• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det där ser helt perfekt ut, så skulle i varje fall jag bygga.
Kanske skulle man sälja in den andra lösningen till såna som ville lyfta ut bakre delen och köra grejor i den.
:msn_laugh:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Är lite kluven om jag skall ha kylskåpet på gaveln av köksbänken enligt bilden eller med öppningen inåt ? Funderar oxåckså att ev göra köksbänken längre ut lite i ingången. Svängbara stolar fram och Sjöberg fixade ett fäst åt mig så jag kan sänka handbromsen lite. Blev perfekt. Vet inte om jag skall ha ett vägghängt bord eller stående på en pelare ? Söker efter en plastlist som går att ha på kanterna över dom sågade plywoodväggarna. Isolerar golvet med 20mm styrolit och troligen ett tunt laminatgolv och därpå ev en heltäckningsmatta.
Många funderingar och inköp av detaljer under kalla vintern tills ivårjobbet börjar. Köpte ju en webasto dieselvärmare med värmeväxlare som jag fick både varnmvatten och varmluft ur. Kompressorkylskåp blir det med ASU men såg att det oxkså fanns ett kylskåp som var utformad som en draglåda istället för dörr som öppnas utåt ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ett vänsterhängt kylskåp på gaveln tar ju ingen plats när dörren är öppen bler kanske lättare att komma åt och det går kanske att sätta ner foten i dörröppningen om man behöver greja lite där. Men det gäller ju att mått och ventilation blir bra.
Styrolit på golvet, för mej är styrolit samma som vit cellplast som frigolit med öppna celler som suger vatten. På golvet ska du ju ha slutna celler med betydligt högre volymvikt, 50-60kg /m3.
Har ju haft plastlist som har lim på som man stryker fast med strykjärn men det är ju mest för spånskiva, på Jem och fix såg jag plastlister men de är nog för breda de där firmorna som säljer inredningar till vwbussar har kanske en del båtfirmor.
Finns nog flera här som vet när dom kommit loss från sillen och nubben.
Jag köpte ju ett löst bord som jag kan lyfta ut, men frågan är ju om du behöver en extrabädd då måste du ju ha ett bord som går att använda som sängbotten.
Har sett en del såna lösningar på nya bilar.
Jag har ju en nivåskillnad mellan framstolarna vilket gjorde att jag inte gjorde en framstol svängbar och så är jag ju ensam så jag klarar mej utan utrymmet, ska ha kompressorboxen på golvet där istället när man köper fryst mat.
Har inte hittat någon 12v micro än det är ju så jag lagar mat hemma.
Gott nytt år!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det jag menar är 20mm markisolering och den suger inget vatten.
Om placeringen av kylskåpet tänker jag mest likadant som du Bengtic
Har inga planer på att göra extrabäddar däremot en liten bänk nedanför fönstret
Tänker mest på att bygga åt mig o hustrun
Toatanken tar man ut under bänken eftersom det enligt sjöberg var ganska avancerat att göra hålet i bilsidan.
Tack för dina erfarna synpunkter. Tänker försöka få tag i blankvita skivor och göra inredningen med. Annars får man väl ta vanlig plywood och tapetsera.
Funderar ev att bygga igen lite av fotsteget och på så sätt få lite större kökbänk.
Märker nu när jag är i bilen att jag aldrig öppnar dörren helt för att komma in. Såg även på dom bilarna på blocket att så hade dom gjort på allihop för att få större utrymme. Kanske en tanke och ett litet fällbart bord att fälla upp utifrån
Som ni förstår nu så flödar tankarna fritt innan man kan påbörja bygget
Förresten Gott Nytt År på Er husbilsfantaster :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

I små utrymmen är det viktigt med ljus inredning för att det inte ska kännas trångt.
Svårt att få en uppfattning från extrema vidvinkelfoton, en stol ser ju ut som ett dubbelt framsäte.
Jag tycker Affezells lösning på inredning ser väldigt bra ut, bordet borde kunna fällas undan eller flyttas på något sätt, för att skapa mera utrymme när det inte behövs, en liten avställningsyta för småsaker vid stolarna kan ju vara bra att ha men att vara tvungen att ständigt ha ett matbord i knät skulle jag med mina 193cm finna besvärligt. Jag halvligger gärna i ett hörn med en kudde bakom ryggen. Samma med bordsben svårt att trassla med mina 48or förbi dom en pelare i mitten är max vad jag vill ha, därför står mitt bord som är i nyskick i tvättstugan.
Fördelen när man bygger själv är att kunna anpassa allt som man själv vill ha det, de som köper färdigt går miste om den möjligheten, det ligger mycket glädje i att skapa något eget.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Många intressanta ideer eller lösningar får man via denna klubb. Var nere vid bilen nu på förmiddagen och "delvis bestämde vissa lösningar ??" Snickerierna skall vara i vitt och köksbänken förlängas och bordet blir väggfast med utdragbar skiva. Hade hittat röd kantlist så kanske vågat kanta snickerier med denna. Har en god vän som har ettt snickeri med CRC fräs för att ev få hjälp med att såga ut alla detaljer och väggar med den. Får väl fjäska med honom nu i vår.
Största problemet är också att det är för stora rutor på bilen så man får anpassa lite inredning efter dom. Skulle helst vilja ha kylskåpet i midjehöjd men dom är ivägen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Låter som en elegant lösning på bordet.
Lite rött som bryter av piggar upp det hela och bryter av, testa lite kan bli bra.
Man kan bygga in fönstren utan att ta bort dom. Det går att dölja om man är lite listig.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har idag hållit på med samtal både med Mercedes i Malmö och teknisk service på bilprovningen. Har nu funderingar hur jag skall klassa bilen. Får ett intyg i chassieplåt från mercedes och bilen är godkänd för 4600kg.
Är idag nedreggad som PBll på 3500kg. Behöver lite högre totalvikt men är lite fundersam på vilket jag skall välja PBll eller tung lastbil. Bägge alternativen går enligt bilprovningen. Undrar var det är för skatteskillnad på bägge alternativen.
hae också körkort för tung lastbil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tung lastbil max 80km?
Brukar man inte bli av med lastbilskortet om man inte kostar på hälsokontroller och sånt?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hejsan Affezell, kan du verkligen få en husbilsinredd bil klassad som tung lastbil nu för tiden, verkar lite underligt faktiskt.

Utan att ha kollat sista tiden, men en äldre husbil som är klassad som tung lastbil från början brukar nog ligga på ca. 2.300:-/år i skatt och som PB 2 borde den hamna på runt 5,700:-/år.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ja du kanske har rätt så jag får kolla med bilprovningen imorgon igen och Bengtics argument låter ju också ganska avgörande. PBll blir kanske med mer omtanke bättre. Skatten är ju inte så noga heller eftersom bilen är avställd större delen av året för min del. Kan nu ju ha bilen registrerad som PBll även om yotakålvikten är över 3500kg.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jankro tittar i en webkamera på din strand, det var 12 grader ikväll det är det INTE här.
Min lilla caddy lbreg kostar nästan 3200/år
Min husbil lbreg totvikt ca 2800kg kostar 5400kr/år
Man ändrade skatten för några år sedan för att stoppa folk från att lastbilsregga personbilar.
Nya husbilar kostar runt 9000kr/år +.
Om man ringer transportstyrelsen kan man väl få reda på vad det kostar, be dom maila alla uppgifter det är offentligt och vi är deras kunder.
Ska du väga upp låter det som pb2, men jag vet inte så mycket.
Men om vikterna du skrivit om gäller så lär det inte gå med gamla vikten om det ska vara efter reglerna, finns nog hur mycket husbilar som helst som har för hög vikt beroende på importörerna. Men det är knappast prio ett att åtgärda
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Bilprovningen ringde upp mig i morse.
Helt Ok att väga upp min bil om jag höll på att bygga om den. Han kände väl min kontakt på Mercedes och hade talat med honom flera gånger angående liknande ärenden. Bra om jag hade ett intyg från mercedes men eftersom det står max axelbelastningar på bilens typskylt så skulle det räcka också.
Det roliga är att på chassiplåten från mercedesfabriken står det
Fram: 1750 kg
Bak : 3500 kg
Det skulle ju bli 5250 kg
Enligt Mercedes i Malmö finns bara dom här bilarna på max 4600kg
Kanske var den specialbeställd från fabriken för högre bakaxelbelastning:)
Bilen har ju tvillinghjul bak
Den skylten skulle jag vara rädd om.
Nu blir det i vilket fall PB2. Om jag ville ändra den igen till tung lastbil måste jag ta bort inredningen så Jankro har ju rätt:):)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

På alla (som jag sett) Sprinter-chassin överstiger det sammanlagda axeltrycket ganska rejält den godkända totalvikten, bra med marginal.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Funderar på att köpa denna toaletten.
Någon som har erfarenhet av den?
Finns både med elektrisk spolning eller handpump.
 

Bilagor

  • PortaPotti.JPG
    PortaPotti.JPG
    20,3 KB · Visningar: 465
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Vad gäller golvet, så har jag genom "seghet" och naturligtvis den hårda vägen kommit fram till att det enda jag kommer att satsa på är, Isolering typ markskiva 20mm, formplywood 12mm, plastmatta avsedd för offentliga miljöer med extra tjock slityta.

Har svåra minnen av en jättesnygg klickgolv som inte pallade för fukt och kyla. Vad gäller toan. Det är en komplicerad anläggning som i vartfall i våran bil inte får användas för Nr2. behovet. Alltså återstår pisset, mest kärring piss, de har ju ingen pilsnerblåsa som tål en halv pack utan springer där hela tiden. Vi klarade oss med en bra modell av Porta - Potti under 30 år. Med hänsyn till pris och enkelhet i allt, så undrar jag om inte det är den optimala lösningen. Jag skulle satsa på en sådan i ett hembygge.

Vidare skulle jag fästa bordet i väggen, inget jävla pelare som svajjar hit och dit när man lutar med en armbåge. Det finns fiffiga lösningar även på väggfästningar av bordet.
Jag tror Biltema och marinbutiker har en stilig spårlist för en bestämd skivtjocklek, blir mycket snyggt, bra för utsatta ställen. De där plastskiten brukar inte sitta så bra när den prövas. Inte roligt att häcka i Spanien och rulla på tummarna stirrandes plastlister som sväller eller krymper. Allt är ju så jäkla nära i en bil. Jag har själv garderat mig mot sådana saker genom att frun sköter allt ytbehandling. Jag behöver bara fundera fyndiga kommentarer om finischen, typ "glömde du bort den?"....
 
Toppen