• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Så blev det en ny husbil... Lev. nu i april! :)

10år sedan jag slog till på Elmia, då blev det den första Bavarian I71 som äntrade Sverige.
Hahaha, minns säljare som tappade reklampapperna i golvet när jag sa; jag köper den!
Här nu? Japp var skriver jag på! Hahaha, kul minne.

Sedan dess har det blivit flera bilar, där kanske Crescendon var det extraordinära.
Bürstner I 810 Elegance inte att förakta... Eller eget husbils bygge om 14,9m

Några av er som följt mina tidigare uppgraderingar av husbilar, egna påhitt, solceller, luftvärmepump m.m.
Detta skall in även i denna bil, :wink: en bil som tänkts behållas minst tills pension... (typ om 5år)

1. Dragkrokslagret i Halmstad får nöjet att installera en för denna bil avstämd dragkrok inkl. Fiat kabelsats.
(helt ok offert, mindre än hälften av vad Mclouis önskade från fabrik)

2. Sedan Elmia har jag köpt på mig "lite" stereo... :D Det som sitter vid leverans åker ut. In med:
Nytt Hertz 6,5" 2k system i fronten. Tillför ett Hertz 6x9 baktill/sittgrupp, samt ytterligare ett 6,5" i sovrummet.
Steg: DLS Ultimate A-series A4, Ok ner till 1ohm.. (vill då ha 110A) :eek:

2st JBL GTO 10" vilka kommer drivas av ett: MDS Torque T4 bryggat i två kanaler. (2x250w)
Gillar ok sound när en bra film visas. I sovrummet monteras en: Philips Brilliance 40" Curved dator skärm.
När jag kör bil, ibland vill jag bara ha det helt tyst...

TV antenn överflödig då det finns (när så lev. 4G Telia) alt. Hotspot wifi i bilen, upp till 5st samtidiga användare.
Detta har jag utan extra kostnad då Telia är adsl lev. till några av mina nuvarande fastigheter. Fylls på med 20Gb/mån.

3. Större bodels batteribank

4. Solceller utökas till 240w + byte till 20A MPPT regulator

5. Backkamera 2st på bilen + 1st. via remote på vårt släp
Håller även på att bygga ett eget lågbyggt släp till vår Smart MHD /alt.. valbart 2st mc.

5. Dieselvärmare

6. L/L värmepump.

7. 180Hk ECU uppgradering

I sansat tempo (inte som innan) kommer det bilder samt beskrivning på det fortskridande arbetet framgent.

För er som råkar ramlar in just här och då gärna ger råd samt givande synpunkter,
Tillönskas ett fantastiskt fint Husbils år!

Vänligen, Magnus
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Blev lite fundersam på hur du monterade en Luft/Luft på husbilen. Men HB 2500 funkar säkert kanon. Ser fram emot monteringsbilder av den. Har funderat många gånger på att montera en sån, men alltid fegat ur och kört på takmonterad AC då jag inte kommit fram till något smidigt sätt att dra upp slangarna i bilen.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej Smålänningen, från en GBG'are boendes i Vmo ;)

Någonstans, (är ovan vid detta nya forum) finner du min förra installation av en Dometic 2500.
"Tomhylsan, Carado a366" har jag för mig jag benämnde den byggtråden.

Självklart blir det bilder när nästa installation påbörjas.
Vart mycket nöjd med förra installationen (klappar mig på bröstet :wink: )
Men än mer med funktionen, kopplad både till gasolpannans rör samt nya rör för AC funktionen.

Låt se hur jag väljer göra i nästa bil, kul med nya utmaningar! :)
Mvh, Magnus
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej!

Nu har jag fått leveransbesked, husbilen hämtas nu i veckan.

Tackade nej till installation av några av de saker som ingår i "All Inclusive" paketet,
bl.a. Tv & antenn, anser att de ändå inte tillför bilen/mina behov något.

Tänkte att jag först laddar upp originalbilder på de ställen som jag tänkte bygga om till i mitt tycke mer behovsanpassat.

Syns!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Dagar flyger, veckor springer å månader joggar förbi...
Mitt yrke kräver lite väl många timmar i veckan för tiden skall räcka till för roligt husbils "byggande"..

Några ting har dock hunnits med, det mesta är enl. planen införskaffat i väntan på tid.

Köpt och installerat är 40" curved skärm:
Philips Brilliance 40" BDM4037UW Curved
inkl.
Slimmad soundbar med 2.1 surroundljud
IMG_20180630_142802.jpg
+ 1st: 2018 H96 Pro+ 3GB/32GB Amlogic S912 Octa Core Android 7.1 TV Box 5G AC Dual WiFi

Ser & låter helt ok! :)

Idag monterat campingbordet under den höj & sänkbara queenbedden bak i garaget:
IMG_20180630_142213.jpg
IMG_20180630_142129.jpg
IMG_20180630_142155.jpg

Köpte på Jula en liten Stanley torr/våtdammsugare som skall få agera centraldammsugare.
Tänker montera den på följande plats i garaget samt montera ett aktivt uttat (på/av)
i underkant fotändan av sängen.
IMG_20180630_142315.jpg

Dragkrok har anlänt inkl. Fiat canbus original kablage från Tjeckien.
Dragkrokslagret var sega + hade en undermålig dialog när det väl kom till krita, så jag monterar själv.
Inalles monterat och klart under 7000Kr med förstärkningsbalkar. ("endast" tiden som saknas...)

TV/Soundbar/Dammsugare/4G modem kommer allt kopplas via inverntern.
Monterar in (även det inköpt) ytterligare ett Tudor 100A batteri under sängen.
Kablage Biltemas 35mm startkablar fram till bodelsbatteriet under en av sittplatserna.

Köpte från Tyskland KPL set inkl. kompressor Goldschmitt luftfjädring, strax under 6000kr med frakt.
IMG_20180630_143045.jpg

Allt finns gällande kommande uppgradering av själva bilstereon, i veckan landade även den nya huvudenheten, blir väl snart en standard i var husbil, 1din enhet med vridbar 10,1" skärm inkl. gps.

Återkommer med "o"-jämna mellanrum beroende på tillgång till tid med framtida installationer.

Trevlig HusbilsSommar!
Mvh. Magnus Svantesson
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Godmorgon,
Missade att skriva att ecu uppgraderingen är ett riktigt lyft!

En helt annan bil att framföra å ev. omkörning av tex.
långsamtgående fordon känns inte längre som en risk.

Kan varmt rekommenderas.
Mvh. Magnus
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
En än gång blev det golfrundan som fick stå åt sidan... :(

Men istället en nästan klar installation av dragkrok! :wink:

H20 multikrok som passar flertal husbilar, inkl. homoligerings intyg.
Denna gången köpte jag avsett kablage med canbus koppling. (inte som några gånger innan, universal kablage på Biltema)

BIlder från dagens begivenheter:
IMG_20180701_161630.jpg

13,5mm hål borrade i dragkroksbalkar, samt under bilen i nuvarande under garaget balkar,
dessa skall förstärkas med en egen lösning, bild längre ned...
Borra i galvat är snudd på lika jvl... som i rostfritt, fick slipa om borret flera gånger.
Kompressorolja fick agera "skärolja"
IMG_20180701_161616.jpg

Nedan förstärkningsbalkar (som jag väntar på att den lokala smidesverkstaden skall få klara),
samt elkablage kvar att montera...
Bild1.JPG

IMG_20180701_171814.jpg

IMG_20180701_171751.jpg

Beroende på arb.belastning på jobbet kommande vecka, får jag se om det finns tid att göra helt klart i veckan.

Mvh, Magnus
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Kul att läsa om dina nya bravader:twitcy:
Tack Esbjörn!

Låt se vart mina "upptåg" hamnar med denna bil... :spinny:


Fick ett glädjeryck efter matchen ikväll! Drog klart så gott som all el till dragkroken. ~ 2h.
Funderar dock på vad som vart lättast, Biltemas klipp & trix bak i bilen eller dra denna canbus el..:wink:

Vilket som, lite bilder:

Kablage draget under vänsterkant tillsammans med fabriksdraget, fanns plats i princip alla originalklips.
IMG_20180703_192705.jpg

Borrade hål i batterilådan, 44mm blev bra till medföljande gummitätning.
IMG_20180703_192604.jpg

Bild underifrån bilen
IMG_20180703_192649.jpg

Bild från kupén (batteriet är under förargolvet)
IMG_20180703_192611.jpg

Batteriet tillbaks på plats
IMG_20180703_194559.jpg

Resten får bli imorgon kväll. Lite inkoppling samt städ & fix.

Sedan bär det av till Öland torsdag kväll, tror vi .. Eller Lysekil, låt se vad vädret säger! :)

Nästa montering blir luftfjädringen pga. att jag köpt ett litet aktivt PA som låter riktigt bra och
får plats bak i garaget inkl. en mindre ljusanläggning... Gig upp till 150pers klarar sig utan musiksläpet!
Väger in alles 150kg, kontra den "något" större riggen på dryga tonnet... ;)

Nog om dragkrokar... :yes:

Mvh. Magnus
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Allt finns gällande kommande uppgradering av själva bilstereon, i veckan landade även den nya huvudenheten, blir väl snart en standard i var husbil, 1din enhet med vridbar 10,1" skärm inkl. gps.

Återkommer med "o"-jämna mellanrum beroende på tillgång till tid med framtida installationer.

Trevlig HusbilsSommar!
Mvh. Magnus Svantesson

Hej Magnus, har du monterat radion?
Bild o länk?
/Kjelle
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
IMG_20180726_134837.jpg
Hej Magnus, har du monterat radion?
Bild o länk?
/Kjelle

Hej,hej!
Tyvärr inte, saknar väldigt mycket backkameran...

Prioriterade idag att montera luftfjädring bak.
Lägger upp fler bilder ii slute av helgen när jag snyggat till slang å kabeldragning, fungerar över all förväntan väl!
IMG_20180726_134837.jpg

Med 1200kg enkelaxligt släp bak, går nu som på räls!

2,5bar lufttryck köndes helt ok.
med fullt lastrum samt som sagt släp blev fint.
Då med 100kg last i bagaget in + släp.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Okej, men vad är det för sort?
I förra bilen satte jag i en android-burk, i nuvarande sitter en Zenec som är seg.
Kjelle
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Okej, men vad är det för sort?
I förra bilen satte jag i en android-burk, i nuvarande sitter en Zenec som är seg.
Kjelle

Hej Kjelle, en Joying från Tyska ebay.

Är inte hemma så jag kan inte ge modellbeteckning...

Men återkopplar så snart jag får tid med åsikt om dess funktion!

Till denna kopplas backkameran med kabel, riktas rent allmänt bakåt och på ständig ström med in/off.
Vill kunna "kika" bakåt utan att backväxel måste läggas i.

Off topic...
Sedan har jag köpt en trådlös 9" skärm inkl. 2st backkameror, en blir riktad ned mot dragkrok + en som kommer monteras bak på vårt musiksläp.
Detta system används således endast när det skall kopplas till släp.

Mvh. Magnus
Från ett soligt Borås & Eagle Riders årliga MC träff.
 
Toppen