltid varit o.k. , hitills. :)
 
F

Fd.47585

Guest
Enligt kund till mig med egen gummiverkstad så är det "väldigt vanligt" att husbilar tappar hjul medans distributionsbilar (samma chassi) i princip aldrig tappar hjulen. Därför drar dom alltid husbilarnas muttrar hårdare. Han hade dock ingen aning om varför det var så med husbilar, men kan det vara så att distributionsbilar alltid byter på gummiverkstad medans husbilar oftast byts hemma?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag skulle gissa att det i många fall beror på att man i många fall har för dåliga verktyg, 180Nm är en försvarlig kraft, motsvarar nästan halva kroppsvikten på ett drag som är 1/2 meter långt. Med kortare hävarm är det nog ganska få som orkar dra åt bultarna tillräckligt.
Att en gummiverkstad drar bultarna hårdare än vad tillverkaren föreskriver är direkt oproffsigt. Alltför hårt åtdragna bultar bör bytas, eftersom de i värsta fall tar skada av alltför hård sträckning, och tappar den "fjädring" de skall ha för att sitta fast och hålla hjulet på plats ordenligt.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Kjøpte komplette vinterhjul til husbilen, og da de monteres på vst. sier jeg at jeg drar til ca 120 Nm på privatbilen. Vi bruker ca det samme var svaret og det stemte. Dro etter når vi hadde kjørt ca 50 mil, og det var det samme som min momentnøkkel var innstilt på. Med en hjulvinde eller en kort dekkspak klarer ikke jeg å dra til 120 Nm, kanskje løsne mutteren med hjelp av noe å slå med.
Før jeg hadde momentnøkkel men en like lang spak dro jeg til omtrent det samme.
Ikke mistet et hjul på 52 år så noe rett har jeg gjort.
 
Toppen