• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger carport till husbilen

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Välkomna att dela mina vedermödor i ett nytt projekt. Inte en vinter till utan möjlighet att göra något på bilen.

Husbil kräver stor carport. Den här blir 9 x 3,5 m och 3 m hög på lägsta stället.
Har begränsat utrymme för bredden som jag gärna hade önskat 1 m till.

Började idag med att borra hålen för plintarna, 80 cm djupa. Har också klämt i betong längst ner och placerat ett armeringsjärn i mitten som skall hålla ihop gjutningen i röret. 20 cm diam. har också tagit hem första laddningen material och siktar på taklagsfest så snart som möjligt. Det blir väggar i stort sett runt om. Endast kortsidan för in och ut blir öppen men jag hoppas kunna konstruera något som tillfälligt kan rullas ner.

Dagens bilder:
P9210378.JPG P9210379.JPG
P9210380.JPG P9210381.JPG
P9210382.JPG
:mcride:
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Bygger carport till husbilen

Exakt så här skulle jag kunna göra hemma... Följer med spänning ditt bygge....
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Även jag är mycket intresserad av ditt bygge och kommer att följa detta
Kör hårt
Hälsningar Bror
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Hur ställer sig kommun och granne till bygget innan du börjar, normalt bygglov inkl minst 4,5m till grannens gräns (=staket?)?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Alve. Ett tips är att flytta husbilen när du reser stomme och lägger tak!! :D

Jag byggde en öppen lösning. Kunde inte heller få taket så långt jag ville, men lösningen blev ändå ganska bra och skyddar bilen från regn och snö. Däremot dammar det nåt förbaskat, så du gör rätt i att täcka in sidorna om du kan. In- och utfarten kan du lösa med en "presenningsport" eller nåt liknande.

Hade du tänkt utnytja huset som sida med en bärlina på huskroppen och fallet i sida?
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Alve. Ett tips är att flytta husbilen när du reser stomme och lägger tak!! :D

Jag byggde en öppen lösning. Kunde inte heller få taket så långt jag ville, men lösningen blev ändå ganska bra och skyddar bilen från regn och snö. Däremot dammar det nåt förbaskat, så du gör rätt i att täcka in sidorna om du kan. In- och utfarten kan du lösa med en "presenningsport" eller nåt liknande.

Hade du tänkt utnytja huset som sida med en bärlina på huskroppen och fallet i sida?

Det är ett evigt flyttande. Första flytten var då jag mätte hypotenusan. Pythagoras sats kommer jag aldrig att lära mig utantill.

Ja, huset ger den ena långväggen.
:cool:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Komma igång tidigt på morgonen
Vinklarna och våg och lod


Att starta tidigt på morgonen är viktigt för att komma under tak inom rimlig tid. Dagarna har en förmåga att rusa iväg väldigt fort. Nu påstår mytologerna att det skall bli ett par dar utan regn. Gäller att passa på då.

Nämnde det här med att mäta upp vinklarna. Om diagonalerna är lika långa så har man också räta vinklar i hörnen. Det är bara det att om man skall springa fram o tillbaka och justera efter diagonalerna så blir det lite tjatigt.

Någonstans i det grumliga minnet fanns något om att summan av kardemumman=bla bla.

Slog upp "Pythagoras sats" och konstaterade att det är ju enkelt att ta ut första vinkeln med hjälp av den matematiken. Pythagoras sats lyder: Summan av kvadraterna på kateterna = hypotenusan i kvadrat.

Vad är kateterna? Jo, det är de två linjer som möts i rät vinkel. Alltså i mitt fall väggen och en kortsida.
Vad är kvadraterna? Jo, det är väggens längd x väggens längd resp. kortsidans längd x sig själv.
Vad är hypotenusan? Jo det är diagonalen.

I mitt fall blev matematiken denna: 885 cm x 885 cm = 78,32.
348 x 348 = 12,11. 78,32 + 12,11 = 90,43. Tryckning på tangenten för kvadratroten på miniräknaren ger 9,50.

Om jag markerar 348 från väggen ungefär mitt för hörnet och mäter upp 950 från det andra hörnet så kan jag lugnt drämma ner en pinne i korsningen.

I andra hörnet sätter jag pinnen i korsningen mellan 348 från vägg och 950 från första pinnen. Där har jag bergsäkert 90 gr vinkel i andra hörnet.
För att vara bergsäkert bergsäker mäter jag andra diagonalen också och konstaterar att den mycket riktigt också är 950.

Idag skall jag sätta ner papprören och återfylla runt om dem för att sedan fylla dem med betong och gjuta fast dessa:


P9220383.JPG


Stolparna består av tre delar, en mittdel och två lock. Mittdelen skall fästas med två genomgående bultar.


P9220384.JPG

Nu börjar det först viktiga jobbet med vattenpasset. Vet av gamla misstag att man måste vara mycket noga med mått och lodningar från första början. Misstag här har en förmåga att växa vid det fortsatta bygget.

Går ut nu. Något sent.
:mcride:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej igen Alve.

Tycker att stolparna är en aning korta. Fast det ger ju ett riktigt bra fall så du slipper snötyngden! :)

Skämt åsido. Använder du regelbitarna för att säkrare väga in järnen?

Krister N.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej!

Jag använder dom för att få exakt avstånd mellan järnen och för att få bulthålen exakt mitt emot varandra och för att ha en liten bit att sätta passet emot.

Måste vänta tills betongen brunnit ordentligt innan jag byter dem mot 3 m stolpar.

Hälsningar
Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Väntar ett dygn till med montering av stolparna. Betongen måste brinna ordentligt. Det blir stora påfrestningar just vid resningen av stolparna. Vattnar lite under tiden.

Här är stolpjärnen klara att ta emot stolparna. Skall göra en liten rundning för vattenavrinning. Använder ren cement då. Mellan stolpe och betong kommer jag att lämna några cm.

P9230389.JPG

Lite färdigoljat virke.
P9230388.JPG


Åker nu för att hämta takbjälkar m.m. Dock inte med motorcykel.
:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Har letat hela kvällen. Äntligen hittat dem. Fanns på vinden. Trodde inte att jag skulle behöva dem igen. Men, i morgon skall jag använda dem för att få samma höjd på hörnstolparna. Vet att det finns laser. Går nog bra ändå. Använder farskvattenslangen till husbilen.

P9230390.JPG

God natt!
:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Efter en stund med vinglande på obekväm höjd för att fylla på med vattenslangen så känner jag att jag har något på huvet. Det stramar lite ovanför öronen. Det var dumstruten som satt där.

Klart man skall väga av på en bekväm höjd och sedan mäta sig uppåt.


P9240391.JPG

Spände en sträng mellan stolparna och kollade med passet för att vara säker på att det hade fungerat som tänkt.


:eek:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Jättesmarta behållare för slangvattenpasset, har jag aldrig sett. Jag fick göra egna av små petflaskor, jag hade inte ens nån genomskinlig slang.

Din stegkonstruktion med en pall ovanpå en stegställning är på gränsen, det fattas bara att man blir så ivrig att man sätter en trappstege överst, sedan är nästan olyckan ett faktum! Det är också skönt att höra att det inte bara är jag som blir lite snäv i tankegången när jag blir ivrig! Det måste jag berätta för min fru. Visst är det så att konstruktörstänkandet tar så stor plats i skallen att visst sunt fönuft tillfälligt måste flyttas undan! :)

Krister N
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Dagens väder kom som en skänk från ovan. Har målat mängder med virke och dessutom fått upp stolparna och kapat dem i rätt längd. Fick dit 2 lock, som jag kallar dem, också. Skall sitta en på vardera sidan av stolpen och "gaffla" hammarbandet. Inre delen av stolpen kommer inte att synas och har därför fått nöja sig med bara grundolja. Alla övriga snickerier skall målas på båda sidorna före uppsättningen.

Här ny skyline.


P9250392.JPG


Nu drar dimma och kyla in. Därför drar jag också in.
:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Dagen börjar gråmulen och kall. 6 gr. Finns dock massor att måla så jag kan dra ut lite på tiden innan jag går ut och snickrar.


P9260393.JPG


Lite om bakgrunden till mitt inhopp i byggnadsbranschen: Har en alla tiders granne som intresserat har följ mina kirurgiska ingrepp i maskineriet och fuskandet i billackeraryrket.
Han berättade en dag om en kompis som hade köpt ett tält till sin båt. C:a 5.000 hos Ö o B. I det skulle du få plats med husbilen och komma undan lite väderproblem sa grannen. Jag svarade att jag inte är så förtjust i lösningar som bygger på tältdukar och andra dukar och vingliga konstruktioner. Helst skulle jag vilja ha en carport här vid gaveln men det går ju inte, redan huset är närmare din tomtgräns än 4,5 m.

Svaret blev: För oss får du gärna bygga hur mycket du vill ända till staketet. Jisses så glad jag blev. Det var en till bonus på det här husköpet. En annan bonus var 5 min promenadavstånd till tennisbarnorna.

Sammantaget känns det som Bror skulle känna det med en hangar på tomten och 1.000 m bana rätt ut från tomten. Och en plats i bortre änden av hangaren för lilla husbilen. Så glad är jag alltså. Lätt att jobba då. Ser fram emot vintern med mindre vånda nu.

Tänker också hålla er underrättade om den exakta kostnaden för bygget. Allt eftersom räkningarna kommer så lägger jag till beloppen här. Det dröjer nog med virket eftersom byggfirman är väldigt sen med faktureringen.

I dag: Bultar, brickor och muttrar 130:-.

5 l vit färg som jag sparat sedan tidigare beräknas 1.000:-

= 1.130:-.

Skall bli spännande för egen del också att få en ärlig summering av kostnaden för ett projekt.
:mcride:
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Alve!:)
Jag följer ditt bygge då jag själv tänkt göra en liknande lösning, det är roligt att se dig göra detta så noga och med fina bilder!

Var det svårt att borra med markborren?

Mvh.Lasse
 
Toppen