• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger carport till husbilen

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Vad heter väven och var köpte du den?
Är den hållbar mot blåsten på sikt?

Den heter "Kombiväv" och är köpt hos byggfirman på orten. Den känns mycket stark. Används till många olika saker, bl.a. som kondensstopp.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Vi har ett riktigt busväder just nu i Ödeshög. Byn ligger ganska högt med Vättern på en sida och östgötaslätten på en sida. Det är så att säga ganska lite som stör de friska vindarna. Vind i kombination med snö gör att man gärna vill "kura skymning".

Kommer precis in från carporten efter att ha kollat att den gamle mår bra. Ordagrant översatt betyder ju carport "bilhamn". Carport är ett begrepp som tillåter en hel del varianter. Allt från enbart ett tak på stolpar till det jag har gnetat ihop som just nu med vinterskydd nog mera är ett kallgarage.

Snön driver upp överallt här, lägger sig mot huset och mot carporten. Den smetar sig fast på väggarna och utan väggar på carporten så hade den gamle varit helt snötäckt. En carport med endast tak är ok om snön faller som på ett julkort och vid ett stilla regn. Jag ha ett litet hål där slangen från avgasröret skall stickas ut. Där bildas en ordentlig driva. Vid minsta lilla springa trycks snö in.

Har jobbat med projektet sedan 20 sept och blev egentligen helt klar så sent som i går. Måla färdigt utvändigt vår bli i vårsolens glans.

:mcride:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Oj va med snö. Var på kurs i Värnamo i måndags. Fram o tillbaka med bil samma dag (95mil), hade nog tur med vädret då.

Tycker ditt bygge blev helt strålande.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Man skall ha lite sysselsättning som pensionär. Det senaste jag har hittat på är att skotta snö. Gör jag varje dag.:santa-4-icon:

Här skottade jag inte i morse. Det är min väg till den gamle i vinteridet.


PC270024.JPG


Då jag påbörjade bygget av carporten i höstas kunde jag inte i min vildaste fantasi tänka mig att den skulle bli till sådan glädje. Trodde att jag hade viftat med trollspöet så att det skulle bli en snöfri vinter i år. Hade fel där.

Här har han det ju bra. Får sin motor startad då och då och får t.o.m. rulla lite fram och tillbaka. (Snön på gräsklipparen fanns redan då jag tog in den).



PC270025.JPG


Ger mig inte på några större arbeten förrän temperaturen blir lite mysigare. Har dock klätt av värmeväxlaren för att kolla att motorvärmaren fungerar som den skall. Det gör den om jag brassar på med lite gasol till pannan också.



PC270026.JPG


Har också monterat en ny laddare och kan som förut växla mellan startbatteriet och bostadsbatteriet med den lilla vippströmbrytaren.



PC270027.JPG


Takbalkarna är fortfarande raka.



PC270028.JPG


Gott Slut Till Alla!

Alve
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

God fortsättning! Jag skulle vilja se ett kort på framsidan så man ser hur det ser ut ihop med garaget. Jag funderar på att göra en carport till sommaren och jag tror det blir ungefär som ditt.

Tobbe
 

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Kul att du har att göra. Själv har jag byggt en carport till HB-en, dragit fram el 16A, med anslutningen i direkt närhet av elintaget till bilen. Jag ser att du har samma utgångsläge som jag hade, gavel på ett garage eller liknande. Storlek 10x4x3,5 högt. Men jag använde markspett för att slippa gräva å gjuta. Ett sätt att täcka inkörningen är en rulle som du fäster en presenning på. Ett rep på rulle upptill å nertill. Sedan är det bara att släppa ner allt när bilen är på plats. Jag har satt bräderna glest med ett mellanrum på ca 7 mm. Detta för att vinden skall få fritt spelrum.
Bra att lägga stenplattor eller liknande på marken för att köra på. Swempa
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Swempa: Det skulle va intressant att se lite bilder.

Tobbe
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

God fortsättning! Jag skulle vilja se ett kort på framsidan så man ser hur det ser ut ihop med garaget. Jag funderar på att göra en carport till sommaren och jag tror det blir ungefär som ditt.

Tobbe

Kylan kom så överraskande snabbt att jag inte kunde slutmåla. Panelen är alltså endast grundmålad. Dessutom skall de bruna stolparna förses med en vit bräda. Har därför inte tidigare tagit någon bild från den här vinkeln. Man vill ju att det skall vara snyggt först. P.g.a. snömängderna nu får jag inte det avstånd med kameran som jag önskar heller.

Du får ta de som jag har de!

Den ser lite stor ut nu p.g.a. vintertäckningen. På sommaren då den är öppen från infartsidan hoppas jag den ser lite "lättare" ut.


P1070029.JPG


:mcride:
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Tack ska du ha Alve. Det var precis så jag ville se det, det är möjligt att mitt uthus är lite lägre än ditt garage. men jag tror att det ska funka här med :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Mitt garage är inrett i själva huskroppen. Alltså helt integrerat. Det enda som egentligen talar om att det finns ett garage där är ju porten du ser bakom soptunnan.

Lycka till med ditt bygge!

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Det går envisa rykten om ett mildare väder. Skall då försöka få upp kondensskyddet för att kunna börja jobba lite med bildörrarna öppna. Så länge det ligger snö på taket uppstår ingen kondens. Frostnätter + varmare dagar = kondens. Märkte i höstas att det inte hade någon betydelse om jag hade öppet rakt igenom. Samma kondens ändå.

Fortsätter renoveringen av bilen med början i förardelen. Ny matta är den avslutande detaljen där. Återkommer om det under "bygga renovera".

Ser fram emot "dagsmeja".
:mcride:
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Var uppstår kondens? På bilen eller undersidan taket?
Jag har själv satt upp ålderbeständig byggplast ett par cm under plåttaket och det set ut att hjälpa.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Det skall jag också göra. Plasten sätter jag dock på takbjälkarnas undersida.
Det är alltså takplåtens undersida som sätter igång regnandet.
:mcride:
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Så här såg det ut i vintras.



Tvingades skotta denna vägstump för att komma in i carporten. Jobbigt.
Överväger nu på allvar att fixa en dörr mellan snickeboa och carporten.
Återkommer i så fall med bilder.

:)
Du tror inte det blir ett snöfritt vinter?
Jag tror det. Varför? Jo, för jag kommer att köpa en snöslunga. :wink:
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Tack för läsning, bra jobbat!

Själv köpte jag ett Wire Hus, 10,5x3,60m, då jag inte har någon egen tomt utan kan kan behöva flytta huset om något händer.

Kostnadsmässig blev det inte så stor skildnad. Efter jag byggt en sockel av tryckimpregnerat, gjutit fyra plintar och lagt betongplattor på "golvet" så slutade notan på knappa 50 000Kr.

Ha det gott Torbjörn
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Här ligger material till dörren som jag skall försöka snickra. Det som fattas är ju isolering och mekaniska detaljer.

Grundreceptet på regelbygget är en ram av 45x70-reglar runt om och en dito snedsträva och två st tvärs. Reglarna skall klyvas och vändas samt limmas och skruvas ihop för att dörren inte skall slå sig.

Sådana dimension kommer dock att göra dörren onödigt tung. Jag funderar på att köra med 45x45 och klyva dessa både våg- och lodrätt och limma ihop dem efter att ha vänt trädriktningarna emot varandra.

Jag fiskar naturligtvis efter åsikter och tips då jag lägger ut det på forumet innan jag gjort någonting.


P9190001.JPG


:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Dörrsnickeriet är i gång nu. Efter att ha nosat runt lite på Bygga Hus forum har jag fått klart för mig att det vanligaste problemet hemmasnickaren har är att dörren vill slå sig. Använder nu en teknik som "Imported Byggaren" i ett inlägg på forumet rekommenderar. Han har mångårig erfarenhet av portbyggen och jag tror på tekniken med reglarna som kallas "vändlimning med störtning.

Här är första regellimningen Efter vändning "skafötters".


P9200003.JPG

Utstickande limklickar och andra ojämnheter hyvlas bort för att skivorna skall fästa ordentligt vid limningen.


P9210005.JPG

Det jättebord som jag snickrade för 2 år sedan har jag ofta användning av. Att snickra en dörr s a s i luften heller på en smal hyvelbänk är svårare.


P9260007.JPG

Det är första gången jag snickrar en riktig dörr med låskista och dörrkarm. Mängder av tillfällen att tänka fel. Tar mig tid att göra teststycken som t.ex. gångjärnsmonteringen.


P9260008.JPG

Skruvar skall också dras i. Är till för att öka vridstyvheten.


P9260009.JPG

Rolig utmaning att snickra svåra saker. Om jag lyckas sparar jag några tusen. Det behövs då och då för att finansiera mina snickerimaskiner.

Kommer att berätta hela vägen, även om allt bara blir pilsner.

:)
 
Toppen