• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Var köpa en billig o bra solcell c:a 800x900 mm ?
Tillagt. Ingen mjuk utan med ram
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har du kollat PreVent?
Solarmodule

Har nu blivit lite dålig på tysk
Ser denna bra ut:
"Solarmodul 100W Wohnmobil Solarpanel 12V Mono mit PERC Zellen 5 Busbars"
• Monokristalline Solarzellen
• 2 Bypass Dioden in der Anschlussdose um Spannungsabfall zu minimieren
• Rahmen aus eloxiertem Aluminium
• Speziell gehärtetes ESG-Solarglas
• Höchst widerstandsfähig gegen Umwelteinflüsse
• Perfekt für 12 V Systeme geeignet (Wohnmobil, Caravan, Boot, etc.)



Unsere Vorteile:
• Solarzellen mit 5 Bus Bars anstatt 2
• Vergossene Anschlussdose
• Anschlusskabel mit 4 mm² anstatt 2,5 mm²
• Verstärker Rahmen mit Aluwinkeln in den Kanten
• 35 mm Rahmenhöhe mit einer Auflagefläche von min 1,2mm Dicke

Technische Daten:
Spitzenleistung (Pmax): 100 Watt
Leistungstoleranz: 0-3%
Leerlaufspannung (Voc): 22,8 Volt
Max. Arbeitsspannung (Vmpp): 18,5 Volt
Kurzschlussstrom (Isc): 5,73 Ampere
Max. Arbeitsstrom: 5,41 Ampere
Max. Systemspannung: DC 1000 Volt
Arbeitstemperaturen: -40°C - +80°C
Abmessungen: 840 x 670 x 35 mm
Gewicht: 6,5 kg
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om cellene er koblet i serie så er det dobbelt spenning på 72 cellers. Det finnes en mulighet for 36x2 kobling, men jeg har ikke sett slike paneler. Hver celle gir omlag en halv volt - maks 0,6V.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man borde altså kunna gå in och löda så man fick ett paket som skulle klara att ladda en elcykel 36v direkt, kanske något som stänger av efter 42v på ett 36 v paket. Har funderat på en vikbar 12v panel med omvandlare men då blir förlusterna höga. kanske seriekoppla de tre delarna man viker upp?.
 
F

F.d. 22252

Guest
På tal om yrsel - Yrsel.com

Märker att jag har knappt några problem med yrsel när jag kör bara när jag vrider huvudet fort men när jag går är det sämre fick en käpp av min far men den är för kort.
Skulle vara intressant att höra om någon har provat med en liten propeller med generator som man kan fälla upp på husbilen när man ligger still. Har funderat på de borstfria elmotorerna med trefas finns en massa billiga på hobbyking, de verkar kunna ge ganska mycket ström även vid lägre varv, problemet är propellrarna man kan ju sätta flera på samma axel men man måste ju såga sönder dom eftersom bladen sitter fel de är ju gjorda att dra. Men man borde kunna tillverka en propeller själv av profiler. En modifierad kylar fläkt borde kunna fungera, fast inte motorn för dålig verkningsgrad med kolborstar.
Man behöver bara sex likriktardioder för att få likström. När man behöver ström är ju när inte solen skiner och bara några få A hjälper ju till 24Ah på en blåsig natt är inte att förakta det klarar ju kyl/frysen. Regulator behövs knappast. Man skulle kunna ha den på cykelstället bak och bara fälla upp den när man stannar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De små trefas motorene fungerer bra som generator, og med rett valg, dioder og en solar regulator får en en brukbar lader. Det å bygge en god propell finner en inspirasjon til på Instructables Search Results - om en vil se på vertikal aksel løsninger så er Instructables Search Results en god start.

Bengt, en trefas motor som generator produserer en spenning som varierer med turtallet, så først må en finne en som gir tilstrekkelig spenning for ladning ved det turtall en lett kan oppnå, deretter må en regulere ned spenningen når turtallet øker. I en bilgenerator løses dette internt i generatoren ved mer eller mindre magnetisering av rotor. I de små motorene er det en permanent magnet. En god løsning kan være en mppt regulator som lader allerede ved underspenning - typisk starter ladningen allerede ved 5V inn og tåler maks spenningen motoren kan produsere ved høyt turtall.

Litt mer teori rundt trefas: 3 Phase Basics
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Båtarnas vindgeneratorer är väldigt dyra , allt som har med båtar att göra stavas dyrt men inte alltid bra i och med att kina tillverkar det som var riktig kvalite. Knut tänkte mej en ganska liiten generator från modellflyg motorerna en mppt vore bra men tänkte mest på en lågbudget snurra en kylfläkt i passande storlek från skroten som har en bladprofil som gör att man kan köra den baklänges utan för stora förluster och en lämplig koppling direkt på batteriet. Något man kan ha i förrådet och snabbt slänga upp man behöver ju bara ett rör med en lagring och snabbkoppling till bobatteriet. Båtsnurrorna kostar lät 12-15000 och uppåt och då är de kanske inte speciellt bra heller, för det ska ju vara övervarvskydd osv, speciellt som det ofta inte är av solsäker plast från kina.
 
Toppen