• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta dit ett litet runt öppningsbart fönster på var sida bak över sängarna ?
Blev även lite överaskad idag då jag räknade ihop hur mycket jag lagt på bilen under byggtiden :)
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har köpt mina fönster begagnade på returbilen.
Jag kommer inte ihåg måtten och bilen står inte hemma pga växellådsbekymmer.8738E8B3-ACE9-4E16-B29D-6BB4FFCE8E30.jpeg326F85CB-504A-437B-BDC0-669F8E53E1D8.jpeg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ser bra ut så gör jag
Fick du några problem med att sidan är lite välvd?
Har du ockdå problem med lådan?
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ser bra ut så gör jag
Fick du några problem med att sidan är lite välvd?
Har du ockdå problem med lådan?
Jag har monterat fönsterna där det sitter fönster på bussversionen av Mastern. Det är nästan rakt där.
Lådan är på väg mot Polen efter lite strul med UPS. Hoppas att det skickas en nyrenoverad låda tillbaka till mig.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ser bra ut så gör jag
Fick du några problem med att sidan är lite välvd?
Har du ockdå problem med lådan?
Jag har monterat fönsterna där det sitter fönster på bussversionen av Mastern. Det är nästan rakt där. Det lilla som plåten är välvd gör inget.
Lådan är på väg mot Polen efter lite strul med UPS. Hoppas att det skickas en nyrenoverad låda tillbaka till mig.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Är det någon som är lite kunnig om däck?
Har ju M+S däck på bilen och funderar på om att dessa däck har högre vägljud än vanliga sommardäck och om dom är gjorda av en mjukare gummisort så bilen blir lite gungig.
I vilket fall säger gummiverkstaden att det är så men undrar om dom bara vill sälj på mig nya däck för 7000 kr !!
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är ju som du skriver och grovt mönster mera ljud. Men bra när det regnar ingen risk för vattenplaning och man behöver ju inte hålla på och byta hjul din bil kräver ju sex fälgar till. Ska man sen åka söderut under vintern har man inget att välja på i europa kan ju vädret växla enormt beroende hur högt uppe man är. Se till att du har rätt däckstryck och är det sen ordentligt sommar varmt ska man vara försiktig med hastigheten varma däck slits ju fort.
Däck är ju alltid en kompromiss och komfort att köra måste man jämföra med plånbokens tjocklek och viljan att krypa på backen och byta däck om några månader.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Kloka ord men kommer bara endast åka på sommaren. Är inte så äventyrlig som du. Har ju heller aldrig kört en Sprinter och ändå mer med fyra hjul bak. Dom kanske är högljudda. Det är ju en en lastbil. Har bara åkt med nya bilar men skulle jag få bättre åkkomfort skulle jag nog ytterligare kunna kosta på den nya däck.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Jag åker med friktionsdäck året om på flera av mina bilar på grund av att de är så mycket tystare än sommardäck. Detta på grund av just det mjukare gummit i slitbanan. Klackarnas storlek/grovlek har inte särskilt mkt att göra med sjudnivån. Däremot så visar i princip samtliga test i tidningar att friktionsdäcken är sämre än sommardito både på våt och torr vägbana. Dock har jag en känsla av att de kan vara betydligt bättre på tex gräs.
Man bör med andra ord inte köra som om friktionen var oändlig utan mer som om det vore vinter jämnt ;) och husbilen är ju ingen räserbil.
Det är bara det yttersta slitbanan som är mjukare gummi i, stommen är den samma så någon jätte skillnad i vinglighet är det inte. Det mjukare gummit i slitbanan märks när man närmar sig gränsen tex väldigt kraftig kurvtagning och så vidare.
Sen har friktionsdäck betydligt sämre slitagestyrka, inte minst när det är varmt på sommaren så det är inget budget alternativ att köpa sådana för att åka på sommaren.
Men har du okej friktionsdäck idag så tvivlar jag på att du kommer uppleva så mkt fördel med nya sommardäck, troligen till o med att du får en ökad ljudnivå.

Och ja, jag vet vad tidningarna skriver om att det är livsfarligt och så vidare men hur som så är det mkt bättre väggrepp i en omgång friktionsdäck på sommaren än vad det är på underkylt regn på vintern. Då om någon gång är friktionsdäcken livsfarliga.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag instämmer med Storpontus, på våra pb går friktions däcken tystare än sommardäcken.
Tänk på ifall ni ska söderut på vintern, läst här någonstans att däcken inte får vara äldre än 6år
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Affe, jag bytte däck för 5år sedan till dessa
Hankook Vantra LT RA18 225/75 R16 121/120R 10PR SBL SBL - dackonline.se

Gjorde samtidigt en hjulinställning.
Skillnaden blev enorm för mej.
Innan satt det 9år gamla Michelin campingdäck.

Nu behöver nog inte du lika hög belastningsklass som mej (?), och då blir de nog billigare.
Vill bara påpeka att har du gamla däck så kan det bli stor förändring efter ett byte.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
839D5B1D-036B-47A5-87B9-66CECA46A8A4.jpeg 129A8F50-0FC2-47C1-9288-FBB349A7E68B.jpeg
Hur hittar jag åldern på däcken? Har letat o letat ;)
Så jag behåller mina däck än så länge kommer inte åka så mycket i sommar
Får också se om vi trivs med bilen.
Undrar om däcket är regummerat men däckhandlarn trodde inte det trots att det är en gummikant runt om. Se foto och är det datumstämpeln?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
om jag inte ser alldeles fel så står det 0311 på bilden, i sådant fall är stommen från V11 2003? Är inte helt säker eftersom man inte ser alla siffror på däcket. Jag tycker också att det ser ut som regummerat. I sådant fall skulle jag inte åka en meter till på däcken, eftersom jag har haft en däckexplosion på 12 år gamla däck, inte särskilt kul, det rensade hela hjulhuset.
 
Toppen