• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga plåtis på Ducato skåp!

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
5D7704CC-12DA-442F-A347-938292F146FA.jpeg
Affe! Då har vi nog ungefär samma förbrukning, jag har ett 80l Sunwind cuisine kylskåp, skulle dra ca 30-40w/dygn vid 20*, har en Andersson 24" 12v som drar 45w står det på den!
En 100w solcell ger ca 5,5AH/h vid bästa väder vad jag fattar det som, så jag tänkte 2st 100w paneler så skulle dom ge max 11Ah o kanske realistigt ca 7-8Ah vid molnigt väder..

Svårt att veta förbrukningen innan man testat, har hittat 100w monokristalin A-grace på tradera för 1076kr styck +frakt!

Jag mailade dom för dom finns i Värnamo ca 4mil ifrån mej, men dom säljer bara postorder!
Antagligen beställer dom direkt ifrån Kina som skickas hem till folk, jag vill ju titta o klämma lite på grejernaaa...Haha
Köpte också en 24” Anderson Smart TV,mitt Kyl är bara på 40 l
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Trodde det bästa var stolar med armstöd på båda sidor men efter första sommaren med vanliga Van kaptenstolar med armstöd på båda sidorna och nu en sommar med stolar med armstöd endast inåt och ett vettigt armstöd på dörrsidan så vill jag inte byta tillbaka. Säkerhetsbältet spökar hela tiden med det yttre armstödet och man måste ju fälla upp det varje gång man kliver ut. Nu bara öppna dörren så följer armstödet ut. IMG_7630.JPG IMG_7774.JPG
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Jag såg till min bestörtning att 24" Andersson tv'n jag köpte drog 47W, när jag kollade nu så var det nästan samma 24" tv men den drog bara 19W, en jäkla skillnad, barnen tittar en hel del på tv, såg en sån på fyndet för 1600kr kanske ska ha den första hemma i barnens rum o den som bara drar 19W i husbilen, skulle tjäna några Watt per/dygn kan kanske vara avgörande om vädret är dåligt o tv'n går mycket!!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag såg till min bestörtning att 24" Andersson tv'n jag köpte drog 47W, när jag kollade nu så var det nästan samma 24" tv men den drog bara 19W, en jäkla skillnad, barnen tittar en hel del på tv, såg en sån på fyndet för 1600kr kanske ska ha den första hemma i barnens rum o den som bara drar 19W i husbilen, skulle tjäna några Watt per/dygn kan kanske vara avgörande om vädret är dåligt o tv'n går mycket!!
Vilken tv blev det då ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Trodde det bästa var stolar med armstöd på båda sidor men efter första sommaren med vanliga Van kaptenstolar med armstöd på båda sidorna och nu en sommar med stolar med armstöd endast inåt och ett vettigt armstöd på dörrsidan så vill jag inte byta tillbaka. Säkerhetsbältet spökar hela tiden med det yttre armstödet och man måste ju fälla upp det varje gång man kliver ut. Nu bara öppna dörren så följer armstödet ut. Visa bilaga 161454 Visa bilaga 161455
Har jagat stolar med armstöd till min bil men kom underfund att det gick inte att snurra runt stolen eftersom den tog i ratten
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Det lutar åt den som drar 19W, men måste vänta tills plånboken är i fas igen efter Julklapparna!!

Angående armstöden så tänkte jag detsamma, men man får väl justera fram o bak medans man vänder stolen, monterade dit min ena Kaptens stol på nya underredet igår, grabben så att han kände sej som en kung i stolen!!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Det lutar åt den som drar 19W, men måste vänta tills plånboken är i fas igen efter Julklapparna!!

Angående armstöden så tänkte jag detsamma, men man får väl justera fram o bak medans man vänder stolen, monterade dit min ena Kaptens stol på nya underredet igår, grabben så att han kände sej som en kung i stolen!!
Du får aldrig i en kaptensstol i din bil,även om sätet är längst bakåt,jag har mätt och provat
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Affe:1 kanske inte samma stol vi menar, mina är Ducato stolar med armstöd ifrån en -05:a det är i alla fall kunglig komfort för oss!!
Passade bra på passagerare sidan, förar sidan har jag inte kommit till ännu!!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Affe:1 kanske inte samma stol vi menar, mina är Ducato stolar med armstöd ifrån en -05:a det är i alla fall kunglig komfort för oss!!
Passade bra på passagerare sidan, förar sidan har jag inte kommit till ännu!!
Skall du inte ha snurrstolar så klart men annars ???
Rattsidan är helt annorlunda
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Jag tänkte ha snurrstol på förararsätet, men säger du att det inte går!
Jag får mäta lite, kanske är det så! Finns det inga plåtisar ifrån -01 med snurrstol på förar stolen??
Låter onekligen konstigt!!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag tänkte ha snurrstol på förararsätet, men säger du att det inte går!
Jag får mäta lite, kanske är det så! Finns det inga plåtisar ifrån -01 med snurrstol på förar stolen??
Låter onekligen konstigt!!
Jo det finns väl det säkert. Snurra den stol du har nu och lägg til 5-6 cm extra mot ratten
I min bil går det inte alls och mitt ryggstöd är 50 cm brett. Jag ville absolut ha en med armstöd
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Alla!
Har målat om taket igen, det blev Biltemas Frost vit, den gråa blev för mörk, kändes som taket sänkts!

Har klätt bilen invändigt med först parkett foam på väggarna sen högtalare matta, blev bra, spray limmet tog slut!!
När väggarna är klara ska jag isolera golvet, det ligger 15mm Plyfa skiva ovanpå plåtgolvet, ska lägga 5mm tjock parkett foam m foliesida uppåt, sen matta ovanpå!

Jag använder en massa grejer som jag redan har hemma eller kan få tag på jobbet, det beror på att min budget är begränsad som ensam i hus med barn!

Har lyckats skrapa ihop till solceller 2x100w mono, har redan köpt MPPT 20Ah regulator, har rekat ut batterier, har en kompis som har en bilreservdelsfirma så att jag kan delbetala av dom till han,
han har Varta silverplatinerade 75Ah, 2st sådana passar perfekt under stolen som Affe:1 har gjort, tittade på 105AH men dom får inte plats.. 150Ah borde klara kompressor kyl o titta på tv för barnen!!

Nu har jag betalat medlemsavgiften, så ska jag kunna sätta in några bilder!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Kul att det går framåt för dig är också fattig (fattigpensionär) så man får snåla på resurserna. Fick inte heller plats med större batterier under stolen så det 2x75 A men har bara en solcell, skall jaga upp en till men det måste vara en fyrkantig men får väl först tests bilen i sommar att det blir som jag tänkt mig och att vi trivs i den annars ?
Väntar på foton från dig o grattis som medlem i klubben
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Tack Affe:1!!
Känner mej lite stressad både av ekonomin o tiden, får budgetera allt så man klarar sej resten av månaden!!
Får bli några inköp varje månad, hade tur som fyllde år o fick presentkort på Biltema, blev spraylim o liggunderlag, bitummattor för 800kr...

har 2st mindre barn varannan vecka, men den ena vill inte bo hos sin mamma, så alltid minst 1barn, han spelar hockey med, träning 3ggr i veckan där jag är matrialare,hjälp tränare på isen, fys tränare, åt laget samt jobbar full tid, han har fått följa med när jag kört Ducaton till jobbet därför att det är för kallt att limma/måla när det är -3 till -10 ute!!

Men har lyckats få han att vara hos sin mamma imorgon över dagen, så att jag kan jobba med husbilen hela dagen, utan att behöva ha ögon i nacken!! Hahah
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Idag har jag klätt allt utom bakdörarrna o skjutdörren, får vänta o se hur mycket hötalarmatta det blir över,än så länge har jag bara fått minimalt med spill av dom 9m jag köpte!

Har klätt hjulhusen inuti bilen, köpte Biltemas 1mm bitumen matta, det gjorde nytta kan jag säga!!
Men som vanligt med Biltemas kvalité, skulle vara själv häftande. .. men när jag drog av skyddspappret sätt klistret på skydds pappret!!
Fick spray limma dom, det gick bra!

Har börjat med hyllan ovan förar platsen, tagit bort plast schabraket o ska lägga 2mm Perstorp skiva med en kant, blir perfekt garderob!!
 
Toppen