• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga plåtis på Ducato skåp!

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Åsa & Hasse!
Har inte bestämt pump ännu, bygger lite efter vad jag prioriterar, hade nog en från Biltema i min första husbil.. får undersöka marknaden när det blir dags, kanske blir sänkbar!

Jag tänkte ha 3st låga 20l dunkar för färskvatten, o en till slaskvatten!!Screenshot_20190301-141346_Samsung Internet.jpg
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Storpontus: ja nåt i den stilen!! Vad har du för pump?
Jäkla slang system du byggt!!
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tänk lite på fastsättning stolar o bänk och ha det dokumenterat med tanke på besiktningen,kvalitet på bultar vid montering av säkerhetsbälten mm
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Jag kör tryckvattenpump. Först en liten som jag hittade billigt på Tradera. Den funkade bra men bullrade något fruktansvärt. Bytte sen till en tryckvattenpump från Biltema som har kugghjul istället för membran. Mycket tystare men har svårare att suga eftet byte av dunk. d.v.s. när det är luft. Jag har efter bilden tagits bytt till tunnare slang/rör in o ner i dunken så blir det lättare för pumpen. Jag kör 2 för rent vatten o 2 för gråvatten. Var först inne på 3+1 men känner mig orolig att det skall bli översvämning i gråvattentanken. Jag har använt snabbkoppling typ trädgårdsslang för att snabbt o enkelt koppla loss dunkarna för att fylla respektive tömma. Har funkat utmärkt. Jag har även kompletterat med avluftningsventil i det stora blåa locket. Sådan ventil som har en liten boll i sig så att om det skvimpar upp vatten så stänger den till men är annars öppen för luft att komma in eller ut.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej!
Merca Affe: bilen är regbesiktiad såhär av förra ägaren m baksäte, 4st passagerare o utan mellanvägg,bilen klassas som djurtransport (hundar) var o besiktiade den i Oktober, inga problem!

Ps, jag har bytt bultar ändå till infästningen av sätet bak från M10 till M12, oturligt nog har vi bara rostfria bultar/muttrar på jobbet som motsvarar 10*10 i hårdhet!
Bullarna som håller konsolen är 2x M14, dom går under balken i chassiet ihop skruvat m 10mm plattjärn under balken!

Storpontus: tack för beskrivningen av ditt vattensystem, nu får jag fundera...
 
Toppen