• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Affe... har du koll på lufttrycket?
Annars, lasta i allt som ska med på tur, fyll alla tankar.
Åk till en bilprovning med våg, väg enskild axel.
Kolla i en lämplig däcktryckstabell vilket tryck du bör ha.
Inte ovanligt att husbilar rullar med alldeles för höga däcktryck som påverkar komforten negativt.

Min lokala Opus vägde gratis åt mej.
Jag kör med 4,5bar runt om, jag har också tvillinghjul bak, suveränt med "fyrhjulsdrift", och de påverkar inte komforten.
Mina axelvikter när vi åker är
Fram: 1900kg
Bak: 3650kg
är din bil också på 4600 kg?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja Affe, din är verkligen lätt bak, du har en enorm lastvikt, jag har ca. 400kg kvar i lastvikt på bakaxeln.
Jag upplever ändå fjädringen som relativt fast bak, men inga hårda slag,
fram däremot är den behagligt mjuk, med lång fjädringsväg, a la buss.

Jag tror också att +1 går att demontera eftersom du troligen inte kommer upp i tillåten belastning.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ja Affe, din är verkligen lätt bak, du har en enorm lastvikt, jag har ca. 400kg kvar i lastvikt på bakaxeln.
Jag upplever ändå fjädringen som relativt fast bak, men inga hårda slag,
fram däremot är den behagligt mjuk, med lång fjädringsväg, a la buss.

Jag tror också att +1 går att demontera eftersom du troligen inte kommer upp i tillåten belastning.
Vilket blad är +1 .
 
F

F.d. 22252

Guest
Om du läser Knuts förslag noga har han flera lösningar på problemet som jag ser det att antingen ta bort den undre fjädern eller mellanbladet vilket skulle ge olika egenskaper. Med den vikten skulle du kunna ta bort dubbelmontaget och ändra fjädern. Problemet med dej är att du är perfektionist testa och prova som det är boendet är viktigast egentligen. Första gången jag körde ner till Portugal var bilen på gränsen till okörbar med tvångstyrning och stora rattutslag hela tiden den var ofta på väg att köra in i en lastbil eller diket. Idag skulle jag inte kört någonstans med den. Men jag löste de flesta problemen till slut. Och det gör du också har du lite att tänka på när du reser och analyserar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du tar ut det underste bladet så blir fjæringsveien mye lengre enn om du tar ut det midterste og risikoen for å treffe gjennomslagsgummien blir større. Men om bilen er så lett bak at du ikke aktiverer det underste bladet så vil du ikke merke noen forskjell. Fjæringen er i praksis 2 trinns, hvor det underste bladet er trinn 2.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Om du läser Knuts förslag noga har han flera lösningar på problemet som jag ser det att antingen ta bort den undre fjädern eller mellanbladet vilket skulle ge olika egenskaper. Med den vikten skulle du kunna ta bort dubbelmontaget och ändra fjädern. Problemet med dej är att du är perfektionist testa och prova som det är boendet är viktigast egentligen. Första gången jag körde ner till Portugal var bilen på gränsen till okörbar med tvångstyrning och stora rattutslag hela tiden den var ofta på väg att köra in i en lastbil eller diket. Idag skulle jag inte kört någonstans med den. Men jag löste de flesta problemen till slut. Och det gör du också har du lite att tänka på när du reser och analyserar.
Perfektionist är jag absolut inte. Nästan alla här på forumet som bygger själv vill väl göra det så bra dom kan, se bara på dig själv :) du har ju själv laborerat med olika lösningar av dina problem.tror jag skiter i det här med fjädringen
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan ju vara bra att titta på bussningarna till krängningshämarna och och stötdämparna, antar att du menar där fram. Men du sitter ju lite högre så man känner mera om det svajar.
Annars tror jag vägegenskaperna är bättre än fiatchassiet som är framhjulsdrivet. Men normalt så är det den typen av chassie som är enklast att bygga husbil på så din bil är säkert mycket bättre. Du kanske skulle försöka provköra en sån bil och jämföra med din egen. Om jag kunde välja skulle jag vilja ha ett sånt chassie.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Kan ju vara bra att titta på bussningarna till krängningshämarna och och stötdämparna, antar att du menar där fram. Men du sitter ju lite högre så man känner mera om det svajar.
Annars tror jag vägegenskaperna är bättre än fiatchassiet som är framhjulsdrivet. Men normalt så är det den typen av chassie som är enklast att bygga husbil på så din bil är säkert mycket bättre. Du kanske skulle försöka provköra en sån bil och jämföra med din egen. Om jag kunde välja skulle jag vilja ha ett sånt chassie.
Lyder alltid dig Bengtic :)
Imorgon skall jag ut på långtur 5 mil:twitcy: på egen hand för jag har ju bara själv kört bilen i stan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är bara så imponerad av din skicklighet, din bil ser ju fantastisk ut, skulle gärna köpa den om du tröttnar men dom pengarna har jag inte, sen så är ju sängarna för korta....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Allerede svaiig - helt klart at du ikke skal redusere stivheten i fjæringen :D. Det finnes til din generasjon Sprinter et stabilisatorstag for ettermontering bak - dette fjerner mye av svaiet. Tror det egentlig var for buss utgaven, det var en dansk MB spesialist som fortalte meg om denne mulighet. Jeg vurderte en husbil på det chassiet, men svaiet holdt meg vekk. Dansken hadde en husbil på Sprinter og den var stabil så jeg måtte fråge hva han hadde gjort.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Allerede svaiig - helt klart at du ikke skal redusere stivheten i fjæringen :D. Det finnes til din generasjon Sprinter et stabilisatorstag for ettermontering bak - dette fjerner mye av svaiet. Tror det egentlig var for buss utgaven, det var en dansk MB spesialist som fortalte meg om denne mulighet. Jeg vurderte en husbil på det chassiet, men svaiet holdt meg vekk. Dansken hadde en husbil på Sprinter og den var stabil så jeg måtte fråge hva han hadde gjort.
Tack Knut
Synd du inte kom ihåg det. Brukar köps lite delar från en firma i Danmark
MB speciallist ?? Kan det vara dom?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Han hadde et delenummer fra MB for det chassi han hadde. Selv den gangen måtte delene hentes fra fabrikken - og vi snakker om rundt 2006 og for meg et 6xx chassi.
 
Toppen